Ford Galaxy (výroba 1995 – 2006)

Rodinné MPV Ford Galaxy první generace se na trhu s ojetými vozy těší stále velké popularitě. Zcela totiž naplňuje rčení: za málo peněz hodně muziky!

RADOSTI
Skutečně velký prostor pro posádku i zavazadla, až sedmimístný interiér, variabilita interiéru, cestovní pohodlí, úsporné turbodiesely, stále pohledné modernizované provedení (vyráběné od roku 2000).

STAROSTI
Vysoká spotřeba benzinového šestiválce, slabší odhlučnění motorového prostoru, nižší kvalita dílenského zpracování u vozidel z počátku výroby, nižší spolehlivost zejména automobilů vyrobených před modernizací.

Každý, kdo hledá levné a prostorné MPV, už jistě slyšel o Fordu Galaxy. Tento „rodinný autobus“ pojme až sedm cestujících, což je velké plus pro rodiny s více dětmi. Samostatná sedadla ve druhé řadě navíc umožňují pohodlnou instalaci tří dětských sedaček vedle sebe. Navíc, kdo využívá vůz jen v pětimístné konfiguraci, může se těšit na doslova obří zavazadelník.

Díky těmto vlastnostem je model Galaxy i přes své stáří stále velice oblíbenou ojetinou. Provedení vyráběné do roku 2000, tedy do modernizace a faceliftu, zaujme skutečně nízkou cenou, novější vozy mají cenu o něco vyšší, avšak stále velice lákavou. Navíc díky modernizovanému designu nevypadají špatně ani vedle vozidel současné produkce.

Jak zde již padlo, k největším kladům se řadí nabídka místa pro posádku. Samostatná sedadla nejen vpředu, ale i ve druhé řadě jsou zárukou velké variability interiéru a nabízejí velmi dobrý cestovní komfort. Galaxy ale může přepravovat až sedmičlennou posádku – v závislosti na uspořádání sedadel vůz poskytne zavazadelník o objemu 255 až 2600 litrů.


Zatímco automobily vyráběné do roku 2000 mají palubní desku zastaralých tvarů a z méně kvalitního plastu, ve vozech vyráběných po modernizaci a faceliftu je situace zcela jiná. Potěší také prostorné schránky na palubní desce nebo výborný výhled z vozu. Rozsáhlé prosklené plochy s sebou ale nesou i negativum v podobě většího prohřívání interiéru letním sluncem.

Kdo doposud jezdil jen s klasickým osobákem, na rozměrné MPV si bude muset chvilku zvykat. Jde spíše o sžití se s rozměry vozu, vyšší stavbu karoserie řidič vnímá a přirozeně se jí přizpůsobí například při průjezdu zatáčkou. Jízdní vlastnosti Fordu Galaxy jsou dobré a odpružení dobře tlumící nerovnosti zajistí dostatek komfortu i při dlouhých jízdách nebo na nekvalitních vozovkách.

Při volbě motorizace je jasným favoritem českých řidičů turbodiesel od německého Volkswagenu, s nimž Ford na vývoji a výrobě automobilu spolupracoval. Volkswagen pak nabízel prakticky identický vůz pod jménem Sharan, stejně jako koncernový Seat model Alhambra.

Turbodiesely 1.9 TDI o výkonech 66, 81, 85, 96 a 110 kW jsou pak zárukou dlouhé životnosti a nízké spotřeby. Nejslabší z nich ale nepřesvědčí při větším zatížení vozu, navíc s ním automobil špatně topí, což je v mrazivých dnech velmi nepříjemné zejména pro cestující vzadu. Prostor pro zadní sedadla má sice samostatný rozvod topení s ventilátorem, těžko se zahřívající motor je v mrazivých dnech dost limitující. Výhodu mají vozy osazené nezávislým topením.

Terno není ani základní dvoulitrový benzinový agregát o výkonu 85 kW. Čtyřválec 2.3 16V disponující výkonem 103 nebo 107 kW už zaručuje velkému vozu dostatek sil, z hlediska spotřeby ale ideální pro rodinný rozpočet nebude. O šestiválci 2.8 V6/128 či 150 kW nemluvě.

U turbodieselů 1.9 TDI vyrobených do roku 1998 se někdy objevují potíže s chlazením motoru, známé jsou potíže s klimatizací či poruchové váhy vzduchu, které trápí všechna naftová provedení v tomto modelu. Pozor také na stav dvouhmotového setrvačníku. Pokud slyšíte při volnoběhu klapot zespodu motoru, který se změní nebo zmizí po sešlápnutí pedálu spojky, pravděpodobně jde právě o tento problém.

Odkládání výměny přitom může mít za následek vážné poškození motoru (vznik vůlí na uložení klikové hřídele, případně i střih šroubů uložení a jejich následná cesta z motoru – proražením). Cenu opravy zvyšuje fakt, že při výměně dvouhmotového setrvačníku bývá zvykem měnit i spojkovou sadu, zejména pokud její nutnou výměnu lze v dohledné době očekávat – setrvačník je u spojky a motorista tak neplatí za práci dvakrát.

„Známé jsou problémy s nadměrně opotřebovanými klíčky nebo zámky, včetně spínací skříňky. Proto všechny zámky a klíče vyzkoušejte,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Problém s opotřebením se přitom nutně nemusí objevit vždy, proto zkuste každý zámek několikrát.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Setkat se lze také s nadměrně opotřebenými tlumiči pérování či ložisky kol, které proradí typické hučení. „Občas se můžete setkat s vadnou jednotkou komfortu, což se projeví nefunkčností některých prvků,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Řeč je například o stěračích nebo ventilaci.

Vůle se objevují na silentblocích zavěšení náprav, stejně jako na stabilizátoru. U starších vozidel se někdy vyskytují také vůle v řízení. „Někdy se můžete setkat s vozidlem, které má zvlněné brzdové kotouče následkem značného opotřebení, stejně jako u dalších automobilů ani v případě Fordu Galaxy není výjimkou nerovnoměrná funkce parkovací brzdy,“ zakončuje výčet častějších nedostatků Jindřich Topol z AAA AUTO.

Na závěr ještě dodejme, že první generace Fordu Galaxy patří spolu se sourozenci Volkswagenem Sharan a Seatem Alhambra k nejporuchovějším ojetým vozům. Zejména vozidla vyrobená před faceliftem a modernizací na tom nebývají dobře, za což může jejich nemalé stáří. S tím úzce souvisí také riziko koroze, která se nevyhýbá ani mladším ročníkům. Antikorozní ochrana Galaxy je totiž stejně jako u dalších fordů z tohoto období dost podprůměrná.

Ve zpětném zrcátku
1995 – uvedení Fordu Galaxy první generace na trh s benzinovými motory 2.0/85 kW a 2.8 V6/128 kW, v nabídce též turbodiesel 1.9 TDI/66 kW.
1997 – nově benzinový čtyřválec 2.3 16V/107 kW a turbodiesel 1.9 TDI/81 kW.
2000 – facelift a modernizace, šestiválec 2.8 V6 nyní o výkonu 150 kW, nově turbodiesel 1.9 TDI/85 kW.
2001 – výkon čtyřválce 2.3 16V upraven na 103 kW.
2003 – drobná modernizace, nabídka rozšířena o turbodiesel 1.9 TDI o výkonu 96 kW.
2005 – nově nejsilnější turbodiesel v nabídce 1.9 TDI/110 kW.
2006 – ukončení výroby modelu a nahrazení druhou generací, již vyráběnou výlučně automobilkou Ford.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Nárazovou zkoušku Euro NCAP Ford Galaxy první generace nikdy neabsolvoval, avšak v roce 1999 ji prodělal Volkswagen Sharan. Vzhledem ke shodnosti těchto modelů lze výsledky přenést i na ford. Sharan získal za bezpečnost posádky při nárazu tři hvězdičky z pěti možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila a ohleduplnost při střetu s chodcem technici Euro NCAP klasifikovali přídělem dvou hvězd ze čtyř maximálně udělovaných.

23.2.2017 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist