Ford Shelby Cobra GT500

Nejsilnější sériový Mustang všech dob s výkonem 450 koní, navíc se svatozáří jména, které dalo světu původní Cobru.

Carroll Shelby je jméno, které u fanoušků po celém světě táhne nebývalou silou už od té doby, co se původní Cobra stala v šedesátých letech přes noc živoucí legendou. S obřím osmiválcem od Fordu neměla ve své době konkurenci a odstartovala úzkou spolupráci mezi Shelbym a Fordem, která se v pozdějších letech soustředila hlavně na Mustangy.

Tento týden představil Ford v New Yorku vrcholný model mezi mustangy nové generace, typ Shelby Cobra GT500, který o sobě svým názvem říká všechno důležité. Označení Cobra a GT si totiž v minulosti Ford nechával pouze pro omezené série mustangů, upravených buď přímo v továrně divizí SVT (Special Vehicle Team), či u Shelbyho. Na vývoji se podílel stejný tým lidí, který připravoval i supersportovní Ford GT.

GT500 je v porovnání s předchozími mustangy zajímavý hlavně ve dvou bodech – zaprvé přešel z atmosférického plnění na kompresor a zadruhé se díky tomu stal nejvýkonnějším mustangem všech dob.

Sání vidlicového osmiválce 5,4 l s rozvodem ventilů DOHC a čtyřmi ventily na válec je vylepšené šnekovým kompresorem s relativně nízkým plnicím tlakem 0,6 baru, který ale i tak zajišťuje výkon 450 koní a točivý moment 612 Nm.

Hliníkové hlavy válců, pístní kroužky a ložiska jsou převzaté z Fordu GT.

Převodovka je výhradně šestistupňová s ručním řazením.

Základy podvozku sdílí GT500 s ostatními mustangy, což znamená, že má pevnou zadní nápravu. Ford však k tomuto nedostatku dodává, že závodní verze Mustangu vyhrává na amerických okruzích nad svými evropskými a japonskými konkurenty (s nezávislými závěsy vzadu) a že pevná náprava v případě Mustangu není na škodu, obzvlášť pokud jsou patřičně zesílené pružiny, tlumiče a stabilizátory.

Kola mají průměr devatenáct palců a skrývají inspirativně velké brzdy Brembo, vpředu a vzadu s kotouči o rozměrech 355 a 330 mm.

Vnější design se na první pohled vrací zpět ke slavné minulosti Shelbyho mustangů podélnými bílými pruhy. Navíc se vůbec poprvé objevuje vpředu na mřížce chladiče místo koníku znak Cobry. Shelbyho podíl na vývoji, nebo spíše zásluhu na slavné historii, připomíná jeho jméno na zadní kapotě a označení GT500 na prazích.

V interiéru GT500 hraje hlavní roli kůže, která vedle sedaček pokrývá i výplně dveří, palubní desku a loketní opěrku. Otáčkoměr je na přístrojové desce po závodnicku umístěný uprostřed.

GT500 se začne na americkém trhu prodávat v příštím roce. Další auto, na které se vrhne SVT, bude pick-up Sport Trac.

Cena GT500 je zatím neznámá, ale i tak se můžete předem spolehnout na to, že 450 koní nikde jinde nepořídíte tak dobře.

redakce autoweb.cz

25.3.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist