Fiat Tipo 1.6 MultiJet 120 k Hatchback: Velký návrat?

První jízda | vydáno 7. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Fiat Tipo zažívá velký comeback. Zpátky je také tradiční karoserie hatchback, která hrany původního modelu vyměnila za elegantní obliny. Dokáže si ovšem vyšlápnout na zavedené rivaly?

Radosti

  • Síla a pružnost motoru
  • Dobrá spotřeba paliva
  • Prostor uvnitř a v kufru
  • Stop/start zůstane navždy vypnutý

Starosti

  • Ergonomické nedostatky v interiéru
  • Nezáživné jízdní vlastnosti
  • Komfort na rozbité silnici
  • Levnější plasty v interiéru

Slavná automobilová jména často zažívají pompézní comeback v poněkud odlišné formě. Je to i případ Fiatu Tipo, který nejprve začal svoji novodobou kariéru jako levný sedan útočící především na Peugeot 301, Citroën C-Elysée a Škodu Rapid. Museli jsme si počkat nějakou chvíli, než se představil opravdový nástupce hranatého hatchbacku z roku 1988, který si chce vyšlápnout na zavedené rivaly v čele s Volkswagenem Golf, Peugeotem 308, Mazdou 3 a Renaultem Mégane. Podaří se mu uspět?

Vzhled dneska prodává a Tipo jde na věc v tomto ohledu dobře. Na zadek vás asi neposadí, nicméně elegantní tvary mu upřít nelze. Všimnete si několika zajímavých detailů, třeba kliky dveří stojí za zmínku. Nejprve máte pocit, že je vnější chromovaná část pevná a zámky se ovládají černým plastem uvnitř, jako za starých časů, jenže onen plast je pouze pojistkou k tomu, aby šlo za celou kliku vůbec zatáhnout. Možná trochu zbytečné, ale je vidět, že si někdo vyhrál.

Interiér

Jakmile ovšem otevřete dveře, Tipo příliš nezapůsobí. Interiér vypadá bytelně, jenže kvalita materiálů pokulhává, textura plastů vypadají jako z konce minulého století a některé ovladače a tlačítka se zasekávají. Často se stane, že třeba vůbec neblikáte, navíc páčky pod volantem jsou umístěné vysoko, mimo dosah prstů, takže při snaze dosáhnout na směrovky si neustále ublikáváte dálkovkami. Tlustý volant pak vůbec nepadne do ruky, takže autu nevládnete dostatečně pevnou rukou, a totéž platí o hlavici řadicí páky. Alespoň se na místě řidiče celkem dobře sedí. Polohu si můžete nastavit zeširoka - pro italské vozy klasické "dlouhé ruce, krátké nohy" tady neplatí.

Přístroje také vypadají příjemně, dobře se čtou a palubní počítač vám ukáže spoustu informací, dokonce teplotu oleje či dobíjení. Chryslerovské ovládání audia tlačítky na zádi volantu je geniální a na jednodušší a logičtější ovládání stěračů si také brzy zvyknete. Infotainment je naopak trochu chaotický a množství drobných ikonek se prstem špatně strefuje. Sečteno a podtrženo, několik chytrých detailů, jenže zbytek dost pokulhává. Fiat Tipo boduje hlavně vnitřním prostorem. Vpředu i vzadu je hodně místa a kufr je na poměry hatchbacků se 440 litry přímo gigantický.

Pohon a spotřeba

Podobně mohutný je i zátah turbodieselové šestnáctistovky. Výkon 120 koní je zcela v průměru, točivý moment 320 Nm se ovšem klidně může srovnávat s většími dvoulitry. A při jízdě je to znát. Musíte si ovšem počkat pod hranici dvou tisíc otáček, kdy se vytratí turbodíra a motor pořádně zatáhne. Za čtyřmi tisíci se ale už jenom trápí. Rozsah použitelných otáček tedy není zrovna široký, znamená to tedy, že budete hodně řadit. A příjemná práce to s nepříliš přesnou pákou zrovna není.

Potěší ovšem celkem kultivovaný projev, jakmile se motor ohřeje, a především velmi slušná spotřeba. Městský provoz zvládá kolem sedmi litrů na sto, dálniční tempo na hranici rychlostního limitu za 6,4 l/100 km, uvolněnou stovkou je potom možné jezdit lehce přes pět litrů. A to navzdory vypnutému stop/startu. Jakmile jednou systém deaktivujete, zůstane ve stejném stavu i po opětovném nastartování. Konečně na to někdo přišel...

Ovladatelnost

Tipu se do zatáček příliš nechce jak kvůli těžkému motoru v přídi, tak i dlouhému řízení, ve kterém navíc nemáte žádný přehled o činnosti předních kol. Vyvážení podvozku je celkem neutrální, jenže jakmile trochu přitlačíte, auto přejde do nedotáčivosti. Jistotě za volantem nepřidávají ani poměrně výrazné náklony karoserie. Přidejte k tomu již zmíněný tlustý volant, kvůli němuž nemáte nad autem pořádnou kontrolu, a dojdete k závěru, že se Tipo prostě neřídí příjemně.

Houpavý podvozek slibuje alespoň komfort na palubě, a částečně jej přináší. Po hladké cestě se Tipo skutečně hezky pohupuje, jenže jakmile narazíte na nerovnosti, ozvou se tupé rány od podvozku a karoserie se rozklepe jako zmoklý ratlík. Vlastně toho není moc, čím by Tipo zaujalo. Mazda 3 je zábavnější, Golf přesnější, Mégane pohodlnější a 308 ideální kompromis.

Verdikt

Světlé chvilky v podobě silného motoru, slušné spotřeby a velkého vnitřního prostoru srážejí nedostatky v ergonomii a kvalitě interiéru či ovladatelnosti a komfortu. Tipo není špatné auto, ovšem není zajímavé jedinou činností, kterou by zvládalo opravdu na výbornou. Je to zkrátka průměr.

Neřídí se nejlépe, není nejpohodlnější, není nejkrásnější, není nejkvalitnější, možná je největší, ale v segmentu, kde jsou standardy hodně vysoko, to prostě nestačí. A příznivou cenou mnoho bodů také nezískává. Základní ceny možná vypadají lákavě, jenže mnoho výbavy nedostanete a po dorovnání na úroveň soupeřů se dostanete na podobné částky. Velký návrat Fiatu Tipo je poněkud kostrbatý.

Měření a technické údaje

MotorFiat Tipo 1.6 MultiJet 120 k Hatchback
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
RozvodDOHC
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)79,5 x 80,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry McPherson
Vzaduvlečená ramena s torzní příčkou
Brzdy vpředukotoučové, 281 mm
Brzdy vzadukotoučové, 264 mm
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88 / 120 v 3750
Točivý moment (Nm)320 v 1750
Výkon/hmotnost (k/t)88
0-100 km/h (s)9,8
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)4,4 / 3,3 / 3,7
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4368
Šířka (mm)1792
Výška (mm)1495
Rozvor náprav (mm)2638
Provozní hmotnost (kg)1370
Celková hmotnost (kg)1795
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)440 / neuvedeno
Ceny
Základní cena modelu299 900,- (1.4 95 k Tipo)
Základní cena test. verze400 235,- (1.6 MultiJet 120 k Tipo)

Komentáře ke článku

  • Dehonestace nového Fiatu Tipo, kte... Zobrazit
    7. 7. 2017, Biker.
  • 7. 7. 2017, wolff
  • Corolla Toyota Zobrazit
    8. 7. 2017, M
  • nepodarilo sa Zobrazit
    10. 7. 2017, Znalec
  • To je síla Zobrazit
    14. 7. 2017, Jirka
  • Nečtěte nesmysly Zobrazit
    18. 8. 2017, O 1.9 TDI

Tagy: Fiat Tipo, Fiat

Zima je tady! Vyhrajte sadu zimních pneumatik Goodyear

Stále nemáte přezuto na zimní pneumatiky? Nyní máte jedinečnou šanci vyhrát sadu nových zimních pneumatik Goodyear a jezdit v zimě bezpečně.

Zima je tady! Vyhrajte sadu zimních pneumatik Goodyear
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, zaujala mě vaše odpověď: „Při odobočování v jednosměrce doleva je řidič... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist