Ford Grand C-Max 1.6 TDCI

Přiznejme si to rovnou, nový C-Max už není tak zábavný jako ten minulý. Dokáže i tak obhájit pozici nejlepšího MPV pro řidiče?

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.4

RADOSTI
Jízdní vlastnosti; kultivovaný podvozek; pozice za volantem a pěkný interiér; vyhřívané čelní sklo

STAROSTI
Trochu přeplácaná palubka s ergonomickými zvláštnostmi; řidič už není na prvním místě; nevycválaný motor

Stalo se přesně to, čeho jsme se obával. Nová generace globálních Fordů dává tušit, že zábava v obyčejných autech nezadržitelně ustupuje jiným důležitějším věcem. Ono se to dá ale pochopit, protože průměrný zákazník jakéhokoli auta se předně rozhoduje podle poměru užitná hodnota/cena a ne podle množství zpětné vazby od řízení nebo podvozku či podle technické dokonalosti. Jinak by si lidé nekupovali velkoprostorové Citroeny a Renaulty.

Ford zřejmě pochopil, že kouzlo řidičsky atraktivního MPV už nepůsobí na zákazníky dostatečně silně, a tak nový globální model C-Max a Grand C-Max, to si můžeme říci na úvod rovnou, nevybavil oním legendárním fordím „genem zábavnosti“, kvůli kterému jsme minulé Focusy nebo C-Maxe měli tak rádi a odpustili jsme jim i plno drobností či větších přešlapů.

Pozn.: Globální produkt pomáhá automobilce ušetřit spoustu peněz za vývoj. Ford strategii „One Ford“, tedy jedno auto shodné pro celý svět, začal razit s novým Focusem. Focus (ale i C-Max), který si koupíte třeba v USA nebo Číně, se krom drobností ve výbavě nijak neliší od toho, který si koupíte tady v Česku.Když vás baví řídit, snesete i pohled na horší vrzající plasty, hlavně když můžete v ruce držet komunikativní volant. Teď je ale všechno jinak a Ford Grand C-Max se stal sice dospělejším, ale také obyčejnějším autem. To ale neznamená, že už nejezdí dobře. Jen ale přináší jiné přednosti, které mají oslovit větší skupinu praktičnosti chtivých zákazníků.

Rodino, nastupovat!
Uvnitř Ford Grand C-Max prodělal přímo revoluci. Na poměry značky působí interiér jako z budoucnosti a ve srovnání s ním obstojí jen málokterý konkurent. Tedy, pokud dáte na první pohled. Když se totiž začnete rozhlížet pozorněji, zjistíte, že ergonomicky to není zas až tak dobře zvládnuté. Tlačítek je tu přespříliš a spíše to připomíná trochu zmatečný Opel Astra. Než v tom objevíte řád, s „nudným a strohým“ Volkswagenem Touran už máte dávno naladěné rádio, připojený telefon přes Bluetooth a uháníte vstříc destinaci, kterou jste si v navigaci nastavili jedním vrzem.

Kdo je zvyklý na Ford, překvapí ho „německé“ ovládání stěračů, takže přední ostřikovač se zpíná již přirozeně tahem k sobě, což u dřívějších modelů vyvolávalo jen šmrdlání a ostřikování zadního okna. Tohle jsou ale maličkosti, na které si majitel zvykne rychle. Ford ale zapomněl na jednu důležitou věc. Sdělit, kdy je výdech ventilace otevřen a kdy zavřen. Kolečko otáčející výdechem je sice vyrobeno ze špičkového a na dotek příjemného materiálu, ale chybí na něm graficky znázorněná informace, zda je výdech otevřen nebo zavřen. Uznejte, že svítit si displejem mobilního telefonu dovnitř výdechu, abyste viděli klapku, kam se zrovna posouvá, to je věc, kterou prostě Fordu Grand C-Max odpustit nemohu. Ani luxusní limuzíny se nestydí za prosté označení 0-1 nebo něco v tom smyslu.

Nicméně se za volantem nového Grand C-Maxu sedí skvěle. Volant se dá celkem široce nastavit, příjemně tvrdá a pohodlná sedadla poskytují velmi dobrou oporu a všechny ovládací prvky jsou na dosah ruky. Částečně je to ale dáno tím, že kvůli velmi masivní palubní desce působí interiér C-Maxu poddimenzovaně, i když je tu místa dost. Třeba na zadní řadě sedadel se dva dlouzí, širocí a krátkozrací dospělí usadí pohodlně, i když mezi ně se na malé sedadlo už třetí dobře živený motorkář nevejde. Třetí sedačka je ale stejně myšlena jako nouzová a sklápí se chytře pod boční sedačku. Zůstane pak uprostřed volná cestička k třetí řadě sedadel, která se v modelu Ford C-Max vyskytuje nově. Vlastně, právě proto vznikl model Grand C-Max s o 14 cm delším rozvorem, protože v tomto segmentu je sedm sedadel považováno za nutnost. Vzadu se nicméně nebudou cítit stísněně jen děti a když jsem jednoho z kamarádů oslovil, aby se dozadu nasoukal, podíval se na mě a odvětil, že jsem musel mít, slušně řečeno, „nehodu se svěračem v biografu“.Boční posuvné dveře možná mohou vypadat jako zbytečnost, ale v úzkých parkovacích mezerách za ně budete vděční, až se budete dovnitř snažit dostat dětskou sedačku nebo něco objemnějšího. Kufr nabízí dostatek prostoru a i když s třetí řadou sedadel nenacpete dovnitř ani čivavu, v běžném pětimístném uspořádání pojme všechno, co může čtyř až pětičlenná rodina na dovolené potřebovat, včetně nafukovacího zřaloka.

Na silnici
Dieselový čtyřválec se po nastartování rychle uklidní, ale za jízdy se hrubého a tvrdého projevu agregátu skoro nikdy nezbavíte. Motor má sice celkem dobrou reakci na plyn ve středních otáčkách, ale pod 2000 ot./min. trpí poměrně značným turboefektem a je hlučný. Na oplátku má ale dost síly a v porovnání s jinými dieselovými šestnáctistovkami působí svižně. Kultivovanosti a měkkosti motoru 1.6 TDI pod kapotou Volkswagenu Touran se ale nevyrovná. Řazení šestistupňového manuálu je nicméně velmi dobré, avšak do MPV takového ražení by se hodila nějaká dobrá dvouspojková automatická převodovka. U Fordu si ale kvůli ní musíte připlatit za motor 2.0 TDCi o výkonu 163 koní.

Ford Grand C-Max 1.6 TDCi je pocitově rychlý i díky kratšímu odstupňování převodovky, ale zas nemá problém s udržováním tempa. Dech autu dojde až za hranicí zákonného limitu na dálnici. Ideální je se pohybovat do 130 km/h, motor vás pak nebude obtěžovat hlukem. Když už jsme u hluku, podvozek C-Maxu je příkladně utlumen a i na velmi nerovné silnici nepropouští do interiéru hlasité kovové rány. Stejně tak dobře je auto odizolováno od aerodynamického hluku, takže lze nový Grand C-Max zařadit mezi nejtišší auta kategorie. Měřit se mu může snad jen VW Touran.

Kde se mu ale žádný ze soupeřů měřit nemůže, jsou zatáčky. Na dálnici se brzy začnete nudit a příjemné zpestření v podobě zakroucené silnice vám připomene, v jakém sedíte autě. Volkswagen Touran je sice strojově precizní a přesný, ale také takový nudný a nezáživný. Jeho podvozek vám nedovolí žádné nepřístojnosti proti eurounijnímu pořádku. Za to C-Max řidiči naznačí, že i po zplození dvou a více potomků jeho život nesměřuje pouze ke smutnému konci.


Pošlete C-Max do první rychlé zatáčky, pusťte plyn a auto vzorně utáhne oblouk. Dokonce je cítit, že má zadní náprava tendenci stáhnout auto do zatáčky. Přirozeně se sice jako první dostaví nedotáčivost, ale nastavení podvozku a záchranné elektroniky vám dovolí mnohem větší skluz a auto pod vámi působí dostatečně živě na to, abyste se za volantem bavili. Bohužel už ale nedostanete tak precizní zpětnou vazbu od řízení, což dávám za vinu novému elektrickému posilovači. Musíte jet tedy hodně rychle, aby se něco dělo. To už ale protestují cestující na palubě. Při klidné jízdě si to tedy stejně moc neužijete – a to je bohužel ta vlastnost, kterou nový velkoprostorový Ford ztratil. S minulým modelem jste nemuseli jet „kládu“, aby vás řízení bavilo.

Grand C-Max jsme sice vzali i na mostecký polygon, ale vzhledem k namrzlému povrchu pokrytému sněhem jsme nemohli změřit žádné relevantní údaje. Přilnavost byla tak nízká, že se nám ani jednou nepodařilo auto rozjet na více než 80 km/h. Ford Grand C-Max proto změříme někdy jindy.

Na schopnostech nového C-Maxu na silnici by bylo všechno v pořádku, jenže to bych se dva dny před tím nesměl svézt s ostatními MPV, se kterými jsme měli původně C-Max srovnávat. Ford nám ale v předem domluveném termínu C-Max nepřistavil… Nebojím se, že proti Touranu a hlavně Citroenu C4 Picasso by C-Max obstál s přehledem, jenže do srovnávacího testu jsme si domluvili ještě Opel Zafira, který už je hodně starý, ale jako první přišel s „chytrými“ zadními sedačkami, takže do srovnávacího testu pořád patří. Zkrátka jsme chtěli vidět, jak velkou cestu tahle auta urazila.

Ale proč melu o stoleté Zafiře, kterou už kde kdo měl v testu ojetin? Ačkoli ve všech měřitelných kritériích by jí nový Grand C-Max s přehledem rozcupoval na kusy, řízení Opelu je přímo „starobavorákovsky“ precizní, mechanické a s takovou odezvou, o které se novému Fordu může jen zdát. Ať žije pokrok…

Za kolik?
Hrabat se v ceníků několika konkurenčních modelů je velmi ožehavé, protože každý nabízí jiné kombinace, výbav, příplatků, paketů a všeho možného. Upřímně, nechce se mi do toho, takže to nechám na vás. Já jen v ceníků vidím ten zásadní problém, že si nemohu Ford Grand C-Max objednat s automatem i k tomuto menšímu dieselovému motoru, což třeba u Touranu nebo Citroenu C4 Picasso lze.Za akčních 539 900 korun vás tak Grand C-Max ve výbavě Titanium nutí kvedlat pákou, zatímco konkurence dá vaší levé noze a pravé ruce odpočinout. Do takového auta už prostě manuál nechci, což už samo o sobě svědčí o tom, že není Grand C-Max kdovíjak zábavný. Dobře jezdí, to ano. Ale zas ne tak dobře, abych si s ním chtěl hrát. Dejte mi automat a budu ho mít raději. A abych nezapomněl, připlaťte si za vyhřívané čelní sklo, které konkurence nenabízí. V zimě za něj budete rádi – škrabka přeci patří do pravěku.

Když se spokojíte s chudší výbavou Trend za 494 900 korun, o věci jako klimatizace, kožený volant, elektrická okna a zrcátka či rádio s CD a MP3 nepřijdete. Podle výrobce má 1504 kg těžký Grand C-Max (obyčejný C-Max váží o nezanedbatelných 114 kg méně, proto zvažte, zda sedm sedadel skutečně potřebujete) spotřebovat 4,9 l/100 km. Nám palubní počítač (mimochodem s moc hezkou grafikou) ukázal na konci testovacího dne 6,9 l/100 km, ale při delší a klidné jízdě hodnota spotřeby spadla hodně pod 6 litrů. Dokonce mi chvíli při jízdě mimo město ukazoval 4,8 l/100 km, což jsem pak ale na dálnici pokazil.

Verdikt

Pokrok zkrátka nezastavíš. Zákazníci v tomto segmentu mají prostě jiné priority než precizní odezvu a charakterní jízdní projev. Nový Ford Grand C-Max tak sice plně uspokojí potřeby nadšeného řidiče a co se zábavy za volantem týče, jde ještě o kousek dál než Volkswagen Touran, který je moc sterilní. Nový praktický globální Ford tak osloví přesně ty zákazníky, kterým konkurence připadá až příliš nezáživná. Je jen škoda, že Ford hranice „slušného chování“ nepřekročil aspoň o kousek. A protože neklade takový důraz na dynamiku a interakci jako předešlá generace, drobné nedostatky mu pak budete odpouštět jen těžko. Já z toho mám takový pocit, že bych si snad raději koupil ten nudný a obyčejný (a jednodušší) Touran.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1560
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)85 / 115 v 3600 ot/min
Točivý moment (Nm)270 v 1750-2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)76,4
0-100 km/h (s)12,3
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8 / 4,4 / 4,9
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4520
Šířka (mm)1828 (2067)
Výška (mm)1684
Rozvor náprav (mm)2788
Provozní hmotnost (kg)1504
Celková hmotnost (kg)2300
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)56 - 475 - 1810
Ceny
Základní cena modelu419 900 Kč
Základní cena test. verze539 900 Kč
7.2.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist