Ford Mondeo Titanium X

Dva nové motory, sportovní vizáž ST220, až 400 Nm točivého momentu, blýskavý interiér a omezený počet vyrobených kusů, to vše je limitovaná série Titanium.

Podle údajů Fordu je nový turbodiesel 2,2 TDCi nejsilnějším motorem ve své kategorii a s točivým momentem až 400 Nm vychází vítězně i ve srovnání s naftovými motory ještě většího objemu. Vedle čtyřválcového 2,2 TDCi se v nabídce u Mondea poprvé objevuje i další verze benzínového motoru 3,0 V6, která má s výkonem 204 koní tvořit předstupeň vlajkové lodi ST220. Oba motory nejsou omezeny pouze na Titanium a ode dneška si je můžete objednat ve všech třech karosářských provedení klasického Mondea.

Omezená série Titanium, kterou Ford v těchto dnech představuje spolu s novými motory na českém trhu, čítá pro Evropu čtyři tisíce kusů, z nichž má na český trh namířeno pouhých třicet.

Na první pohled se vám může lehce stát, že Titanium zaměníte s opravdovým ST220, ale mezi oběma modely existuje několik nezaměnitelných rozdílů.

Všude, kde má ST220 černé mřížky a obroučky světel a mlhovek, má Titanium chromovanou úpravu, a čelní mřížku nemá potopenou dovnitř, nýbrž zarovnanou s kapotou. Sériová kola jsou sedmnáctipalcová, i když na fotkách vidíte příplatkové osmnáctky (za 10 tisíc korun), ale i ty mají jiný tvar. Zadní partie vypadají téměř identicky, ale rozdíly najdete opět v rámování světel a hlavně v koncovkách výfuku. ST220 má dvě koncovky, každou na jedné straně, zatímco Titanium má koncovku jen jednu, v případě TDCi vlevo a u benzínového třílitru vpravo.

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

V interiéru je na řadě míst stříbřitý povrch (od středového panelu a řadicí páku až po volant a lišty ve výplních dveří), který má imitovat různě zpracovaný titan, a i když jde o plasty, výsledný efekt je velice věrohodný a pravou podstatu věcí poznáte pouze na dotyk. Dotýkat se však můžete i nového aktivního displeje satelitní navigace, který je za stotisícový příplatek.

Benzínový třílitrový šestiválec hraje spíše jen doplňující roli k plnohodnotnému zážitku v ST220 a ze dvojice nových motorů je rozhodně zajímavější volbou 2,2 TDCi, což dokazuje i současný záběr reklamní kampaňe, která ho propaguje po celé Evropě.

Motor má šestnáctiventilovou hlavu válců, menší otvory ve vstřikovačích pro optimálnější promísení směsi, vyšší vstřikovací tlak a hlavně i výkonnější turbo Garrett, které točí až 220 000 ot/min, o 50 tisíc více než u motoru 2,0 TDCi.

Oba motory se nabízejí výhradně se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Největším tahákem nového turbodieselu je vedle výkonu 155 koní bezkonkurenční hodnota 400 Nm točivého momentu, kterou motor dosahuje chvilkově při přidání plného plynu na tzv. overboost („přetlakování“). Stálé maximum je 360 Nm při 1800 ot/min a v rozsahu třech tisíc otáček dosahuje točivý moment minimálně 320 Nm.

Zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 8,7 sekundy a nejvyšší rychlost je 216 km/h, a to vše při kombinované spotřebě 6,1 l/100.

Benzínový třílitr má 204 koní při 6000 ot/min a 280 Nm při 4900 ot/min, na stovku zrychluje za 7,9 s a rozjede se až na 240 km/h. Kombinovanou spotřebu má 10,3 l/100 km.

Na silnici byste čekali, že 400 Nm u 2,2 TDCi bude opravdu trhat asfalt, ale ve skutečnosti probíhá zrychlení mnohem kultivovaněji, což je dané tím, že na první tři rychlostní stupně omezuje řídicí jednotka točivý moment na úroveň, která je přijatelná pro hnací poloosy a závěsy kol. Stejnou funkci měl v minulosti i Focus RS, i když na plnokrevnosti jeho projevu to při zrychlení nic neměnilo.

Plnou sílu tohoto motoru tedy využijete až na čtyřku, která je však tak dlouhá, že rychlost už roste opět jen lineárně.

Přes sportovní vzhled karosérie však cítíte, že ST220 to tak úplně není, ale takový vlastně ani nebyl záměr. Podvozek je sice snížený o 15 mm a také brzdy jsou stejné, ale jízdní zážitky se silným třílitrem a tvrdším odpružením žádný turbodiesel nedožene. Co zde přetrvává je výborný pocit z volantu i řazení a citlivost podvozku na všechny podněty, kterými se přizpůsobujete různým povrchům a situacím na silnici.

Faktem je, že nový turbodiesel se může klidně postavit dražší konkurenci od luxusních značek a hravě s ní držet krok nebo jí i v mnoha případech předjet. Poměr mezi výkonem a cenou je v jeho případě stejně příjemný jako u ST220.

Titanium X s motorem 2,2 TDCi začíná s cenou na 941 900 Kč a benzínová verze 3,0 V6 stojí od 956 900 Kč, ale stejné motory můžete mít i v klasických Mondeích za několik set tisíc korun méně.

redakce autoweb.cz

13.10.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist