Ford S-Max (2006 – 2014)

Prostorný rodinný vůz Ford S-Max zaujme atraktivním designem, výbornými jízdními vlastnostmi i výkonnými a úspornými turbodiesely. I proto se mu na trhu s ojetými automobily daří.

RADOSTI
Nabídka místa pro cestující i zavazadla, řada odkládacích prostor, variabilita interiéru, atraktivní vzhled, úsporné a výkonné dvoulitrové turbodiesely, výborné jízdní vlastnosti, přesné řazení, přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou.

STAROSTI
Malá nabídka benzinových motorizací, sklopitelná sedadla ve třetí řadě jsou vzhledem k omezenému prostoru spíše nouzová, automatická převodovka PowerShift při ostřejší jízdě někdy zaváhá s přeřazením, nekomfortní ovládání atypické parkovací brzdy.

Velké a dynamicky působící MPV Ford S-Max se svou pořizovací cenou na trhu ojetin dostalo na úroveň, v níž vyhlíží vůz řada motoristů. Zatímco dříve o tento ojetý vůz nebyl zájem, nyní je situace zcela jiná a sourozenec modelu Galaxy druhé generace si hledá nové majitele skutečně snadno. Největší pozornosti se přitom dle očekávání těší automobily s turbodieselem pod kapotou.

Ford uvedl na trh model S-Max v květnu 2006 spolu s druhou generací modelu Galaxy. Oba automobily přepraví až sedmičlennou posádku, avšak zatímco Galaxy je laděné komfortněji, S-Max sází spíše na dynamický vzhled a v porovnání se svým sourozencem i celkové sportovnější ladění.

V roce 2010 prošel S-Max modernizací a o pět let později byla uvedena jeho druhá generace, což tedy znamená i ukončení výroby první řady. Ta sklízí na trhu s ojetými vozidly poměrně značný úspěch, za což vděčí stále velice atraktivnímu designu a výborným jízdním vlastnostem spolu s nabídkou prostoru pro posádku.


Interiér vozu uvítá posádku velice pohodlnými sedadly. Potěší také pohledná a v neposlední řadě i přehledná palubní deska. Samozřejmost pak představuje řada odkládacích prostor, ať již v podobě schránek nebo třeba šuplíku pod sedadlem.

Nabídka místa pro posádku je při pětimístném uspořádání interiéru velice dobrá a tísnit se rozhodně nebudou ani cestující ve druhé řadě sedadel. Zde jsou jednotlivá sedadla posuvná a samostatně sklopná. Zavazadelník při tomto uspořádání nabídne velice pěkný objem 775 litrů. V případě sedmimístného interiéru se kapacita zavazadelníku sníží na 285 litrů. Místo pro cestující ve třetí řadě sedadel je přitom omezené a proto se tyto sedačky hodí spíše jako nouzové.

Skutečnou chloubou vozu jsou vynikající jízdní vlastnosti. V tomto směru automobil těží z výborného naladění podvozku, jehož dílem jsou na MPV nevelké náklony karoserie v zatáčkách a dobré držení jízdní stopy.

Všechny nabízené motorizace mají dostatek sil, a to platí i pro nejmenší benzinový motor 1.6 EcoBoost o výkonu 118 kW. Jen počítejte s tím, že dokáže být buď Eco, nebo Boost – zkrátka buď jedete s lehkou nohou a příjemnou spotřebou, nebo svižně ale pak si za to zaplatíte. Žádná kombinace těchto dvou parametrů se nekoná, i když název motoru by mohl takový dojem vyvolávat. To přirozeně platí i o benzinovém 2.0 EcoBoost.

Nesmíme zapomenout ani na atmosférický benzinový dvoulitr o výkon u 107 kW či další čtyřválec o objemu 2,3 litru a výkonu 118 kW. Ani jeden z těchto motorů ale není nijak častý, což platí dvojnásob o provedení s pětiválcem 2.5 ST, pracujícím s výkonem 162 kW.

Oproti tomu naftové motorizace jsou časté a navíc zaujmou úsporným provozem. Jen pozor na naprostý základ. Nejmenší turbodiesel 1.6 TDCi o výkonu 85 kW totiž rozhodně není ideální volbou. Jednak vznětové šestnáctistovky nemají nejlepší pověst z důvodu poruchovosti a navíc si s velkým S-Maxem snáze poradí objemnější turbodiesely.

Doporučit lze zejména silnější dvoulitry o výkonu 100, 103 nebo 120 kW (případně vzácně se vyskytující 96 kW) pocházející od francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën. Vynikají jak dostatkem sil, tak velice příjemnou spotřebou a současně i spolehlivostí. Jsou lepší volbou než jednotka 2.0 TDCi/85 kW jak z hlediska výkonu, tak spolehlivosti.

Na trhu ale najdeme vozy i s objemnějšími a také menšími turbodiesely. Na jedné straně jde o čtyřválce 2.2 TDCi o výkonech 129 nebo 147 kW, na straně druhé o jednotky 1.8 TDCi s výkony 74 nebo 92 kW. Právě osmnáctistovky bývají doporučovány z důvodu absence filtru pevných části, avšak málo kdo ví, že mají jiné slabé místo: elektronický EGR ventil, který častěji odchází a cenou se výměně filtru pevných částic u dvoulitrového turbodieselu zcela vyrovná! Navíc slabší osmnáctistovka má i výkonový handicap.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„U naftových motorů o objemu 2.2 litru se častěji objevuje nadměrné opotřebení spojky, obecně pozor na stav dvouhmotového setrvačníku,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Totéž platí pro filtr pevných částic u verzí, které jsou jím vybaveny. Mezi turbodiesely představuje nejslabší článek šestnáctistovka, jíž může potkat řada vážnějších závad, jejichž odstranění se prodraží. Patří sem třeba potíže s podtlakovým okruhem (ovládá škrticí klapku, EGR ventil a turbo), turbem, úniky oleje nebo vstřikovači.

Benzinové motory mohou potkat vážné a skutečně drahé problémy v podobě nasátí vířivých klapek umístěných v sacím potrubí. Pokud se tak stane, oprava dosahuje horentních částek. Zde se tato závada nevyskytuje už tak často jako u Mondea vyráběného v letech 2000 až 2007, ale zcela ji vyloučit nelze. Varováním by měl být podezřelý zvuk motoru ve volnoběžných otáčkách, za nímž stojí klepání klapek, které již mají vůli ve svém uložení.

„Objevují se vůle nejen na přední nápravě, ale u vozidel s vyšším kilometrovým nájezdem i na zadní. Zatímco vpředu nejčastěji na táhlech stabilizátoru, vzadu na silentblocích podélných ramen,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Podobně jako u jiných fordů se zde oprava může prodražit z důvodu zarezávání ocelových pouzder silentbloků. Ty pak nejdou povolit a náprava nejde svěsit.

Rozhodně prověřte také elektrickou výbavu, známé jsou potíže třeba s detekcí klíče u vozidel s bezklíčovým přístupem. U některých S-Maxů se můžete setkat s nefunkční klimatizací, vyskytují se také problémy s parkovací brzdou. K nejspolehlivějším nepatří ani automatické převodovky, manuál je tak jednoznačně jistější volbou.

Ve zpětném zrcátku
2006 – uvedení S-Maxu na trh se zážehovými motory 2.0 16V/107 kW (i ve verzi Flexifuel pro spalování paliva E85), 2.5 ST/162 kW (pětiválec Volvo) a turbodiesely 1.8 TDCi/92 kW, 2.0 TDCi/96, 100 a 103 kW.
2007 – nabídka rozšířena o benzinový čtyřválec 2.3 16V/118 kW a turbodiesely 1.8 TDCi/74 kW a 2.0 TDCi/85 kW.
2008 – nově čtyřválcový turbodiesel 2.2 TDCi/129 kW.
2010 – facelift a modernizace, nové zážehové motory 2.0 EcoBoost/146, 149 a 176 kW, nově též turbodiesely 2.0 TDCi/120 kW a 2.2 TDCi/147 kW.
2011 – nový základní benzinový motor 1.6 EcoBoost/118 kW a turbodiesel 1.6 TDCi/85 kW.
2014 – představení druhé generace vozu na podzimním Pařížském autosalonu, ukončení výroby stávajícího modelu.
2015 – začátkem roku zahájen prodej Fordu S-Max druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Nárazovou zkoušku Euro NCAP absolvoval Ford S-Max první generace v roce 2006. Za bezpečnost posádky při nárazu získal plný počet hvězd, tedy pět. Bezpečnost dětí v autosedačkách byla ohodnocena čtyřmi hvězdami z pěti možných a ohleduplnost při střetu s chodcem dvojicí hvězd ze čtyř maximálně udělovaných.

28.1.2017 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist