Jste dobrý (či spíše pozorný) řidič? Pak zvládnete psychicky náročný kvíz!
autoweb.cz > Ford > Ford Mondeo > Ford Mondeo 2.0 TDCi AWD 180 k ST-Line (2017)
Ford Mondeo 2.0 TDCi AWD 180 k ST-Line (2017)
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7.4
Radosti
- Dostatečně silný a úsporný motor
- Atraktivní vzhled podtržený „sportovními“ doplňky
- Dobře odhlučněný a pohodlný podvozek
- Vylepšený infotainment SYNC 3
Starosti
- Interiér působí levně a tlačítka na volantu jsou chaotická
- Méně místa vzadu a špatné madlo na víku kufru
- ST-Line je výbavový stupeň, nikoliv jen příplatkový optický paket
- Celkově spíš americky než evropsky působící auto
Ford Mondeo je mojí srdcovou záležitostí. Ostatně první generace byla mým prvním autem a jistě jako mnoho dalších fanoušků rychlých Fordů nemohu zapomenout ani na skvělé sportovní deriváty ST200 a ST220. Zdaleka nejvíce ovšem vzpomínám na jeden červený kousek první generace s motorem 2.5 V6 a paketem RS. Název trochu mate, skutečně nešlo o ostrou verzi, ale jen optický paket a snížený podvozek. Byla to ovšem vzácnost, podobně jako třeba čtyřkolka první generace – o obou dnes hodně lidí vůbec neví, že něco takového existovalo. Dodnes lituji, že jsem to auto nekoupil. Teď tu máme moderní kombinaci obojího – sportovní optický paket ST-Line a pohon všech kol AWD. Jenom s trochu více trendy motorem – turbodieselem 2.0 TDCi v prostřední výkonové verzi.
Vedle plakety na blatníku poznáte ST-Line podle atraktivnějšího body-kitu, který zahrnuje pozměněný přední a zadní nárazník spolu s prahovými lištami, vzdáleně připomínající ty na BMW M3 E36.
Samozřejmostí je i dvojice chromovaných koncovek výfuků, které jsou ovšem jen na okrasu – nejsou pevnou součástí výfukové soustavy, ale nárazníku, takže v jejich útrobách naleznete jen volně uloženou trubici výfuku.
Interiér
Pracoviště řidiče je celkem útulné – dobře se usadíte, volant si nastavíte do ideální polohy a budíky jsou přehledné. Změť tlačítek na volantu je ovšem chaotická – některá tlačítka jsou zbytečná, na jiná nedosáhnete palcem. Také středový tunel je zbytečně tlustý a ubírá hodně místa na kolena, navíc schránka před voličem řazení je dost nepraktická. Kvalita zpracování je pak průměrná – někde najdete hezké materiály, někde vyloženě americký plast, který možná odpustíte Mustangu, ale Mondeu?
Mírně problematický je prostor na zadních sedadlech a v kufru. Kvůli svažující se střeše se budete při výšce 185 cm dotýkat hlavou stropu a na kolena je tak akorát dost místa – Superb nebo Passat jsou v tomto ohledu lepší. Totéž platí o zavazadlovém prostoru – 541 litrů s minirezervou není nic světoborného a už od pohledu nepůsobí tak velkým dojmem jako u konkurence. Vyhovět by ale měl dostatečně. Horší je to s madlem na víku kufru – ať použijete jakýkoliv grif, při zavírání si téměř vždy vylomíte zápěstí.
Hlavní změnou uvnitř je modernější infotainment SYNC 3. Graficky je mnohem uhlazenější a pohlednější, tlačítka jsou větší a lépe se do nich strefuje prstem, značného zlepšení se dočkala i rychlost systému. Řazení nabídky je celkem logické, postrádám však hardwarová tlačítka s hlavními položkami jako hudba, navigace, telefon apod.
Pohon a spotřeba
Turbodiesel 2.0 TDCi o výkonu 180 koní a točivém momentu 400 Nm je plně dostačující. Mondeo s ním zrychlí na stovku za 9,3 sekundy a dokáže uhánět až 221 km/h, což je slušná dynamika. Celkově dobré odhlučnění interiéru se postará o to, že o motoru příliš neuslyšíte.
Dvouspojková převodovka PowerShift se šesti stupni je povedená. Řadí rychle, jemně a celkem logicky. Problém tkví snad jen v ovládání voliče – z parkovací pozice velmi snadno omylem zařadíte do sportovního režimu, což je otravné a všimnete si toho až podle vyšších otáček motoru. Zpátky do polohy D pak ve vzteku snadno přejedete až do neutrálu. Nutno uznat, že je to problém všech modelů, a tak se vylepšení dočkáme až za dlouho, jestli vůbec.
Spotřeba není vůbec špatná. Po městě budete jezdit do osmi litrů, s trochou snahy o úspornou jízdu i za sedm. Konstantní stovkou mimo město se dostanete na šest litrů, dálniční limit si řekne zhruba o litr více.
Ovladatelnost
Mondeo vždy platilo za výtečně ovladatelný stroj, minimálně v rámci své třídy, a již od první generace bylo inspirací pro ostatní automobilky. To neříkám zaslepen jeho vlastnictvím, na tom se shodne většina inženýrů, novinářů i majitelů. Vlastně do jisté míry formovalo moji lásku k řízení. Bohužel, totéž si nedokážu představit o tomhle autě. Je zkrátka nudné.
Deset netradičních způsobů, jak si také můžete užít zimní radovánky
Videa | vydáno 11. 1. 2016
Řízení nepostrádá přesnost, ale zpětné vazby a vyvážení se nedočkáte. Působí gumově, ostatně jako zbytek ovládacích prvků. Ještě že tu není manuál a nemusím řadit… Podvozku také chybí přirozená neoblomnost a důvěru do něj rozhodně nevložíte. Pocit dokonale odladěného stroje se vytratil – přilnavost je v pořádku, ale hravé vyvážení je definitivně pryč, čtyřkolka je potom obyčejný haldex, který vás možná vyhrabe ze zasněženého parkoviště, ale šmrnc jízdě nedodává.
ST-Line slibuje „sportovní odpružení“, alespoň to říká brožura, a také 18″ ráfky. Tohle jsou dokonce devatenáctky, ovšem jízdní komfort je na nich stále příkladný – podvozek se s nerovnostmi vypořádá suverénně. To je bezesporu nejsilnější stránka Mondea a naštěstí ST-Line tuto vlastnost neničí.
Verdikt
Pokud budete uvažovat nad Fordem Mondeo ST-Line, musíte si trochu ujasnit priority, zda vyměníte líbivější vzhled za trochu vizuálního sportovna. Výbava ST-Line totiž stojí stejně jako Titanium, ale dostanete méně výbavy. Kupříkladu chybí navigace, vyhřívání čelního skla nebo sedadel, rozpoznávání značek či hlídání jízdního pruhu. Testované auto bylo (mimo navigace) natřískané téměř vším, takže jsem rozdíl v komfortu nepoznal, rozhodně však ST-Line nenajdete v ceníku jako samostatný optický paket, za který si prostě jenom můžete či nemusíte připlatit. A to je velká škoda.
„Mondeo první generace formovalo
moji lásku k řízení. Bohužel, totéž si nedokážu
představit o tomhle autě.“
Mnohem více mě ale mrzí odklon o tradičních kvalit – perfektní jízdní vlastnosti na prvním místě a celková promyšlenost udávající trendy. Přesně jako to uměla první generace. Mondeo zkrátka až příliš zamerikanizovalo se všemi neduhy, které s tím souvisejí – horší interiér a ergonomie, gumové ovládací prvky, fokus čistě na jízdní komfort, nezajímavé motory… ST-Line na kdysi výjimečném, dnes ale již průměrném autě, nic nezachrání.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 235/40 R19 Michelin Continental ContiWinterContact |
Pneumatiky vzadu | 235/40 R19 Michelin Continental ContiWinterContact |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 132 / 180 v 3500 |
Točivý moment (Nm) | 400 v 2000 - 2500 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 107 |
0-100 km/h (s) | 9,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 221 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,0 / 4,7 / 5,2 |
Objem nádrže (l) | 64 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4871 |
Šířka (mm) | 1852 |
Výška (mm) | 1482 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1683 |
Celková hmotnost (kg) | 2330 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2200 |
Zavazadlový prostor (l) | 541 / 1437 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 642 990,- (1.5 EcoBoost 160 k Trend) |
Základní cena test. verze | 816 990,- (2.0 TDCi 180 k Titanium) |
Cena testovaného vozu | 916 990,- (2.0 TDCi AWD PowerShift 180 k ST-Line) |