Ford Focus ST (2012)

Nový Focus ST v okolí jedné z nejslavnějších silnic - Route Napoleon? Buď si Ford hodně věří, nebo bude opravdu tak dobrý!

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

RADOSTI: Neutuchající přilnavost, výkon, podvozek, perfektní sedadla

STAROSTI: Stísněný interiér, uvnitř zastřený zvuk, malý rejd

Je pátek brzy ráno, sedím v letadle a mám namířeno do Nice. Bude tam nový Focus ST a upřímně – moc se netěším. Na fotkách se mi nelíbí, navíc už nemá ani ten charakterní pětiválec, nýbrž dvoulitrový čtyřválec. Co víc, jde o první ostrý globální Ford, takže mám trochu obavy, aby to nedopadlo jako když skládají nejkrásnější ženu světa. Rty Angeliny Jolie, prsa Kelly Brook a zadek Jennifer Lopez. A výsledek je v případě poslepovaných celebrit nehezký.

Snad za to nemůže ten teplotní rozdíl, když už na parkovišti u letiště musím přiznat, že nevypadá tak špatně jako na fotkách. V řadě jsou vyskládané pětidveřové hatchbacky v tmavě modré metalíze, naproti nim rudé kombíky. S naprostou samozřejmostí se hrnu za volant toho modrého, dnes tu nejsem od stěhování, navíc mi jeho odstín připomíná předchozí generaci RS.

Naživo nevypadá jako otesánek a líbí se mi, že si na nic nehraje. Žádné falešné průduchy, ale čistě funkční atletický design. Pod jeho skořápkou je dvoulitrový EcoBoost, který je vyladěný na 250 koní při 5500 ot./min., točivý moment 340 Nm se přihlásí při 1750 ot./min. S tím na stovku vystřelí za 6,5 vteřiny, kombi je o desetinu pomalejší.

Vzpomínáte na předchozí generaci ST, která měla ten geniální pětiválec a uvnitř tak dobře zněla? Přitom se stačilo svézt Mondeem se stejnou jednotkou a zvuk byl o poznání střídmější. Mohla za to zvuková roura, která do interiéru vedla ty správné tóny. U Fordu ji pojmenovali Sound Symposer, přičemž v aktuálním estéčku dostala přídomek Active. Záklopka, která reaguje na plynový pedál, rozděluje interiér buď na absolutně tichý, nebo na příjemně hlasitý, což vám dává jasné pokyny nesundavat za žádnou cenu nohu z plynu.Funguje to dobře. Pokud se jen vezete, připadáte si jako v kterémkoli jiném Focusu. Vlastně bych si dokázal představit, že by se rychlý Ford uvnitř profiloval trochu sportovněji. Je tu jiný volant (mimochodem hodně dobrý), známá kaplička se třemi budíky, jiná hlavice řadící páky a především naprosto geniální sedadla Recaro. No a to je všechno. Všechno ostatní už znáte z rodinného hatche, což je možná trochu škoda.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Konečně se mi po několika kilometrech podařilo najít polohu za volantem, která mi vyhovuje a rád bych se do toho konečně opřel. Jenže nemůžu. Už pět kilometrů se vleču za kolonou deseti aut, v jejímž čele se sune karavan a nikdo z Francouzů se ho neodhodlá předjet. Tohle teda bude parádní začátek La Route Napoleon.

Naštěstí jako mávnutím kouzelného proutku karavan odbočuje, řadím za tři a předjíždím těch několik nešťastníků. Společně se s autem dostáváme do tempa, pneumatiky se ve třicetistupňovém vedru zahřejí dřív, než stihnete říct turbo. Jen tak mimochodem, tyhle pneumatiky byly vyvinuty speciálně pro nový Focus ST. A série zatáček na jedné z nejslavnějších řidičských silnic Evropy potvrzuje, jak dokonale s podvozkem fungují. Karoserie se vůbec nenaklání, auto po čumáku zamíří přesně tam, kam mu ukážete.Přesně cítíte, kam se sune hmotnost a kolik ještě máte přilnavosti. V zatáčkách agilitě pomáhá i Torque Vectoring Control, který přibrzďuje jednotlivá kola, aby byla stopa ještě rychlejší. Na řízení jsem si musel chvíli zvykat, elektrický posilovač pracuje ve spojení s variabilním převodem. Finální verdikt? Funguje to, ale chce to čas. Volant s narůstající rychlostí příjemně tuhne, o kvalitě povrchu vám toho ale moc neřekne. Zato umí hezky zatahat, když v zatáčce neuvážlivě přidáte plyn.


Route de Gentelly slibuje úžasné scenérie. Stačí jedna chyba za volantem a Focus ST se seznámí se dnem kaňonu.

Jednotlivé převody jsou skvěle odstupňované, je cítit velký rozdíl mezi druhým a třetím stupněm. Dvojku na okreskách potřebovat nebudete, zato trojka najde široké využití. Stejné je to i se čtyřkou, která je jako stvořená pro dlouhé rovinky a jemné zatáčky. Ale tam už si ve vyšších otáčkách koledujete o vyhoštění na Mars, protože rychlost dosahuje závratných mezí. Na převodovce je škoda jen to, že řadící páku najdete hodně vpravo, její správné místo zastupuje ruční brzda.
Foukaný dvoulitr má neutuchající zátah a citelnou výkonovou špičku. Zvuk je uvnitř hodně hlasitý, ale je tak zvláštně zastřený, jako by byl v krabici někde daleko před vámi. Zato zvenku je to jiná písnička, kterou si můžete poslechnout na přiloženém videu. Dle mého skromného názoru jde o jeden z nejlépe znějících čtyřválců, který svým syčením odkazuje na Focus RS.

Do rukou se mi druhý den dostal i kombík. Těžko říct, jestli jsem měl druhý den k autu větší důvěru, každopádně se mi celkovou vyvážeností a stabilitou zdál ještě o fous lepší. Díky použití plastů na pátých dveřích je těžší jen o slabých 24 kg. Lehkost, s jakou vymetal silnice poblíž Azurového pobřeží, byla fascinující.

Verdikt
Focus ST se povedl, i když už není tak syrový jako předchozí generace. Trochu se přiblížil Golfu GTI, ale něco ze zábavné povahy mu zůstalo. Dokáže být tichým a komfortním společníkem, ale když na něj přitlačíte, ukáže svou dravou tvář.

Dokonalý není, něco by se něm určitě našlo, snad ta pozice řadící páky, nebo zvuk, který je uvnitř hodně zastřený. Tajemstvím už není česká cena, která rozhodně není podbízivá, za hatchback si Ford řekne 856 000 Kč, kombi vás přijde na 895 900 Kč.

18.6.2012 5:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist