Ford Kuga 2.5 Duratec Turbo

Kuga je první SUV Fordu. A koupit si ho můžete i s benzínovým pětiválcem. Je to dobrý nápad?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

Ford byl vůbec jedním z posledních, kdo přišel na trh s vlastní interpretací menšího SUV. Byl to jeho vůbec první počin tohoto druhu a tak vsadili na menší model, postavený na základech Focusu. Vývojáři k tomu přihodili pohon všech kol Haldex a celkově zhruba dva metráky váhy k tomu. Dvaapůllitr s turbodmychadlem pod kapotou Kugy je vůbec nejsilnější motor, jaký si můžete objednat. A o jeho schopnostech není potřeba pochybovat, je to přeci stejný pětiválec, jaký najdeme v námi uctívaném a všemi oslavovaném Focusu ST.

Tady má ale snížený výkon o 25 koní na výsledných 200, ale točivý moment zůstal zachován a jeho maximum 320 Nm je k dispozici v širokém spektru otáček, tedy mezi 1600 a 4000. Tedy dost na to, aby i s tímhle 1600 kilogramovým SUV uměl trochu zacvičit. Náš kus dostal i příplatkovou pětistupňovou automatickou převodovku s možností manuálního řazení pákou na středovém tunelu. Bohužel se tu ale při podřazování automatických meziplynů nedočkáte.Technika

Můžeme dokolečka rozebírat, kdože a proč chce auto téhle kategorie, když jeho jízdní vlastnosti jsou horší v porovnání s běžným kombi. Takže jen stručně: sedí se tu vzpřímeně, na sedačky se nastupuje pohodlně, řidič má lepší výhled, než v případě u země sedícího kombi a dostanete tu zmíněný pohon všech kol. A taky se díky vyššímu podvozku můžete vydat i do lehčího terénu.

Za to všechno musíte také adekvátně zaplatit o něco více. A to nejen při koupi, ale i při provozu, těžší a vyšší auto s větším odporem vzduchu má logicky větší spotřebu. Stejně tak hůře pojede, bude hůře brzdit a zatáčet. A je tomu tak i u Kugy?Na silnici

No je, ale ve výsledku to není tak špatně namixovaná kombinace, jak by se mohlo zdát. A víte proč? Protože ji dělal Ford. A stejně, jako i BMW je prakticky vždy zárukou dobré koupě, je tomu tak i u Fordu. Jen o cenovou úroveň níže. Interiér je rozumně prostorný, design palubky je podobný těm, které známe z jiných Fordů, materiály jsou na velmi dobré úrovni a na zadní místa se pohodlně vejdou dva dospělí.

Volant, který by mohl mít tlustší věnec, padne příjemně do rukou a optimální pozici za ním si tady najde určitě i díky jeho polohovatelnosti v obou osách každý. Při jízdě s Kugou mě překvapila jedna věc. Působí velmi mohutným dojmem a při parkování se rozhodně hodí kamerový systém, který tu také máme.Prostor a vybavení

Po stisknutí tlačítka startéru příjemně potěší ten typický pětiválcový zvuk, který rozhodně bude lahodit uchu každého, kdo má jen trochu rád vůni benzínu. A když budete jezdit bez zapnutého rádia, budete slyšet i roztáčející se turbodmychadlo. Automat funguje dobře, řadí jemně, přitom díky vysokému točivému momentu motoru v nízkých otáčkách je Kuga příjemně mrštná a nenajdete tu žádné výkonové díry. A tím se dostáváme k  jízdním vlastnostem. Podvozek je laděn pevněji, ale není rozhodně tak tuhý, jako třeba X3 s emkovým podvozkem, kterou jsme tu měli minule. Ve městě umí Kuga žehlit většinu nástrah cest velmi dobře, jen snad příčné nerovnosti přenesou do interiéru nesympatickou ránu od podvozku. Jakmile ale vyjedete mimo město, objevíte, že Kuga umí být zábavná. Tedy do určité míry.

Ukáže tady svou druhou tvář. Když na ní začnete tlačit a pojedete rychle, umí řidiče díky celkem preciznímu a rozhodně ne přeposilovanému řízení vtáhnout rozumně do děje. Pravdou je, že třeba oproti Focusu ST tu cítíte z volantu určitou tupost, kterou se snaží maskovat větším odporem. Ale lze si na to zvyknout. I řízení je jednoduše tím nejlepším ve třídě. A radovánkám za volantem budou pomáhat i skvělé sedačky. Ačkoliv by se to totiž nemuselo na první pohled zdát, nabízí velmi dobré boční vedení.Verdikt

A velmi dobrý je i motor. Je na Kugu tak akorát silný a charakterem, kterým se vás snaží Kuga jako celek dostat, mi trochu připomíná ďábelské a o něco málo silnější Subaru Forester 2.5 XT. Rozhodně tak budete patřit na silnicích k tomu rychlejšímu, i když absence šestky je smutným faktem. Motor se vytáčí k hranici 6500 otáček a přitom všude zní tím jedinečným hlasem, který nabídnou jen pětiválce. Stovku umí papírově za 8,2 s. Spotřeba ve městě se reálně pohybuje mezi 12 a 17 litry a samozřejmě to ovlivní především řidičský styl a charakter silnic, po jakých se budete pohybovat. Mimo město se naše Kuga spokojila s 10, na dálnici s 12 litry na 100 km při dodržování silničních limitů.

Takže zatím tu nezazněla prakticky žádná zásadní kritika. A ona ani nezazní. Kuga s tímhle motorem je překvapivě dobře univerzální auto, které vás v žádné ze svých vlastností nijak nezklame. Ale stejně tak ani zásadně neoslní, pokud ji budeme srovnávat s jinými Fordy, které sedí blíže zemi. Každopádně je to auto, které bude mezi konkurencí hledat jen těžko překonavatele. A jestli si teď říkáte, že přeci Kugu s dvaapůlkou si asi nepořídí nikdo, není to tak úplně pravda, necelých deset procent Fordů Kuga má právě tenhle motor. Základní cena modelu je stanovena na 836.900, což tedy není zrovna málo a to jste ještě nezaškrtli jedinou položku z rozsáhlé příplatkové nabídky. Třeba náš konkrétní kus na příplatcích nasbíral lehce přes 200 tisíc. Jenže jak jsme řekli, koupí Kugy dostáváte z našeho pohledu nejlepší malé SUV. A kromě toho ještě i auto, které dobře vypadá a nabízí notnou dávku stylovosti a nejen díky svému motoru i charakteru. Jo a kupte si ho v jiné barvě a s manuálem.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)8,8
Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivobezolovnatý benzín, o.č. 95
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2497
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 kW/200 koní v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 1600 až 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)124 koní na tunu
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Spotřeba paliva (l/100 km)14,6/7,8/10,3 l/100 km
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4443
Šířka (mm)1842 (bez zrcátek)
Výška (mm)1710 (včetně střešních ližin)
Rozvor náprav (mm)2690
Provozní hmotnost (kg)1608
Celková hmotnost (kg)2130
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2100
Zavazadlový prostor (l)410 až 1405
Ceny
Základní cena modelu836 900
7.9.2009 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist