Filip Rakovan: 10 nejlepších (a nejhorších) aut roku 2013

Deset nejlepších aut roku 2013? To bude možná trochu oříšek. Ale to jedno, nejlepší, to je jasné... Klasika.

Mám bilancovat? Vítěz mého žebříčku je jasný, ale o tom později. Nejprve auto, které mám ve svém seznamu s přídomkem „zklamání.“ Jde o Kia pro_ceed GT.

Tedy nejostřejší ceed současnosti a důvodem, proč na něj nevzpomínám v dobrém, jsou jeho brzdy. Před první zatáčkou, do které jsem jel a potřeboval zpomalit a podřadit na správný kvalt, jsem přejel mírnou nerovnost.

V tu chvíli se auto lehce nadlehčilo a přestalo na zlomek vteřiny brzdit. Měl jsem naštěstí dost času (popravdě jsem měl plné ruce práce, ale stihl jsem to dřív, než jsem doklouzal pod kola náklaďáku, který vyjel proti mně) povolit brzdový pedál, a znovu zabrzdit. Každopádně schopnost bezpečně brzdit je pro mne u auta zásadní a u ostrého hatchbacku ještě zásadnější, takže jsem měl impuls, pro který jsem z auta vystoupil a zanevřel na ně.

10. Mini Paceman Cooper S
Ne, nebylo to tradiční Mini v klasickém slova smyslu, ale mne tohle nabubřelé auto vcelku oslovilo. Nečekal jsem od něj obvyklé „miníkovské“ chování a musím říct, že jsem si na ně docela zvykl.

Mini Paceman Cooper S

První jízda | vydáno 14. 6. 2013

9. Opel Ampera
Někdo říká, že to není elektromobil, ale hybrid, protože sice jezdí na elektromotor, ale ten dobíjí spalovací agregát. Mně je to ale jedno, důležité je pro mne to, že koncept funguje. Nesnáším ten strach, když jedu v elektrickém autě, v zimě, s rodinou, a trnu, kdy se vybijí baterie a všichni zmrzneme.

Tady jsem jezdil „za málo“ s minimální, opravdu minimální spotřebou a s jistotou, že (dotankuji) a dojedu do cíle. Cena vozu je šokující, ale koncepce skvělá.

8. Subaru Forester 2.0D
Jen v rychlosti – SUV takové, jaké bych si sám pro sebe představoval. S dostatečně silným, ale úsporným motorem, velkým a praktickým interiérem, s vynikajícím pohonem všech kol. A bez příslušnosti k „elitářské“ skupině německých značek, u kterých je třeba za „renomé“ připlatit.

7. Ford Fiesta ST
Focus ST se mi moc nelíbil, Fiesta ST mne naopak uchvátila, skvělý – zřejmě ten nejlepší „levný“ hot hatch současnosti.

6. Mercedes.Benz A45 AMG
Ten nejlepší „drahý“ hot hatch, Mercedes A45 AMG. Benzínový čtyřválec s bombastickým výkonem, pohonem všech kol, na výtečných pneumatikách Dunlop. Brutálně rychlý, schopný za jakýchkoli podmínek. Chtěl bych ho.

Mercedes-Benz A 45 AMG

Velký test | vydáno 29. 9. 2013

5. Mercedes-Benz S
Tenhle Mercedes bych chtěl také, je pro mne ztělesněním dokonalosti. Ne absolutní dokonalosti (to by musel mít pod kapotou benzínový osmiválec), ale i s naftovým šestiválcem byla nová třída S fenomenální. Doporučuji pro konkurenci jako učebnici a studijní materiál.

4. BMW M3 E92
Loučení… S osmiválcovou em-trojkou? Nemohlo to být jiné, než skvělé. Tohle auto mám dlouhodobě rád, hledal jsem si k němu cestu po celou dobu jeho produkce a uchvátilo mne, když jsem s ním kdysi před lety vyrazil na Nordschleife.

3. Ford Mustang
V roce 2013 jsem řídil různé verze a motorizace a asi nejvíce mne oslovil jako kabriolet s našlapaným osmiválcem o objemu pěti litrů.

2. Ferrari 458 Italia
Jezdil jsem s ním na závodní okruhu ve verzi kupé, a – pokud přijmu hi-tech přístup k životu a trochu přeplácaný volant se všemi těmi ovladači – tak musím prohlásit, že je Italia skvělé auto.

Ještě více se mi asi líbila ve variantě s otevřenou střechou a to z čistě egoistického důvodu – i když auto nebylo moje, dělalo mi dobře jezdit po městě a budit pozornost. Já vím, jako malý kluk. Ale odolat nešlo.

1. Porsche 911 GT3 RS
Na nové GT3 RS se zatím ještě čeká, takže je logické, že šlo o předchozí generaci 911. Přesto mne ale uchvátila. Měl jsem tu čest na okruhu Paul Richard, ve společnosti Audi R8 V10 Plus, Lamborghini Superleggera a Ferrari 458 Italia a i když bylo tohle auto papírově (i reálně) nejpomalejší, tak svou čistotou, mechaničností, přístupem k věci, své rivaly tehdy strčilo hravě do kapsy.

Skvělá manuální převodovka, grip korelující se zcela nevhodnou koncepcí pohonu zadních kol a motoru za zadní nápravou, už dekády tradiční vzhled, maximum informací ve volantu. To vše tvořilo koktejl, který plně uspokojil mé řidičské potřeby. Tak intenzivně, že toto auto (jakkoli nejsem vyhraněný „porschefil“) považuji za to nejlepší, čímž jsem v roce 2013 jezdil.

30.12.2013 11:29| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist