Ford Grand C-Max 2.0 TDCI Powershift

Jestli hledáte nejlepší řidičské MPV kompaktních rozměrů, právě jste ho našli. Navíc je díky automatické dvouspojkové převodovce téměř dokonalé.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.6

​RADOSTI
Automatická převodovka dodává tomuto MPV potřebnou dávku kultivovanosti

STAROSTI
Kdy Češi konečně přijdou automatům v MPV na chuť?

„Chvála Pánu!“ zvolal jsem, když jsem otevřel dveře od testovacího Fordu Grand C-Max 2.0 TDCI a vlevo od brzdového pedálu na mne zela pustá prázdnota. Automatické řazení je totiž do MPV jediná správná volba. Že nějaké automobilky nedávají k MPV pořádné automaty? To je možné, ale řešení je následující – nekupujte si jejich auta.

Ne že zas budete v diskusi pod článkem tvrdit, že Ford Grand C-Max je přece sportovní MPV a k tomu manuální převodovka přece patří. Ale jděte. Mercedes SLS AMG je také sportovní. A také má automat. Velkoprostorový Ford totiž zaujme řidiče především celkovým sladěním podvozku, motoru a řízení a to ke štěstí bohatě stačí. Bez vytáček totiž mohu říci, že s málokterým autem téhle kategorie se tak dobře svezete. Volkswagen Touran je možná perfektně postavený s výborným motorem a převodovkou (a s o poznání příjemnější ergonomií), ale je nudný jako proslovy při pohřbech významných státníků…Zatímco tedy řidič VW Touranu usíná na dálnici nudou, řidič Fordu Grand C-Max jede z práce delší a zatočenější cestou. A vůbec nevadí, že nemá spojkový pedál, protože dvouspojková převodovka Powershift si s dvoulitrovým dieselem náramně rozumí a když budete mít pocit, že chcete práci dělat sami, můžete řadit ručně – logicky od sebe dolů a k sobě nahoru. Proč ještě ostatní automobilky nepochopily princip, že při zpomalování působí na řidiče odstředivá síla dopředu, tak je logicky (a ergonomicky) rozumnější, aby se podřazovalo pohybem pákou dopředu (jako z trojky na čtyřku). Při akceleraci zas síly působí obráceně a celkem pochopitelně je pro řidiče přirozenější přitáhnout páku k sobě. Vedle Fordu to dělá už jen BMW. Zapomněl jsem na někoho?

Hodnotit vnitřní prostor Grand C-Maxu asi nemá cenu, protože už toho o něm bylo všude napsáno dost a psát pořád dokola, že se do něj vejde pohodlně pět dospělých a že jde se sedačkami všelijak manipulovat, je už nuda. Spíše by vás mohlo zajímat, že boční posuvné dveře nejsou zas až tak příjemné na obsluhu a jsou docela těžké. Pravda, z nastupování v úzkých prostorách se stane hračka. Osobně se mi ale víc líbí řešení u Opelu Meriva, i když tohle má také své výhody (a nevýhody).Na rozdíl od „menšího“ příbuzného je Grand C-Max přeci jen trochu neohrabanější a zavalitější. Působí trošku těžším dojmem na předek, v zatáčkách se více naklání a nereaguje tak precizně na rychlé změny směru. Nicméně přesné a přímé řízení, které nabízí když už ne zpětnou vazbu, tak aspoň konzistentní přírozený odpor, vzbuzuje dostatečnou důvěru na to, abyste mohli tenhle Ford vodit zatáčkovitou silnicí velmi neslušnými rychlostmi.

Dvoulitrový diesel je také starý známý a když napíšu, že je kultivovaný, tak akorát silný s plynulým nástupem výkonu a prostý nežádoucích pazvuků, také neuslyšíte nic nového. Nastavení automatu mi přišlo méně agresivní než u Focusu Combi, se kterým jsem nedávno jezdil, a převodovka se chovala velmi jemně a kultivovaně i ve městě. I když není dvouspojkový Powershift tak přesný a precizní jako DSG od Volkswagenu, nabízí mnohem více kultivovanosti a jemnosti při popojíždění městem, kdy se chová spíše jako klasický automat s hydrodynamickým měničem. Nedostane se vám tak trapných ucukaných rozjezdů s protáčejícími se pneumatikami, na což DSG docela trpí.Otázka peněz je samozřejmě důležitá. V ceníků modelu Grand C-Max se na vás sice směje „již od 419 900 korun“, ale to zaplatíte za atmosférickou šestnáctistovku ve výbavě Trend. Před vámi ale stojí vrcholné provedení Titanium s nejsilnějším diesel a automatem, které si Ford cení na 728 450 korun. Počítejme ale akční cenu 648 900 korun, která zní docela akceptovatelně vzhledem ke schopnostem tohoto MPV. Jak ale známe Ford, poptejte se po dealerech a určitě narazíte na dobře vybavené skladové auto z roku 2011 za vskutku dupingovou cenu. Pochybujeme ale, že bude s automatem, což je úraz české nabídky. Najít totiž skladovku s automatem dá docela dost práce.

Verdikt
Nic nového se ode mě o Fordu Grand C-Max nedozvíte, protože je to pořád stejný Grand C-Max jako před tím. Jakkoli jsou ale dříve testované verze v pořádku, teprve model s dvoulitrovým dieselem a automatickou převodovkou je ten, kterých bych si nechal stát před domem. Možná už dědkovatím, ale k praktickému a kultivovanému rodinnému MPV se automat prostě a jednoduše hodí. Tečka.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1997
Kompresní poměr16,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)85,0 x 88,0
Převodovkašestistupňová automatická dvouspojková Powershift
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120 / 163 v 3750 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 v 2000 - 3250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)99,7
0-100 km/h (s)9,8
Nejvyšší rychlost (km/h)204
Spotřeba paliva (l/100 km)7,4 / 5,0 / 5,8
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4520
Šířka (mm)1828
Výška (mm)1684
Rozvor náprav (mm)2788
Provozní hmotnost (kg)1634
Celková hmotnost (kg)2300
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)79 - 439 - 719 - 1742
Ceny
Základní cena modelu419 900 Kč (1.6 Trend - akční cena)
Základní cena test. verze648 900 Kč (2.0 TDCI Titanium - akční cena)
21.12.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist