autoweb.cz > Ford > Ford Kuga > Ford Kuga 2.5T AWD Titanium
Ford Kuga 2.5T AWD Titanium
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Můžete namítnout, že SUV na platformě kompaktní třídy s přeplňovaným dvousetkoňovým motorem je úplný nesmysl. A ekonomicky vzato, budete mít pravdu. To ale ještě neříká nic o tom, jaké je Ford Kuga 2.5T auto.
Odpověď Fordu na Volkswagen Tiguan je pro nás starý známý. Pokud jste na tom jinak, přečtete si naše první jízdní dojmy ze Španělska nebo následný redakční test. Nás dnes zajímá, jak – a zda vůbec – může fungovat kombinace malého esúvéčka s velkým turbem. Řadový pětiválec o objemu 2,5 l je týž, který pohání Ford Focus ST, a jeho vyladěnou verzi najdete také pod kapotou brutálního Focusu RS. Pro Kugu prošel jeho výkon opačným vývojem, byl zaokrouhlen dolů na rovných 200 koní.
Důvod je nasnadě: vyšší a těžší auto, navíc s jistými terénními ambicemi, vyžaduje jiný průběh výkonu a točivého momentu než sportovně orientované hatchbacky. Pod kapotou Kugy odevzdává pětiválec svých 320 Nm v rozsahu 1600 až 4000 ot./min., což na silnici znamená pružnou, tichou akceleraci na kterýkoli z prvních čtyř rychlostních stupňů. Kuga 2.5T patří k těm autům, s nimiž se vám snadno stane, že jedete rychleji, než jste zamýšleli. Tohle umí jen velké motory se spoustou síly ve středních otáčkách.
Velké motory se spoustou síly ve středních otáčkách nicméně neodvádějí svou práci zadarmo. Zatímco s Mondeem 2.5T lze absolvovat delší cesty legálním tempem za méně než 9,0 l/100 km, Kuga se svojí výškou, aerodynamickým odporem a kratším stálým převodem se nestydí říct si o dvanáct a půl litru.
S příplatkovým automatem bude spotřeba ještě aspoň o půl litru vyšší, ale auto tohoto ražení si o samočinnou převodovku přímo říká. Ne snad, že by na ruční skříni v námi testované Kuze bylo něco špatně (i když etalonem přesnosti a krátkosti drah také není).
Od Fordu byste čekali znamenité řízení a skvělý kompromis mezi ovladatelností a jízdním komfortem na českých silnicích – a Kuga poskytne obojí. Není vyloženě mrštná, ale ovládá se s grácií dobře kontrolovaného velkého auta a její náklony nikdy nepřejdou v houpání.
Pětiválec s velkými plícemi roztáčí všechna čtyři kola prostřednictvím elektronicky ovládané lamelové spojky Haldex 4. generace. S těmi krásnými koly a relativně malou světlostí by bylo naivní očekávat od Kugy průchodnost extrémním terénem, ale svezení na polních cestách přináší opravdový požitek – mimo jiné díky kvalitním tlumičům a pérování a systému ESP, který rozpozná nezpevněný povrch pod koly a poněkud povolí uzdu.
Řidiči toho Kuga nabízí více než většina srovnatelných aut na trhu, ale cestující už tak spokojeni nebudou – zadní sedačky neskýtají žádný přebytek prostoru. A raději ani neberte do ruky kalkulačku. I kdybyste dokázali přimhouřit oko nad vysokou spotřebou, zjistíte, že Kuga je dražší než Volkswagen Tiguan 2.0 TSI ve výbavě Sport & Style. Aby bylo jasno, my bychom z této dvojice kdykoli dali přednost Fordu, ale trh to zjevně vidí jinak. Stačí se podívat do prodejních statistik…
Modrý ovál si je toho všeho vědom. Podle odhadů přímo z automobilky si model 2.5T zvolí sotva pět procent zájemců o Kugu. Výměnou za vysoké provozní náklady a přepokládaný drtivý propad ceny při dalším prodeji však těch několik podivínů získá komoditu, která je v segmentu volnočasových aut nad jiné vzácnější – charakter.
Jirka Červenka, iMOTOR
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Ford Kuga 2.5T AWD Titanium |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,2 |
Motor | |
Konstrukce | řadový pětiválec |
Palivo | bezolovnatý benzín, o.č. 95 |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2497 |
Převodovka | šestistupňová ručně řazená |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 147 kW/200 koní v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm v 1600 až 4000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 124 koní na tunu |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,9/7,6/9,9 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 58 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4443 |
Šířka (mm) | 1842 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1710 (včetně střešních ližin) |
Rozvor náprav (mm) | 2690 |
Provozní hmotnost (kg) | 1608 |
Celková hmotnost (kg) | 2130 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2100 |
Zavazadlový prostor (l) | 410 až 1405 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 786 900 Kč |