autoweb.cz > Ford > Ford Kuga > Ford Kuga 1.6 Ecoboost 4×2 (2014)
Ford Kuga 1.6 Ecoboost 4×2 (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Motor, spotřeba, komfort, prostornost
STAROSTI
Maličkosti, třeba některé detaily palubní desky působí přehnaně veliké?
Už se mi to stalo zase… Opět jsem sedl do Fordu, který mi v redakci kolegové nabídli jako jedno z testovacích aut na daný týden a intuitivně, aniž bych přesně znal pohonnou jednotku auta, jsem usuzoval – podle spotřeby a masivního točivého momentu, na diesel. Jenže otáčkoměr napovídal něco jiného a pak ten zvuk? Tohle je totiž Ford Kuga 1.6 Ecoboost, tedy benzínový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem a nutno říct, že je neuvěřitelné, a vážně mně to pokaždé zaskočí, jak příjemnou spotřebu umí tenhle motor nabídnout.
Nicméně motor není hlavním tématem, pro který tady Kugu máme, v zásadě je tohle auto na trhu už nějaký čas a my jej testovali už několikrát tak, že opakovat již známé věci by bylo příslovečným nošením dříví do lesa. Podstatné je, že je to verze s pohonem předních kol, což je pro mne novinka, a právě na tento fakt jsem se při testování zaměřil. Celý test bych mohl shrnout do toho, že pokud nejezdíte do hor s vysokým sněhem, tak vás ani tato „jednodušší“ nebo říkejme základní specifikace neurazí a budete s ní spokojeni.
Pozitivnímu pohledu na věc nahrávala skutečnost, že jsem auto testoval na konci jara, tedy po sněhu dávno ani památky, i období dešťů se mému testování vyhnulo, takže přilnavostní podmínky řekl bych ideální.
Neumím popsat, jak by se Kuga chovala v maximálním obsazení posádkou a plným zavazadlovým prostorem (jen připomenu, že v porovnání s první generací došlo k posunu v prostornosti, Kuga se nafoukla a pobere víc zavazadel než dřív). Kufr je opravu velký, nabízí 456 litrů se sadou na opravu pneumatik, a 1653 litrů se sklopenými sedačkami. Vzhledem k ideálnímu počasí jsem neměl šanci vyzkoušet přenos síly na přední kola s hendikepem zavazadlového prostoru nad zadní nápravou plného po okraj.
Místa na palubě je téměř nadbytek. Nicméně opravdu nevím, jestli by pouze přední kola dokázala vytáhnout plně naložené auto například do kopce na zasněžené horské silnice, já jsem v příjemně prohřátém čase ztrátu trakce nepociťoval, jednou jsem vytáhl Kugu ráno na strmější louku prolitou čerstvou rosou a určitý prokluz předních kol jsem registroval – pro upřesnění, byl jsem v autě sám a bez nákladu. A jednou jsem lehce protočil kola, když jsem do kopce na silnici se štěrkem „dal plný.“ Jinak musím grip ohodnotit jako dobrý.
O spotřebě už jsem mluvil, obecně nejezdím nijak pomalu, spíše bych své obvyklé tempo označil jako „dynamické,“ a i tak jsem na palubním počítači neviděl nijak závratné hodnoty. Něco mezi sedmi a osmi litry? Když tabulky uvádějí 6,6l/100 km kombinovaného apetitu, já byl s tím, kolik si motor bral benzínu, vážně spokojen, vědom toho, že by stačilo méně šlapat na plynový pedál a jezdil bych ještě úsporněji. Dal jsem si svižně trasu Praha – Sosnová – Praha na úvod testování a stále mi po návratu zůstávala nějaká půlka paliva v šedesátilitrové nádrži. Včetně jízd na okruhu.
Silné stránky? Velký pohodlný interiér a zajímavý benzínový motor.
Do Sosnové jsem nejel prioritně samozřejmě Kugu trápit na závodním okruhu, tedy dal jsem si pár kol na dráze, ale spíše jen, abych okusil nastavení podvozku (pohodlné, ale pevné, schopné a agilní), připomněl si nedotáčivost ve vyšším tempu v ostřejších zatáčkách. Utvrdil se v tom, že výkon 150 koní je dostačující, zejména při širokém spektru otáček, kdy je dostupný a točivý moment 240 Nm krásně tahá SUV ze zatáček. A že SUV samozřejmě není „sportovní,“ navzdory sportovnosti v názvu, respektive v označení kategorie. Ale pokud by mělo dojít na hodnocení sportovnosti napříč SUVčky, tak právě Kuga nádechem řidičské odpovědnost a účasti disponuje. Pokud nechápete, co tím myslím, sedněte třeba do Renaultu Koleos a pak zpět za volant Fordu a pochopíte, i bez čtyřkolky bude modrý ovál působit více řidičsky.
Jak bych volil – v teoretické rovině – mezi dvojicí Ford Kuga a Honda CR-V? Asi bych se přiklonil k Fordu, navzdory tomu, že naftová šestnáctistovka u Japonce je velmi, velmi úsporná, na stranu Kugy bych se dal pro sezení a pozici za volantem, které jsou pro mou tělesnou konstituci příjemnější a pohodlnější než v Hondě. Ohledně vzhledu bych ale zase spíše mrknul směrem k japonskému zástupci, přijde mi malinko šarmantnější.
A pokud mám zcela dokončit úvahu na téma volby „mého“ SUV – já bych asi volil, když už, jinou značku a pohon všech kol. Netajím se názorem, že v dané třídě považuji na nejlepší volbu Subaru Forester, byť s dovětkem, že bych si za jeho schopnosti musel s ohledem na konkurenty připlatit a důvody pro takový výběr by byly emocionální a ne racionální.
Verdikt
Jaký tedy Ford Kuga je? Stále dobrý tak jako dřív. Větší, prostornější a komfortnější v druhé generaci s odkazem na předchůdce, byť za cenu logického kompromisu u jízdních vlastností po zvýšení rozměrů. S pohonem předních kol pro řidiče, kteří prožijí většinu času ve městě nebo na silnicích bez dramatické sněhové pokrývky, si troufám tvrdit, bude dostačující.
Při zájmu o skutečně univerzální auto, které by mělo zvládat výpravy do hor a mimo zpevněné cesty je pak na zváženou, zda investovat do pohonu všech kol, který je logicky dražší (také proto, že je ve spojení už s výkonnějším motorem 1.6 Ecoboost o 184 koních). Každopádně jako příjemná „městská“ alternativa za rozumnou cenu je Kuga 1.6 Ecoboost 4×2 zajímavou možností.
Ojetá auta | vydáno 12. 5. 2013
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1596 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110/150 v 5700 |
Točivý moment (Nm) | 240 v 1600 - 4000 |
0-100 km/h (s) | 9,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4524 |
Šířka (mm) | 1838 |
Výška (mm) | 1702 |
Rozvor náprav (mm) | 2690 |
Provozní hmotnost (kg) | 1580 |
Zavazadlový prostor (l) | 456 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 607 940 Kč |
Cena testovaného vozu | 669 840 Kč |