Ford Ka 1.2 Trend

I přes papírově slabé výkony je s tímto malým prckem docela legrace. A co vlastně víc potřebuje člověk ke štěstí?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

RADOSTI
Je to překvapivě dynamicky schopné a především velmi zábavné auto

STAROSTI
Absence otevírání kufru jinak než klíčkem dokáže otravovat, ale ne tolik jako neustále se zapínající varovné blinkry při každém přibrzdění.

Malý Ford Ka je přesně tím autem, které vás přiměje uvažovat nad tím, co vlastně člověk ke štěstí potřebuje. Je malé jak cvičky čínské gymnastky, má tak chudou výbavu, že jsem to ještě v novinářském autě nezažil a přesto je s ním zábava a baví mě ho řídit. Je to skutečně poprvé, co mám na test auto, které nemá ani centrální zamykání, ani elektrická okénka. Je mi to ale jedno, protože tohle auto je hlavně o tom, jak se s ním jezdí a jak se s ním žije.


Už je to dlouho, co jsem se svezl Fordem Ka, ale pamatuji si, že mě tehdy moc neoslovil. Byl takový líný s mizernou odezvou motoru a především jezdil na podivně uskákaném podvozku. Tentokrát mi ale všechno přišlo lepší a propracovanější – jako by dospělejší. Atmosférická dvanáctistovka se čtyřmi válci se má k životu mnohem víc než před tím, pohotově reaguje na plyn a je radost jí honit otáčkoměrem tam a zpátky.Stejně tak podvozek mi přijde mnohem poddajnější, přesto stále dostatečně jistý a pevný, takže se auto nerozvlní a neztratí jistotu. Řízení je sice trošičku gumové okolo středové polohy, ale poskytuje docela dost informací o trakci předních kol, když je zatížíte, takže se dá auto celkem přesně nasměrovat do zatáčky a včas víte, kdy mají úzké přední pneumatiky dost. I když tohle konkrétní auto nemá ESP, vůbec to nevadí, protože nikdy nepojedete tak rychle, abyste se dostali do problémů. No, někteří lidé to svedou i nízkých rychlostech…

Ford Ka fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Ka fotogalerie

Motor posílá na přední kola přes pětistupňový manuál výkon 69 koní v 5500 ot./min., ale protože Ford Ka váží 940 kg, nemá s ním motůrek tolik práce. Do nějakých 120 km/h je tak auto dostatečně mrštné a stejně s ním po dálnici asi moc jezdit nebudete. Mimo město na okreskách je skutečně skvělé a je s ním zábava. Překvapí také velmi příznivou spotřebou, která se pohybuje v reálném provozu kolem 5,5 litru na 100 km a i když se jdete někam projet a stojíte autu neustále na krku, sotva pojedete za víc než 8 litrů.

Malé Ka jsem vzal na okruh do Sosnové, i když původně jsem tu s ním vůbec nechtěl jezdit. Jenže když jsem viděl promrzlou trať s kalužemi vody, nedalo mi to a musel jsem zkusit, čeho je Ka schopné. Především jsem si uvědomil, jak to není jen o papírových výkonech a rychlosti v přímce, ale především o tom, kolik z těch dostupných koní dokážete dostat na asfalt. Zatímco plno lidí se silnějšími auty se tu trápilo s protáčením kol, u Ka 1.2 prostě zarazíte pedál plynu do podlahy a jedete.Největší zábava je ale v tom, že se na hranici přilnavosti dostanete velmi snadno a je jednoduché s Fordem Ka balancovat mezi nedotáčivostí, neutrálním průjezdem zatáčkou a mírnou přetáčivostí vyvolanou prostým ubráním plynu v zatáčce. Sice na tachometru nevidíte závratná čísla, ale dobře poskládaná převodovka vám dodá pocit, že je auto docela rychlé. Jediné, co při svižné jízdě otravuje, je automatické zapínání varovných blinkrů při brzdění. Nemusíte ani aktivovat ABS, blinkry se zapínají už tak v polovině chodu brzdového pedálu. Je to hloupé, protože když se jdete projet na okresku, prakticky pořád na ostatní blikáte a oni si zákonitě musí myslet, že jste idiot. Proč to sakra nejde vypnout?

To, jak je pocitově Ka svižné, je dáno především tím, že se motor nemusí trápit s eurounijně dlouhými převody. V 90 km/h točí motor na pětku skoro 3000 ot./min. a proto není problém i ve vyšších rychlostech udržovat důstojné tempo. Stačí podřadit na trojku a Ford Ka 1.2 celkem ochotně vyrazí dopředu. Sice musíte předjíždění trochu plánovat, ale celé to působí mnohem silněji než udávaných 69 koní. Kdybych si do auta sedl třeba z Fabie nebo něčeho většího s podoně malým motorem, tipoval bych, že má malé Ka výkon tak 80, možná 90 koní. Skutečně působí takhle živě a nadšeně.

Vás ale také asi zajímá, jak se s Fordem Ka žije. Okénka na kličku nevadí a dokonce se dá žít i bez centrálního zamykání, ale vadí mi, že nejde otevírat kufr jinak než klíčkem. Klíčkem od zapalování. Nemůžete tedy auto jednoduše vyložit a odjet – musíte vypnout motor, vystoupit, odemkonout a otevřít kufr… Hloupé.V testovaném autě byly ještě velmi příjemné vyhřívané sedačky a především vyhřívané čelní sklo (součást paketu Winter za rozumných 8000 korun), což je v zimních mrazech moc příjemné. Kdybych si musel vybrat, raději volím vyhřívání sedaček a okna, než centrální zamykání a elektrická okénka. Jinak je ale samozřejmě příjemnější všechno dohromady… Klimatizaci ovšem auto mělo, i docela slušné rádio, jen absence ovládání hlasitosti na volantu je trochu neergonomická, respektive nutnost mačkat titěrná tlačítka + a -. Lepší je klasické otočné kolečko.Především je ale na Ka příjemné, jak se v něm sedí (aspoň na poměry malých aut). V příbuzném Fiatu 500, který se vyrábí na stejné lince, se mi tak dobře nesedí. Sice i v Ka potřebuji sedět na krátké nohy, abych se nemusel po volantu natahovat, ale pořád je to na malé auto akceptovatelné. Jenže Škoda Citigo nebo Kia Picanto mají ergonomii nebo pozici za volantem pořád lepší. Jinak je tu ale místo a dokonce se dají dva dospělí vrazit i dozadu, i když brzy začnou protestovat. Tohle je spíše auto pro dva a nákupy, které se sem vejdou.

Ford udělal chytrý tah, když model Ka konečně zlevnil pod 200 000 korun. Nyní stojí v základním provedení 179 990 korun a i s tou dodatečnou výbavou byla cenovka pořád pod dvěma stovkami tisíc. Vyšší stupně výbavy už jsou ale docela drahé, a ve skutečnosti zbytečné – bohatě postačí tohle základní provedení, ve kterém je auto tak roztomile jednoduché.

Verdikt
Nečekal bych, že mě bude Ford Ka 1.2 tak náramně bavit. Mezi malými auty sice existují stroje se zajímavější cenovkou, větším vnitřním prostorem nebo propracovanější ergonomií a kvalitnějším interiérem, ale Ford Ka je velmi příjemný mix, který především dokáže řidiče bavit stylem, jak to obyčejné Fordy umí. Jestli potřebujete druhé auto do rodiny, ve kterém se neuzíváte nudou, tady ho máte.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1242
Kompresní poměr11,1 : 1
Vrtání x zdvih (mm)70,8 x 78,9
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 240 mm
Brzdy vzadububnové, 180 mm
Pneumatiky vpředu175/65 R14
Pneumatiky vzadu175/65 R14
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)51 / 69 v 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)102 v 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)73,4
0-100 km/h (s)13,2
Nejvyšší rychlost (km/h)159
Spotřeba paliva (l/100 km)5,5 / 4,4 / 4,9
Objem nádrže (l)35
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3620
Šířka (mm)1658
Výška (mm)1505
Rozvor náprav (mm)2300
Provozní hmotnost (kg)940
Celková hmotnost (kg)1320
Zavazadlový prostor (l)224 - 747
Ceny
Základní cena modelu179 990 Kč (1.2 Trend - akční cena)
Základní cena test. verze179 990 Kč (1.2 Trend - akční cena)
27.2.2012 5:50| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist