Ford Focus (výroba 1998 – 2004)

Automobil Ford Focus první generace můžeme označit za jeden z nejúspěšnějších vozů na trhu ojetin. I přes své konstrukční stáří si totiž na nezájem kupců nemůže naříkat.

RADOSTI
Výborné jízdní vlastnosti, nadprůměrná spolehlivost, bohatá nabídka ojetin, rozumné ceny ojetých vozů, velice příznivé ceny náhradních dílů, excelentní sportovní verze RS.

STAROSTI
Ztvárnění palubní desky nepadne do oka každému, hlučnější turbodiesely s vyšší spotřebou, sportovněji laděná verze ST postrádající zátah z nižších otáček, slabá antikorozní ochrana.

Ford Focus první generace uvedený v roce 1998, to byla taková malá automobilová revoluce. Futuristicky působící vůz totiž přijel na propracovaném podvozku, který mu mohla konkurence v nižší střední třídě jen tiše závidět. Výsledkem tak byl moderně působící automobil, poutající pozornost jak svým neotřelým vzhledem, tak skvělými jízdními vlastnostmi.

Pozornost přitahovala také velice moderně působící palubní deska, ta sice ladí s vnějším designem automobilu, avšak nepadne do oka každému. Navíc její plast časem ukázal jisté nedostatky, když u některých vozidel začal měnit barvu vlivem slunečního záření a občas dokonce praskal. Kvalita materiálu se ale postupem času zlepšila.

Sedadla automobilu nabídnou dostatek pohodlí, místa pro posádku zde najdete také dost. Zavazadelník hatchbacku disponuje objemem 350 litrů, sedan nabídne 490 litrů. Nejvíce nákladu převeze kombi, jehož zavazadelník má při pětimístném uspořádání interiéru objem 520 litrů.


Velkou předností automobilu jsou výborné jízdní vlastnosti, za něž vděčí propracované zadní nápravě. Stranou ale nezůstává ani komunikativní řízení, přesné řazení a dobře dávkovatelné brzdy. O sportovní verzi RS se špičkovými sedadly Sparco, sportovně tuhým podvozkem a koly OZ Racing z lehkých slitin to platí dvojnásob. Nemluvě o přeplňovaném motoru o výkonu 215 koní a samosvorném diferenciálu, který autu zajišťuje vlastnosti blížící se závodním vozům.

Ale vraťme se k běžným verzím, kterých je na trhu nesrovnatelně více, než Focusů RS vyrobených pouze v limitovaném množství. Základní pohonnou jednotkou je benzinový čtyřválec 1.4 16V o výkonu 55 kW. Jde o povedený agregát, avšak po výkonové stránce nemusí každému dostačovat. I když je pravda, že pokud byl dobře zajetý, vyvolává dojem silnějšího motoru.

Nejoblíbenější motorizací je 1.6 16V/74 kW. Tato pohonná jednotka představuje ideál z hlediska poměru výkon-spotřeba a stejně jako slabší čtrnáctistovka potěší vysokou spolehlivostí. V tomto směru si nevedou zle ani jednotky 1.8 16V/85 kW a 2.0 16V/96 kW, avšak na spotřebu jsou již náročnější. To platí také pro motor 2.0 16V o výkonu 125 kW montovaný do verze ST, zde ale chybí zátah z nižších otáček.

Naftové motory jsou u Focusu první řady obecně méně povedené než benzinové agregáty. Vytýkán je jim méně kultivovaný běh a vyšší spotřeba. Nejslabším z nich je 1.8 Di o výkonu 55 kW, což opravdu není žádná hitparáda. Svižněji působí turbodiesel 1.8 TDDi/66 kW, ještě více sil mají 1.8 TDCi/74 kW a 1.8 TDCi/85 kW.

Focus je nadprůměrně spolehlivým vozem, přesto jej některé poruchy a problémy trápí o něco více. Patří k nim zejména koroze, postihující nejen výfuk, ale i podvozkové komponenty a karoserii. „Pozor si dejte na korozi prahů, ale i kapoty, což je důsledek odlupování laku následkem nárazu odletujících kamínků. Dalším problematickým místem jsou lemy blatníků a koroze se mnohdy objevuje i v pojistkové skříni, kam u některých vozidel zatéká,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Obehranou písničkou je nepřesný palivoměr, občas se setkáte s vozem, který má ložiska kol na konci životnosti, což prozradí typické hučení. Výjimku nepředstavují ani zvlněné brzdové kotouče nebo nesprávná funkce parkovací brzdy.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Poměrně složitá zadní náprava může vykazovat vůle a jejich odstranění není vždy úplně snadné. Důvodem je zarezání šroubů do kovových vložek silentbloků, což následně brání demontáži a někdy nezbude nic jiného, než spoj rozřezat a tato ramena pak nahradit novými.

„Známé jsou potíže s nadměrně opotřebenými klíčky a zámky. Nepříjemnosti dokáže způsobit také zaseknutý zámek kapoty motoru,“ pokračuje ve výčtu možných problémů zástupce AAA AUTO. Zámek kapoty ukrytý pod odklápěcím znakem automobilky na masce chladiče, se proto doporučuje alespoň dvakrát do roka preventivně promazat.

Diesely častěji trápí EGR ventil a někdy i palivové čerpadlo. „Občas zlobí také alternátor, ale to není u vozidel tohoto stáří nic zvláštního,“ zakončuje Topol.

Ve zpětném zrcátku
1998 – uvedení modelu Ford Fous se tří a pětidveřovou karoserii hatchback, sedan a kombi, se zážehovými motory 1.4 16v/55 kW, 1.6 16V/74 kW, 1.8 16V/85 kW, 2.0 16V/96 kW a naftovými motory 1.8 Di/55 kW a 1.8 TDDi/66 kW.
2001 – facelift a modernizace, nový turbodiesel 1.8 TDCi/85 kW.
2002 – uvedena sportovněji pojatá verze ST s atmosférickým motorem 2.0 16V o výkonu 125 kW, nový turbodiesel 1.8 TDCi/74 kW.
2003 – příchod špičkové sportovní verze RS s přeplňovaným motorem 2.0 T o výkonu 158 kW, na sportovně tuhém podvozku a se sedadly Sparco.
2004 – ukončení výroby a nahrazení modelem Focus druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovou zkoušku Euro NCAP prošel Ford Focus první generace v roce 1999. Za ochranu posádky při nárazu získal čtyři hvězdičky z pěti možných, bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si automobil vysloužil dvě hvězdy ze čtyř možných.

14.12.2015 2:33| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist