autoweb.cz > Ford > Ford a Mazda: Další velký rozvod
Ford a Mazda: Další velký rozvod
Agentura Reuters informovala, že Ford sníží svůj podíl v Mazdě na nejnižší možnou úroveň. Američané se v posledních letech zbavili všech svých zámořských značek s výjimkou dvou: Ford of Europe samozřejmě zůstává v portfoliu, ale Mazda hledí vstříc nezávislé budoucnosti.
Informace Reuters můžeme stěží nazvat překvapením. Jak se Ford zbavoval Aston Martinu, Jaguaru, Land Roveru a konečně Volva, systematicky redukoval také svůj podíl v Mazdě. Kontroly se americká automobilka vzdala už v roce 2008, kdy prodala dvacet procent akcií výrobce z Japonska (podíl klesl na 13,4%). Nedávno Ford snížil svůj podíl na pouhých jedenáct procent. Agentura tak jen potvrzuje očekávané, přesto začaly ceny akcií Mazdy okamžitě po vydání zprávy padat k zemi.Co bude dál nevíme. Spojení bylo pro oba výrobce finančně přínosné. BussinessWeek kdysi informoval, že díky partnerství s Američany klesly Mazdě náklady na vývoj o devadesát milionů dolarů ročně. Ford údajně ušetřil až třikrát tolik. Automobilky by proto mohly dále spolupracovat na výzkumu a vývoji.
Mazda se budoucnosti bát nemusí, má nabídku plnou velmi dobrých modelů a moderní motory. Její vyýrobní postupy patří k nejvyspělejším, Japonci jako jedni z prvních přešli v masovém měřítku na použití vysokopevnostních ocelí. Snížili tak hmotnost svých aut na hranici, které se konkurence až na výjimky zatím nedokázala přiblížit.Vývojáři Mazda nespí ani v současnosti, pracují na několika velkých projektech. Automobilka nějakou dobu vydrží fungovat nezávisle, zvlášť pokud se světové ekonomiky budou dále zvedat ode dna, kam je srazila dlouhá krize. V globalizovaném světě však bude potřebovat silného partnera, nejpozději pro přespříští generace svých modelů.
autoweb.cz