Ford Kuga 2.5T AWD Titanium

Zajímá vás, jak by jezdila Kuga s motorem z Focusu ST? Konstruktéry Fordu to napadlo dřív...

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Můžete namítnout, že SUV na platformě kompaktní třídy s přeplňovaným dvousetkoňovým motorem je úplný nesmysl. A ekonomicky vzato, budete mít pravdu. To ale ještě neříká nic o tom, jaké je Ford Kuga 2.5T auto.

Odpověď Fordu na Volkswagen Tiguan je pro nás starý známý. Pokud jste na tom jinak, přečtete si naše první jízdní dojmy ze Španělska nebo následný redakční test. Nás dnes zajímá, jak – a zda vůbec – může fungovat kombinace malého esúvéčka s velkým turbem. Řadový pětiválec o objemu 2,5 l je týž, který pohání Ford Focus ST, a jeho vyladěnou verzi najdete také pod kapotou brutálního Focusu RS. Pro Kugu prošel jeho výkon opačným vývojem, byl zaokrouhlen dolů na rovných 200 koní.

Důvod je nasnadě: vyšší a těžší auto, navíc s jistými terénními ambicemi, vyžaduje jiný průběh výkonu a točivého momentu než sportovně orientované hatchbacky. Pod kapotou Kugy odevzdává pětiválec svých 320 Nm v rozsahu 1600 až 4000 ot./min., což na silnici znamená pružnou, tichou akceleraci na kterýkoli z prvních čtyř rychlostních stupňů. Kuga 2.5T patří k těm autům, s nimiž se vám snadno stane, že jedete rychleji, než jste zamýšleli. Tohle umí jen velké motory se spoustou síly ve středních otáčkách.

Velké motory se spoustou síly ve středních otáčkách nicméně neodvádějí svou práci zadarmo. Zatímco s Mondeem 2.5T lze absolvovat delší cesty legálním tempem za méně než 9,0 l/100 km, Kuga se svojí výškou, aerodynamickým odporem a kratším stálým převodem se nestydí říct si o dvanáct a půl litru.

S příplatkovým automatem bude spotřeba ještě aspoň o půl litru vyšší, ale auto tohoto ražení si o samočinnou převodovku přímo říká. Ne snad, že by na ruční skříni v námi testované Kuze bylo něco špatně (i když etalonem přesnosti a krátkosti drah také není).

Od Fordu byste čekali znamenité řízení a skvělý kompromis mezi ovladatelností a jízdním komfortem na českých silnicích – a Kuga poskytne obojí. Není vyloženě mrštná, ale ovládá se s grácií dobře kontrolovaného velkého auta a její náklony nikdy nepřejdou v houpání.

Pětiválec s velkými plícemi roztáčí všechna čtyři kola prostřednictvím elektronicky ovládané lamelové spojky Haldex 4. generace. S těmi krásnými koly a relativně malou světlostí by bylo naivní očekávat od Kugy průchodnost extrémním terénem, ale svezení na polních cestách přináší opravdový požitek – mimo jiné díky kvalitním tlumičům a pérování a systému ESP, který rozpozná nezpevněný povrch pod koly a poněkud povolí uzdu.

Řidiči toho Kuga nabízí více než většina srovnatelných aut na trhu, ale cestující už tak spokojeni nebudou – zadní sedačky neskýtají žádný přebytek prostoru. A raději ani neberte do ruky kalkulačku. I kdybyste dokázali přimhouřit oko nad vysokou spotřebou, zjistíte, že Kuga je dražší než Volkswagen Tiguan 2.0 TSI ve výbavě Sport & Style. Aby bylo jasno, my bychom z této dvojice kdykoli dali přednost Fordu, ale trh to zjevně vidí jinak. Stačí se podívat do prodejních statistik…

Modrý ovál si je toho všeho vědom. Podle odhadů přímo z automobilky si model 2.5T zvolí sotva pět procent zájemců o Kugu. Výměnou za vysoké provozní náklady a přepokládaný drtivý propad ceny při dalším prodeji však těch několik podivínů získá komoditu, která je v segmentu volnočasových aut nad jiné vzácnější – charakter.

Jirka Červenka, iMOTOR

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFord Kuga 2.5T AWD Titanium
0-100 km/h (s)8,2
Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivobezolovnatý benzín, o.č. 95
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2497
Převodovkašestistupňová ručně řazená
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 kW/200 koní v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 1600 až 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)124 koní na tunu
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)13,9/7,6/9,9 l/100 km
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4443
Šířka (mm)1842 (bez zrcátek)
Výška (mm)1710 (včetně střešních ližin)
Rozvor náprav (mm)2690
Provozní hmotnost (kg)1608
Celková hmotnost (kg)2130
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2100
Zavazadlový prostor (l)410 až 1405
Ceny
Základní cena modelu786 900 Kč
8.6.2009 3:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist