Fotky: Historie luxusních vozů Mercedes-Benz

Představení nové generace Mercedesu třídy S je pádným důvodem, proč si připomenout všechny důležité vozy, které mu předcházely.

Úplně nový Mercedes-Benz třídy S jsme si už představili. Určitě už i plno z vás nabylo okamžitě dojmu, že tento automobil akutně potřebuje, pochopitelně minimálně ve verzi S 500… Ale nic tak mimořádného by pravděpodobně nevzniklo nebýt velmi bohaté historie luxusních vozů Mercedes-Benz, která sahá až do předválečného období.

Označení podle písmene S se začalo používat sice až v roce 1954, ale už před tím automobilka vyráběla vrcholné modely. Jejich fotky najdete v přiložené galerii. Jako první přišel v roce 1954 model W180, později přeznačený na W128, který měl řadový šestiválec 2,2 l. V roce 1959 přišel model W111/W112, který se vyráběl i jako kupé a kabriolet až do roku 1971, vrcholným motorem byl osmiválec 3,5 l.

DOPORUČUJEME: Mercedes-Benz S 250 CDI vs S 320 CDI
Je lepší moderní efektivní čtyřválec nebo stejně výkonný starý šestiválec?

V letech 1965 až 1973 byl vyráběn model W108 a W109, který znamená počátek vysokovýkonných limuzín Mercedesu. Ostatně, o modelu 300SEL 6.3 jsme si už psali v samostatném článku.

Mezi lety 1972 a 1980 byl vyráběn model generace W116, který v roce 1974 získal titul Evropské auto roku. Hlavní je ale model 450SEL s osmiválcem 6,9 l a také vůbec poprvé přichází pětiválcový diesel 3,0 l s přeplňováním. Vrcholný model 450SEL měl třeba vzduchové odpružení v základní výbavě či od roku 1978 ABS.Generace W126 vydržela ve výrobě od prosince 1979 až do dubna 1992. Velmi populární se staly diesely (pětiválec 3,0 l a šestiválec 3,0 a 3,5 l). Na vrcholu byl model 500SEL a 500SEC (coupé) s osmiválcem 5,6 l. Rok 1981 znamená příchod airbagu, který se sice už dříve objevil v amerických autech, ale tento v mercedesu skutečně fungoval tak, jak jsme zvyklí dnes. Model generace W140 byl vyráběn mezi roky 1991 a 1998 a dále rozšiřoval luxusní a bezpečnostní výbavu, v čemž vozy třídy S vždycky udávaly trend. Poprvé vedle šestiválců a osmiválců přišel i šestilitrový dvanáctiválec. Zajímavostí bylo třeba elektrické dovírání kufru a dveří či parkovací senzory.

Čtěte také: BMW 735i vs Mercedes-Benz S500
Před patnácti lety byly tyto luxusní limuzíny na špičce automobilového potravního řetězce. A co dnes?

Model W220, který přišel v roce 1998 a ve výrobě vydržel do roku 2005, zpočátku pověst značky velmi pošramotil, protože se potýkal s problémy se spolehlivostí. Bylo to v době, kdy Mercedes přeci jen začal v určitých oblastech šetřit… Později se sice podařilo prakticky všechny mouchy vychytat, ale špatná pověst už mu zůstala. Přesto se jednalo o mimořádně kvalitní a dobré auto. Z nabídky zmizela manuální převodovka, nejprve byl nabízen pětistupňový automat, který byl později nahrazen nových sedmirychlostním.

A tím se dostáváme k verzi W221, která přišla v roce 2005 a vydržela ve výrobě dodnes. Znovu vrátila Mercedesu dobrou pověst a v redakci patřila vždycky mezi ta nejoblíbenější auta, zvláště pak ve verzi S500 či v provedeních s úpravou AMG. Pak už to kazí jen příchod čtyřválcového turbodieselu, který prostě není principielně v pořádku. To už je lepší hybrid, který rovněž dorazil pod kapotu luxusního Mercedesu S vůbec poprvé.

Autoweb.cz

17.5.2013 8:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist