Ford Mondeo (2014): první dojmy

První kontakt s novým Fordem Mondeo máme za sebou. Jaký v nás zanechala letmý dojem v pořadí již čtvrtá generace?

Ford Mondeo patří už od své první generace, která spatřila světlo světa roku 1993, mezi oblíbené stálice po celé Evropě. Čtvrtá generace chce na tento trend navázat, avšak jde na to poněkud jinou cestou. Dříve ryze evropské auto nyní stojí na globální platformě společné pro celý svět. V USA se již nějaký ten pátek prodává jako Ford Fusion, představení pro Evropu však nějaký čas ještě zabralo, hlavně kvůli nezbytným úpravám.

Nové Mondeo se může chlubit také modernějšími technologiemi, mezi které patří třeba adaptivní LED světlomety, hlasové ovládání SYNC 2, aktivní parkovací asistent s funkcí příčného parkování, elektrické ovládání pátých dveří, elektricky nastavitelný volant s pamětí, bezpečností pásy s airbagy, masážní sedadla nebo adaptivní tempomat, mimochodem s volbou přepnutí do neadaptivního režimu. Vrcholem je pak vůbec první hybridní pohon uvnitř Mondea.

Všechny změny a novinky se mají více podbízet evropskému vkusu, jak se to novému Mondeu povedlo, to jsme zkoumali na španělských okreskách a dálnicích. Zvenku žádné velké změny nepostřehnete, a to je jedině dobře. I podle ohlasů náhodných kolemjdoucích se jen potvrzuje skutečnost, že jde o jedno z nejpohlednějších rodinných aut, pro které je design základním stavebním kamenem.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

To samé však nelze říci o interiéru, ze kterého je cítit jistý americký vliv. Žádné velké designové žně podobné vnějšku se tu nekonají, architektura je střízlivá a jednoduchá, musí se však uznat, že grafika displejů a dotykové ovládání multimédií je na dobré úrovni, stejně jako volba materiálů a celkové zpracování. Oproti předchozí generaci, která mílovými kroky zastarávala, je to krok vpřed, v měřítku konkurence však působí trochu obyčejně. Zkrátka ničím neurazí, ale ani příliš nenadchne.

Pokud tedy pro vás není hlavním požadavkem vnitřní prostor, který je doslova obrovský. Vpředu je dostatek místa ve všech směrech a široký středový tunel navozuje útulnou atmosféru, vzadu je na nohy, hlavu i ramena také spousta prostoru a tradičně bezedný je i kufr. Liftback spolyká s opravnou sadou pneumatik 525 litrů nákladu, kombík 550 litrů, s plnohodnotnou rezervou se potom hodnoty sníží na 458, resp. 488 litrů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Hlavními argumenty pro koupi Mondea vždy byly i výborné jízdní vlastnosti, které si zachovává i čtvrtá generace, i když nabízí poněkud odlišný zážitek, na který jsou jeho dosavadní řidiči zvyklí. Nelze si nepovšimnout, že se nové Mondeo poněkud odklonilo od původní filozofie nabídnout i nějakou tu zábavu za volantem. Ovládací prvky jsou o něco odtažitější, řízení s elektrickým posilovačem ztratilo kousek citu, i když je příjemně čisté a vyvážené, řazení má ovšem dlouhé dráhy a gumový chod.

Nové Mondeo zkrátka víc zpohodlnělo, nutno ovšem podotknout, že se mu to povedlo téměř dokonale. Největší zásluhu na tom má nová zadní náprava, která opouští konstrukci Control Blade, známou již od první generace vozu, a zavádí novou víceprvkovou nápravu Integral Link, která je schopná lépe se vypořádat s nerovnostmi. Výsledný pocit je takový, že je podvozek stále příjemně tuhý, stabilní a důvěryhodný, navíc ještě skutečně velmi pohodlný.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Rozbité cesty zvládá opravdu skvěle, záplaty na asfaltu filtruje tak, že si jich jen těžko všimnete, a ani ostřejšími nerovnostmi se nenechá rozhodit. Komfortu přispívá velkou měrou především výborné odhlučnění, takže posádku neobtěžují žádné tupé rány, jen vzdálené a tlumené bubnování. Pohodlí a ticho na palubě jen mírně narušuje zvuk motoru.

Z nabízených motorizací jsme měli možnost vyzkoušet turbodiesel 2.0 TDCi o výkonu 180 koní a benzínovou jednotku 1.5 EcoBoost s výkonem 160 koní. Trubodiesel se projevuje slyšitelným klapotem, poněkud neochotnou reakcí na plyn, povadlejšími výkony (především kvůli dlouhým mezerám ve zpřevodování) a trochu těžkopádným vyvážením v zatáčkách, ale pro mnohé zákazníky bude i přesto jasnou volbou. Benzíňák mi však hned spravil chuť. Přestože je třeba jej více hnát do otáček, odmění se jadrným zvukem a dostačující dynamikou, navíc je citelně ochotnější skládat se do zatáček.

Přesto však zakroucené silničky v kopcích nejsou tím nejpřirozenějším teritoriem nového Fordu Mondeo, mnohem lépe se cítí a funguje na dlouhých cestách po dálnicích. Čtvrtá generace se tedy vydala na poněkud jinou cestu, ovšem nikterak radikálně neodbočila. Spíš jde o přirozenou evoluci, kterou lze vysledovat u všech ostatních automobilek.

Nové Mondeo na mne zapůsobilo jako prostornější, pohodlnější a technologicky vyspělejší auto, které stále velmi dobře jezdí, i když s preferencí odlišných kvalit. Možná se nadšenější řidiči nebudou tolik těšit na cestu samotnou, o to lépe se však budou cítit v destinaci. Hlavně až si pokukováním za jejich autem všichni vykroutí krky…

17.10.2014 1:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist