Ford Transit Custom Kombi 2.2 TDCi 100 k 310 L2 sanitka (2014)

Spěcháte ráno do práce a nebaví vás stát v předlouhých kolonách. Se sanitkou a modrými majáky už nikdy nebudete muset čekat!

  • Dynamika 2

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.2

Radosti

Příjemná ovladatelnost; úsporný motor; praktičnost; výstražné zařízení…

Starosti

…které nelze používat dle libosti; nízký výkon motoru; dlouhé zpřevodování

Když jsme si přečetli zprávu o ruské smetánce, která využívá sanitek jako taxíků k rychlému transportu ucpanými moskevskými ulicemi, nechali jsme se inspirovat a také jsme podlehli kouzlu modrých majáků. Alespoň si na chvilku zkusíme, jaké je to stát na druhé straně barikády. Nový Ford Transit Custom v karoserii Kombi je totiž ideálním základem pro přestavbu na sanitní vůz.

Dynamika

Papírové hodnoty turbodieselu 2.2 TDCi nevypadají příliš zajímavě, výkon činí pouhých 100 koní a točivý moment 310 Nm, dynamika vozu je navíc omezena dlouhým zpřevodováním šestistupňové manuální převodovky. Nicméně ta řadí dobře a v zápalu spěchu dokáže její přesný, mechanický chod ukrojit pár milisekund z výsledného dojezdového času.


Kouzlo sanitky však nespočívá v její absolutní rychlosti, ale možnosti proplétat se hustým provozem svižněji a projíždět frekventované křižovatky s právem přednosti v jízdě. Nedostatečnou dynamiku pohonné jednotky tak bohatě převyšují schopnosti modrého majáku a sirény. Navíc tato konkrétní verze sanitního vozu neslouží rychlé záchranné službě, ale pro transport pacientů mezi nemocničními zařízeními, kde dojezdová rychlost nehraje velkou roli. 

Chování na silnici

Nový Ford Transit Custom je na poměry dodávek velmi civilizovaným strojem. Vysoký posaz poskytuje bohatý přehled o dopravní situaci a snadné vedení stroje úzkými místy, mnohem překvapivější je však způsob, jakým Transit jezdí. Komfortem a kultivovaností se velmi přibližuje běžnému osobnímu autu a v kategorii užitkových vozů je jeho skutečně jediným vážným soupeřem Mercedes-Benz Sprinter.

Také ovladatelnost auta a dostupnost všech ovladačů je snadná. Pozice za volantem je stále poněkud „dodávkovitá“ s vysoko ukotveným sedadlem, ale bohatě polohovatelný volant umožňuje nastavení útulného posezu. Jediným větším negativem je omezené podélné nastavení sedáku vinou příliš blízko umístěné přepážky mezi kabinou posádky a „zavazadlovým“ prostorem.

Provozní náklady

Ani přes omezenou dynamiku a potřebu častého vytáčení motoru si turbodiesel neřekne o velký příděl paliva. Městské popojíždění, které bude mít tento konkrétní kus na pořadu dne nejčastěji, lze zvládat s přehledem do 9 až 10 litrů na 100 km. Dlouhé převody tak ukazují svou světlou tvář, nicméně právě i tak jsou v jistých okamžicích poněkud zbytečné. V městském provozu najdou uplatnění většinou pouze první tři nebo čtyři rychlosti, a to i při pohybu po výpadovkách. Poslední dva rychlostní stupně tak využijete až na okreskách a dálnicích a po většinu času tak provoz motoru není natolik efektivní, jak by mohl být.

Hodnoty průměrné spotřeby jsou však naprosto irelevantní, jelikož ve výsledku nese veškeré provozní náklady na svých bedrech daňový poplatník prostřednictvím financování ze státního rozpočtu. Vědomi si tohoto faktu jsme tudíž neměli žadné zábrany podívat se až na limity a okusili jsme chování podvozku na hranici přilnavosti, kdy prokázal stabilní, jisté vedení stopy a dobré vychování. Také komfort je na rozbitých cestách příkladný, alespoň ze strany posádky cestující vpředu.

Praktičnost

Ford Transit je světoznámým pojmem, pokud dojde řeč na praktičnost. Delší ze dvou karoserií nabízí rozvor 3300 mm, 2922 mm dlouhý nákladový prostor a 6,83 m3 (počítáno normou SAE, normou VDA potom 6,23 m3) objemu. Sanitní vůz však využívá ložnou plochu zástavbou speciálního zařízení, nechybí tu tak nosítka se čtyřbodovými bezpečnostními pásy, kolečkové křeslo a trojice sedadel pro personál potažených speciálním, snadno udržovatelným povrchem.

Manipulaci s lehátkem a křeslem navíc usnadňuje sklopná nájezdová rampa. V zadní části kabiny nechybí nezávislé odvětrávání a zvukové výstražné zařízení signalizující posádce vpředu případ nebezpečí, podobně jak to známe z autobusů městské hromadné dopravy. Při pohledu do kabiny řidiče nelze opomenout také velké množství praktických odkládacích prostor, slušně hrající stereo a komfortní prvky jako vyhřívání sedadel, čelního skla nebo klimatizaci.

X-Factor

Pochopitelně nejdůležitějším prvkem sanitního vozu je skupina tlačítek ovládající světelné a zvukové výstražné zařízení vně auta. Kromě faktické rychlosti pohybu zajišťují také blažený pocit posádky pokaždé, když každý účastník silničního provozu úhledně uhne ke straně.

Dlouhodobé vystavování sluchových orgánů zvukovým vlnám sirény začne mít podstatně nepříjemný vliv na psychiku, nicméně pocit nadřazenosti větší než v případě posazu na prezidentském místě vládní Tatry 603 negativní emoce dostatečně kompenzuje. Pokud toužíte po respektu a pořídili jste si velké arogantní SUV s vytaženým bodykitem, dvoutónovým kontrastním lakováním a karbonovými doplňky, byla to špatná volba.

Verdikt

Ford Transit Custom Kombi opět potvrdil svou pevnou pozici na trhu užitkových vozů. Je zase o něco civilizovanější a příjemnější na každodenní užívání. Navíc v přestavbě na sanitní vůz poskytuje nebývale silnou kombinaci rychlosti, pohodlí, praktičnosti a zábavy za volantem, kterou jiný dopravní prostředek dokáže jen těžko napodobit. Snad jenom helikoptéra. Samozřejmě záchranná. Nebo bitevní? Uvidíme, třeba zase za rok na apríla…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2198
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu215/65 R16
Pneumatiky vzadu215/65 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)74 / 100
Točivý moment (Nm)310
Spotřeba paliva (l/100 km)7,3 / 6,1 / 6,5
Objem nádrže (l)80
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5339
Šířka (mm)1986
Výška (mm)1909
Rozvor náprav (mm)3300
Provozní hmotnost (kg)2178
Celková hmotnost (kg)3000
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)6830
Ceny
Základní cena modelu596 300 Kč (2.2 TDCi 100 k 300 Base L1)
Základní cena test. verze631 300 Kč (2.2 TDCi 100 k 310 Base L2)
Cena testovaného vozu674 600 Kč + 296 100 Kč (2.2 TDCi 100 k 310 Trend L2)
1.4.2014 8:20| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist