Ford Kuga 2.0 TDCI (2013)

Nové SUV od Fordu je větší. Pokud právě prostornost byla v minulosti důvodem ke stížnostem, pak tady teď nutně musíme mít ideální auto.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Prostornost, jízdní vlastnosti, univerzálnost

STAROSTI
Méně unikátní charakter než dříve, spotřeba

Mám ještě v živé paměti, jak jsem kdysi kdesi (tuším že ve Španělsku nebo Portugalsku – tedy daleko od všedních starostí běžného dne, poprvé jezdil s Fordem Kuga první generace. A se zaměřením a důrazem na prověření jízdních schopností vozu si jízdu doslova užíval, ještě teď lze poměrně snadno dohledat fotku, na které s novým SUV skáču přes ostrý horizont jako v rally.V podstatě celá prezentace tehdy byla esencí řidičské radosti a jízdní vlastnosti byly to, nad čím jsem se rozplýval. A nezáleželo na tom, že byla Kuga tehdy k mání pouze s jedním motorem a ambiciozní cenovkou. Jako sportovně laděného řidiče si mne okamžitě získala.

To bylo tedy na jihu Evropy, při dalších testech doma už bylo mnohem více času na podrobnější zkoumání a tady jsem našel jeden velký hendikep – zavazadlový prostor. Přesně ten, a také omezený prostor v kabině, za volantem, jsem vnímal jako zásadní nedostatek auta, zejména v kontrastu s jeho jinak vynikajícími schopnostmi. A říkal si, jak by bylo skvělé, kdyby mělo tohle auto o něco méně přiléhavý interiér a větší kufr, který by opravdu bez kompromisů uspokojil potřeby rodinného cestování.


Ford Kuga je ve srovnání s předchůdcem větší a praktičtější.

Nový Ford Kuga jako by mé požadavky vyslyšel. Protáhl se do délky o nějakých osm centimetrů a zvětšení se promítlo do zásadnější vzdušnosti kabiny. A většího zavazadlového prostoru. Ten má objem 465 litrů a složíte do něj veškerá (objemná) zavazadla, která v rámci běžné rodiny budete chtít transportovat (tedy alespoň já to tak měl). A povedlo se mi převést i obrovský náklad, když jsme s partou vyrazili za sportem. Jediné, co mi trochu při sklopených zadních sedadel nešlo pod vousy, byla ne ideálně rovná plocha, o kterou se ohýbaly lyže a prkna. Detail, jistě… Každopádně kapacita přes šestnáct set litrů byla více než dostačující.Jenže větší rozměry sebou nutně musely přinést také změny ohledně jízdních vlastností. Já už logicky také nezaběhnu stovku jako v dobách, kdy jsem se vešel do tepláků, které mám dnes ve skříni už asi jen z piety a natáhl by je spíše malý kluk než já. A změny přinesly…

Podvozek už není tak tuhý jako dřív, auto se v zatáčkách více naklání než jak tomu bylo u předchozí generace. Posun k horšímu? To nelze říct, spíše bych to pojmenoval jako odstup od sportovního chování k užitkově-řidičskému. Agilita, schopnost projíždět zatáčky a držet stopu jsou stále vynikající, i když už ne tak brilantní jako tomu bylo dřív. Důvod ke stížnostem? Ne, pokud se mám podívat sám sobě do očí. Na nedostatky ohledně prostornosti jsem si já osobně naříkal a pokud je Ford dokázal odbourat, logicky za cenu změn na poli jízdních vlastností (protože nafukovat auto jen tak bez změny chování nejde – ne v rámci dané cenové kategorie, ať mi nepředhazujete třeba Porsche Cayenne), tak prostě nemám nárok na kritiku. Navíc ne ve chvíli, kdy to je ve srovnání s konkurencí více než dobré a Kuga se stále drží na špici.

Velmi dobré jsou materiály použité v kabině i jejich zpracování. Pokud bych měl srovnávat, tak třeba vedle Subaru Forester by se dalo mluvit o prémiovosti, jakkoli právě japonský permanentní pohon všech kol v kombinaci s plochým motorem by byl důvodem, proč bych při nákupu směřoval spíše k Subaru než k Fordu. Jinak z vozu cítím solidnost, kterou u srovnatelných SUV postrádám.Nikdy jsem se plně neorientoval v palubním systému Fordu a nová Kuga mé potíže a dezorientaci nijak nepořešila. Stále musím věnovat čas tomu abych něco přepnul či nastavil, předpokládám ale, že tohle řidič, který si auto koupí a bude používat denně, vnímat nebude. Jednak systému přijde na kloub, za druhé si vše jednou a napořád nastaví podle sebe tak, jak potřebuje a má vystaráno.


V palubním systému se neorientuje úplně nejlépe, ale zvyknete si.

V „kuloárech“ motoristických novinářů jsem u některých kolegů zachytil narážky, že u Fordu Kuga nejde vypínat ESP. No a co? Benevolence systému mi šla na ruku v mírném terénu, kam jsem s Fordem vyrazil, pohon všech kol, který umí připojovat a hbitě přenášet sílu mezi nápravami (a pěkně v reálném čase zobrazovat na displeji) se ukázal v rámci „soft – off roadu“ velmi schopným. A na ježdění bokem s plně vypnutou stabilizací si umím představit řadu jiných aut a ne velké naftové SUV.

DOPORUČUJEME: Ford Kuga 2.0 Duratec Turbo

Abych se ještě jednou podíval na to co Kuga umí velmi dobře, tak nutně pohledem korejských aut řeknu, že přilnavost na všech kolech je příkladná a náklony v zatáčkách optikou zmíněné konkurence akceptovatelné. Kuga jede do zatáčky s předvídatelnou neutrálností a stejně umí vyklouznout ven. Mimo čtyřkolkové specialisty ze Země vycházejícího slunce a prémiové Němce by to takto zvládl jen málokdo.

Motor má dost síly, je-li auto prázdné. A s plným jsem žádné vylomeniny nezkoušel a v rámci korektní jízdy se také nezadýchal. Narazil jsem ovšem při vyšší dynamice s naloženým vozem vyšší spotřeby (tedy vyšší, než jsem očekával). Jezdil jsem za nějakých osm, ale spíše o litr až dva více, když jsem se nekrotil s nohou na plynu. Nic děsivého, ale osm litrů v průměru bych viděl na displeji dlouhodobě radši než deset.Teď tedy musím zmínit pohonnou jednotku, kdy už jsem začal se spotřebou. Nejde o žádnou novinku, pokud vím. Ale o prověřený naftový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem. Objem dva litry, výkon 163 koní v 3750 otáčkách, točivý moment 340 Nm v rozmezí 2000 až 3250 otáček. Tradičně velmi dobré parametry, v konfrontaci s hmotností 1617 kg by ale mohla mít Kuga více síly, tedy spíše výkonové rezervy, právě pro situace, když ji hravě naložíme na palubu pár set kilogramů nákladu a cestujících.

Takže bych chtěl menší spotřebu. A menší cenu. U testovacího auta byla šedesát tisíc na milionem a to je na můj osobní vkus dost. Řešením by mohlo být neunáhlit se u výběru nadstandardní výbavy, pak se můžeme bavit o částce o tři sta tisíc nižší. A to je slušná nabídka.

Verdikt
Abych se dostal k nějakému závěru, tak znovu musím vzpomenout původní Kugu a prohlásit, že vše, co mi na první generaci chybělo a na co jsem si stěžoval, nový model vyřešil a odboural důvody námitek. Nový Ford Kuga by tedy měl být tímto pohledem bez diskuze lepší. Což vlastně je, jen je třeba akceptovat změnu jízdních vlastností. Pokud Kuga přišla o část svého „řidičského“ charakteru, tak výměnou za benefity v oblastech, ve kterých jsem sám osobně za zlepšení apeloval. Takže ať chci nebo ne, nový Ford Kuga musí být tím ideálním autem, po kterém jsem před pár lety za volantem „staré“ Kugy volal.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevznětový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)163 k/120 kW v 3750 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 Nm v 2000 - 3250
0-100 km/h (s)9,9
Nejvyšší rychlost (km/h)198
Spotřeba paliva (l/100 km)7.2 / 5.1 / 5.9
Objem nádrže (l)66
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4524
Šířka (mm)1838
Výška (mm)1701
Rozvor náprav (mm)2690
Zavazadlový prostor (l)456 / 1653
Ceny
Základní cena modelu587 940 Kč (1.6 EcoBoost)
Základní cena test. verze639 940 Kč (2.0 Duratorq 140 k, Trend)
Cena testovaného vozu1 059 590 Kč (2.0 Duratorq 163 k, Titanium)
28.6.2013 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist