Ford Puma (1997 – 2002)

Malý Ford Puma překvapí vlastnostmi, za než by se nemusel stydět ani dospělý sporťák. Najít auto nepoznamenané větší nehodou je ale problém.

RADOSTI
Velice dobré jízdní vlastnosti, vynikající agregát 1.7, příznivé ceny ojetin, nízké ceny náhradních dílů, přesné řazení s krátkými drahami.

STAROSTI
Mnoho ojetin po vážné nehodě, nesportovní interiér, palubní deska z tvrdého levně působícího plastu, vadnutí brzd vlivem přehřátí.

V roce 1997 vyjel na silnice malý sportovní vůz Ford Puma, který vychází z modelu Fiesta. Nejprve byl v nabídce pouze se zážehovou sedmnáctistovkou, o rok později se ale objevil motor 1.4, jež zaujal pozici základní pohonné jednotky.

Další změna nastala v roce 2000, kdy se dostala do nabídky šestnáctiventilová šestnáctistovka. Výroba malého kupé byla ukončena v roce 2002 a to bez uvedení nástupce.

Bariérovým testem Euro NCAP Ford Puma nikdy neprošel. Jeho bezpečnost tak nemůžeme posuzovat. Vůz měl ve výbavě airbagy a ABS.Pozice na trhu
Puma není zrovna nejrozšířenější ojetinou. Přesto ji nemůžeme označit za vyloženě nedostatkovou. Problém se však nachází jinde: mnoho aut prodělalo vážnější nehodu, kterou zcela nevyléčila ani následná oprava. Plechy pak nesedí jak by měly a spáry mezi nimi mají rozdílnou šířku.

Na trhu najdete celou řadu vozidel se čtrnátistovkami a sedmnáctistovkami pod kapotou. Šestnáctistovky jsou spíše výjimkou, což je dáno pozdějším uvedením motorizace na trh.

Ceny nejlevnějších vozidel začínají na částce 30 000 korun. Nezáleží přitom na motorizaci, ale na celkovém stavu auta. A proto je opravdu lepší, sáhnout do kapsy hlouběji. Automobil jež neprodělal větší nehodu ale i tak budete hledat obtížně.Zpracování
Interiér vozu za exteriérem poněkud zaostává. Palubní deska původ v modelu Fiesta nezapře. Postrádá sportovní nádech a nic na tom nemění ani stříbrný plast užitý na středovém panelu a přístrojové kapličce.

Interiér je koncipován jako 2+2 místný, tedy dvě plnohodnotná sedadla vpředu a dvě nouzová vzadu. Zatímco vpředu najdete místa celkem dost, vzadu je ho opravdu málo. Pokud si přední sedačku seřídí řidič o výšce 175 cm, cestující za ním bude mít nohy doslova nacpané v mezeře mezi sedákem zadního sedadla a opěradlem předního.

Na druhou stranu, prostor vzadu není u Pumy vůbec důležitý. Jde o vozidlo vhodné pro dva cestující a ti zde potřebný prostor najdou. Při troše skromnosti si vystačí i se zavazadelníkem o objemu 240 litrů.Jízda
A dostáváme se k parádní disciplíně Fordu Puma. Jízdní vlastnosti vozu jsou totiž ještě sportovnější než jeho vzhled. Ano, někteří motoristé o Pumě hovoří jako o vozidle pro ženy, ale tím jen dokazují, že ji neznají. Kdo někdy usedl za volant tohoto fordu, musí uznat kvality podvozku, ale i přesného řazení a řízení.

Tužší nastavení odpružení a kola v krajích karoserie, opravdu krátké dráhy řazení a příjemně sportovní zvuk pohonné jednotky. To vše řidiče navnadí. V zatáčkách pak pozná, že krotit tuhle malou šelmu je opravdová radost. Zejména pokud má pod kapotou velice živou sedmnáctistovku. Skvrnou na kráse jsou však brzdy, které se při ostré sportovní jízdě přehřejí a pak vadnou.Motorizace
Všechny nabízení pohonné jednotky mají dostatek sil. I čtrnáctistovka je ve středních a vyšších otáčkách překvapivě svižná. Navíc se vyznačuje ekonomickým provozem.

Šestnáctistovka a především sedmmnáctistovka si řenou o více paliva. Přesto nejde o nijak rozežrané motory. Tedy pokud je nebudete příliš vytáčet. Právě tomu se zejména u nejsilnější jednotky lze jen těžko bránit. Sportovní zvuk a rychlé reakce na sešlápnutí plynu jsou jako droga.

Zážehové motory: 1.4 16V/66 kW, 1.6 16V/76 kW, 1.7 16V/92 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.7 16V
Velice živou sedmnáctistovku někteří přirovnávají k motorům od Hondy. Ve vyšších otáčkách je jako utržená ze řetězu, a za sportovního zvukového doprovodu Pumu žene ze zatáčky do zatáčky. Doslova řidiče nutí ke sportovní jízdě.

Časté závady
„Při výběru vozidla věnujte velkou pozornost jeho historii. Automobilů po větší havárii je opravdu hodně, navíc jejich oprava nebyla mnohdy provedena nejlépe,“ varuje Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont. Pozor si dejte i na korodující prahy, lemy blatníků, ale i karoserii.

Velice často se můžete setkat se zvlněnými brzdovými kotouči, někdy se objeví i porucha ABS. Známé jsou také potíže s klíčky a zámky, které podléhají opotřebení.

„Mnoho vozů má vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru, jež se projevují hlasitým klepáním od přední nápravy,“ vysvětluje zástupce Auto Diskont. Pokud zjistíte vůle v řízení, důkladně jej zkontrolujte. Jsou-li v kloubu, jde o závadu jež má velký vliv na bezpečnost – výměna přitom nebude drahá.

U sedmnáctistovky se můžete setkat se zvýšenou spotřebou oleje. Některé vozy mají nadměrně opotřebená ložiska kol. Také spojka s kratší životností bývá u ojetin opotřebená.

Milan Jirouš

28.8.2011 4:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist