Ford Mustang (2015): První jízdní dojmy

Poprvé jsme se svezli šestou generací Fordu Mustang, jak se čtyřválcem 2.3 EcoBoost, tak osmiválcem 5.0 V8 GT. Jak na nás zevropštělý pony-car zapůsobil?

Pokud se podíváme do historie, jen těžko budeme hledat legendárnější americké auto než Ford Mustang. Svou popularitu si získal především proto, že zhmotnil sen o dostupném sportovním autě, přestože přívlastek sportovní bylo vždy třeba brát trochu s rezervou. Až do teď. Ford Mustang totiž ve své šesté generaci konečně dorazil do Evropy oficiální cestou a to si vyžádalo jisté změny jízdních vlastností a tedy evoluci v konstrukci podvozku.

Co je nového?

Až na to, že nový Ford Mustang dostal místo tuhé zadní nápravy nezávislé zavěšení nazvané Integral Link, vlastně nic důležitého či převratného. Pořád si můžete vybrat ze dvou karoserií, Fastback (kupé) a Convertible (kabriolet), ze dvou motorů, čtyřválce 2.3 EcoBoost a osmiválce 5.0 V8 GT (v USA základní šestiválec tu nedostanete), a dvou převodovek – šestistupňového manuálu či automatu. Mimochodem manuál je původem z Transitu, automat zase z Rangeru. Jednoduchost především…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Připadá vám, že jsem opomněl zdůraznit důležitost downsizingu v podobě přeplňovaného čtyřválce? Osobně mě to nechává celkem chladným. Jako by v Mustangu nikdy předtím čtyřválec nebyl… Vzpomeňme si kupříkladu na třetí generaci „Fox Body“, měla dokonce stejný objem a dokonce i přeplňování turbodmychadlem. Říkejme tomu třeba „návrat ke kořenům“, i když poněkud zvrácený. Motivace bychom ale našli podobné v obou érách – snižování spotřeby. Tehdy na popud ropné krize, dnes kvůli snižování ekologické stopy. Pokud se vám to nelíbí, tak si prostě kupte osmiválec. Pořád ještě můžete. A dokud ještě můžete…

Kolik stojí?

Ve výsledku si ani tolik nepřiplatíte. Základní 2.3 EcoBoost Fastback s manuálem vyjde na 939 000,- korun, 5.0 V8 GT na 1 064 000,- korun. A to už za dvojnásobek válců, ještě více objemu a nekonečně mnoho charakteru stojí, jak si povíme za chvíli. Za automat připlatíte vždy rovných 50 000,- korun, za kabriolet stejnou částku a výbava prakticky existuje jen jedna.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Mimochodem jednotlivé motorizace od sebe celkem snadno rozeznáte. Čtyřválec má vždy jednoduchou masku chladiče, osmiválec s trojúhelníkovými nádechy v rozích, poloviční počet válců pod kapotou poznáte i zezadu – 2.3 EcoBoost má ve znaku mustanga, 5.0 V8 znak GT a navíc ještě znak 5.0 na předních blatnících. Důežitým rozdílem, který ovšem na první pohled není vidět, je i přítomnost samosvorného diferenciálu – dva-trojka ho nemá vůbec, pětilitr naštěstí už v základu.

Jak vypadá uvnitř?

Dříve, než se rozjedu, nechávám na sebe ještě zapůsobit interiér. Pořád je americky laciný, což poznáte na chodu tlačítek, nepříliš příjemné kůži na volantu a dalších drobnostech, na druhou stranu tu najdete nový multimediální systém z ostatních Fordů a další podobnosti třeba s Mondeem. Na centrálním displeji si také můžete otevřít spoustu informací o autě v aplikaci Track Apps, mimo jiné třeba i aktivovat funkci Line Lock, která po dobu 15 sekund podrží auto jen na předních brzdách, abyste mohli svobodně zahřát zadní pneumatiky smrdutým burnoutem.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Designově v interiéru jasně rozpoznáte Mustanga. Jakmile se usadíte, ujme se vás pocit obklopení pořádnou masou železa. Pohled přes dlouhatánskou a masivní kapotu je zkrátka triumfální. Zmocní se vás pocit nutnosti vystrčit loket z okénka, ležérně chytit volant nahoře, poposunout si raybanky na špičku nosu a v koutku úst si připálit marlborku. Samozřemě zipákem…

Vyplatí se čtyřválec?

Má to ale háček, nesmíte při tom sedět v novém čtyřválci 2.3 EcoBoost. Motor to v zásadě není špatný, naopak síly má dostatek, aby nedělal svému nositeli ostudu, spíš než problém technického rázu je to otázka filozofická. Už jenom kvůli zvuku, který sice na čtyřválec vyluzuje celkem pěkné tóny, ovšem tak na poměry třeba hot-hatche nebo malého sportovního kupé. Být to kupříkladu novodobé Capri, díval bych se na to úplně jinak, ale do Mustangu prostě patří osmiválec. Tečka.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Podvozkově je nezávislá zadní náprava určitě krokem kupředu, ačkoliv při vyšších rychlostech nepůsobí zrovna sebejistě. Po okreskách jsem nemusel vůbec tlačit na pilu, aby se auto na nerovnostech nepěkně rozhoupalo. Stále je tu cítit jistá míra obezity, ačkoliv na nedostatek přilnavosti nebo vyváženosti podvozek rozhodně netrpí. Ani absence střechy nemá na torzní tuhost karoserie nějak citelný vliv a za tu chvilku, co jsem se kabrioletem projel, jsem nepocítil nijak výrazné kroucení.

Mustang jedině s osmiválcem!

Přesedám konečně do osmiválce. Bohužel jen na drag-race na místním letišti, protože na vytyčený okruh se zatáčkami se už nedostávám. Škoda, chtěl jsem si vyzkoušet naživo, jak dobře funguje kinematika zadní nápravy v extrémních podmínkách, díky níž je podle slov závodníka Martina Prokopa, který jízdy po letišti koučuje, auto mnohem stabilnější a méně přístupné pro driftování.

Říct k tomu mohu jen tolik, že jsem si na konci ranveje stabilizaci i přes zákaz vypnul (no tak, Ford Mustang byl vždycky tak trochu nástrojem rebelie) a zkusil si trochu zaskotačit. A musím říct, že za limitem je to hezky řiditelné a nezákeřné auto. Zadní kola disponují příjemným přebytkem výkonu, přední kola poskytují slušnou porci informací o tom, co se právě s autem děje, ačkoliv lehké řízení by mohlo ještě trochu více napovídat. Spojka také zabírá hezky ztuha, brzdy jsou dobře dávkovatelné a odezvě na plyn nelze nic vytknout. Naprosto geniální je ovšem řazení – tuhé, krátké, přesné, mechanické. Jedno z nejlepších, které jsem kdy držel v ruce!

První dojem

Nový Ford Mustang se jednoznačně povedl. Čtyřválec vysloveně neuráží, ale jedině osmiválec je tou správnou cestou, pokud se nechcete ošidit o ryzí charakter amerického pony-caru. Interiér příliš nenadchne a kabriolet je navzdory své velikost stále spíše dvoumístný, ale tohle je zrovna druh auta, kterému všechny jeho pihy na kráse mile rádi odpustíte. Protože je tak neskutečně silnou osobností.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ačkoliv jsem vyznavačem spíše vytříbených sportovních strojů, musím uznat, že ve mně Ford Mustang zanechal hlubokou stopu. Ostatně jako pokaždé předtím, kdy jsem s ním měl tu čest. Ne nadarmo je v současné chvíli zoufale vyprodaný. Přesto, mít ten milion, dlouho bych neváhal…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2300
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)87,6 x 94,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
Vpředuzavěšení MacPherson
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 352 mm
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením, 330 mm
Pneumatiky vpředu255/40 R19
Pneumatiky vzadu255/40 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)233 / 317 v 5500
Točivý moment (Nm)432 v 3000
0-100 km/h (s)neuvedeno
Nejvyšší rychlost (km/h)233
Spotřeba paliva (l/100 km)10,4 / 6,9 / 8,2
Objem nádrže (l)59
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4784
Šířka (mm)1916
Výška (mm)1394 (Convertible)
Rozvor náprav (mm)2720
Provozní hmotnost (kg)neuvedeno
Celková hmotnost (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)332 (Convertible)
Ceny
Základní cena modelu939 000,- (2.3 EcoBoost 309 k Fastback)
Základní cena test. verze989 000,- (2.3 EcoBoost 309 k Convertible)
9.9.2015 11:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist