Fiat Stilo (výroba 2001 – 2007)

Ojetá auta | vydáno 1. 12. 2015

Velikost textu: a a a

Stále pohledný italský automobil zaujme ke svému věku velice příznivou cenou. Díky tomu se nezřídka ocitá i v hledáčku začínajících řidičů.

RADOSTI
Prostorný interiér, příjemně naladěný podvozek, některé motorizace se šestistupňovou převodovkou, nadčasový design karoserie.

STAROSTI
Pomalu řadící převodovka Selespeed, spotřeba motoru 1.8 16V, do modernozace méně pohodlná sedadla, nevalná pověst značky.

Italský automobil Fiat Stilo poměrem cena-užitná hodnota zaujme nejednoho motoristu, avšak nevalná pověst vozu nezřídka vede k obavám, které nakonec mají za následek volbu jiného modelu. Přitom při vhodném výběru motorizace nemusí jít o zlou volbu. Tedy pokud se vyhnete nejlevnějším a neopotřebovanějším kusům.

Stejně tak důležitá je volba motorizace, protože ne všechny pohonné jednotky jsou zrovna výhrou. Ale samozřejmě i zde je nejdůležitější skutečný stav konkrétního automobilu a právě to bývá nezřídka problém. Mnoho vozidel se totiž k nám dostalo díky dovozcům ojetin třeba z Itálie nebo Německa, kde si už odbyly své. Stilo přitom není zrovna typ vozu, na němž by se výrazné porce ujetých kilometrů neprojevovaly.

Ke kladům modelu Stilo patří nejen nadčasový design karoserie, za nějž se vozidlo nemusí stydět ani dnes, ale i třeba ztvárnění interiéru. Palubní desku totiž tvoří nečekaně kvalitně působící plast s velice zdařilou povrchovou úpravou. Na druhou stranu je třeba přiznat, že ovládací prvky z jiného plastu jsou u některých vozů ošklivě ohmatané a poškrábané.

Protiklady najdeme i jinde. Z hlediska nabídky místa si automobil stojí opravdu velmi dobře, avšak pohodlí sedadel je takříkajíc omezené. Řidiči, ale i spolujezdci může vadit mezera mezi opěradlem a sedákem. Následkem toho v zimě, než se interiér vyhřeje, můžete pocítit, jak se vám dostává nepříjemný chlad na nechráněná záda.

Připomínka míří také ke středu volantu, který kryje i ramena k samotnému věnci. Jeho stisknutím spustíte klakson, což se při rychlém přehmatávání nebo otáčení jednou rukou při parkování může stát snadno. Tím však výčet záporů týkajících se interiéru končí.

Zavazadelník hatchbacku Fiat Stilo nabízí mírně podprůměrný objem 335 litrů, ale kombi Multiwagon zvládne přepravit náklad o objemu 510 litrů v základním uspořádání – tedy v pětimístné konfiguraci interiéru. Sklopením zadních sedadel lze dosáhnout objemu 1480 litrů, navíc je zde ještě výhoda nízké nákladové hrany zavazadelníku.

Podvozek automobilu potěší dobrým tlumením nerovností a dobře si stojí také v zatáčkách. Jediná drobná výtka míří k přeposilovanému řízení. Funkci posilovače přitom je možné ještě zvýšit stisknutím tlačítka režimu „City“.

Základním motorem je čtyřválcová dvanáctistovka se šestnáctiventilovou technikou a výkonem 59 kW. Ta se však začala montovat až v roce 2002, zpočátku výroby byla nejmenším motorem šestnáctistovka, protože agregát 1.4 16V se pod kapotu Stila dostal ještě později.

Šestnáctistovka o výkonu 76 kW pracuje dobře, ale pohonná jednotka 1.4 16V/70 kW je úspornější a s vozidlem si bez potíží poradí. Ihned po uvedení na trh se Stilo začalo nabízet s opravdu živým motorem 1.8 16V, ten si ale za své služby nechá zaplatit o něco více, než by člověk očekával.

Ještě více vyžaduje pětiválec 2.4 20V montovaný do sportovně laděného provedení Abarth. Naopak turbodiesely o objemu 1,9 litru jsou známé svým úsporným provozem. I nejslabší z nich disponující výkonem 59 kW můžeme označit za dostačující, všechny ostatní budou výkonově zcela vyhovovat.

Kdo zatouží po Fiatu Stilo, měl by při jeho výběru prověřit veškerou elektrickou výbavu i klimatizaci, která ne vždy pracuje. „Často se vyskytují vůle na předním příčném stabilizátoru, ale mohou se objevit také vůle v řízení,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Benzinovou šestnáctistovku někdy zlobí zapalovací cívky, u turbodieselů pozor zejména na stav turbodmychadla a váhy vzduchu. Známé je praskání žárovek v potkávacích světlometech nebo nefunkčnost režimu „City“ u posilovače řízení.

„Při zkušební jízdě určitě ověřte funkčnost vrtule chlazení. Ne vždy totiž spíná a pak samozřejmě dochází k přehřívání motoru,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Automobily z počátku výroby navíc nezřídka trápí vrzání v palubní desce.

U vozů kombi zase pozor na stav zadní nápravy, která může vykazovat vůle. „Kombíky mají častěji zadní tlumiče na konci životnosti a stejně tak ložiska kol,“ dodává Topol. To bývá výsledek přetěžování, které pak nadměrně namáhá prvky zadní nápravy.

Ve zpětném zrcátku
2001 – uvedení tří a pětidveřového hatchbacku Fiat Stilo na trh se zážehovými motory 1.6 16V/76 kW, 1.8 16V/98 kW, 2.4 20V/125 kW a turbodieselem 1.9 JTD/85 kW.
2002 – nová karosářská verze kombi pod názvem Multiwagon, nový benzinový čtyřválec 1.2 16V/59 kW, nově turbodiesel 1.9 JTD/59 kW.
2004 – modernizace modelu a facelift, k nejvýraznějším změnám patří nová pohodlnější sedadla, nová koncová světla, nově benzinový motor 1.4 16V/70 kW a turbodiesel 1.9 JTDm/103 kW.
2005 – nově v nabídce turbodiesel 1.9 JTD/110 kW ve verzi Racing – Michale Schumacher, sportovně laděný model Abarth nyní také s pětistupňovou manuální převodovkou (doposud se nabízel jen s převodovkou Selespeed), rozšíření nabídky o verzi Uproad na zvýšeném podvozku a se vzhledem odvolávajícím se na vozy typu all-road.
2006 – ukončena výroba hatchbacku (vyjma Brazílie, kde se model Stilo vyráběl až do roku 2010).
2007 – ukončení výroby kombíku.

Bezpečnost dle EuroNCAP
Bariérovému testu Euro NCAP se Fiat Stilo podrobil v roce 2005. Za ochranu posádky při nárazu dostal čtyři hvězdičky z pěti možných a stejně byla hodnocena i bezpečnost dětí v autosedačkách. Za ohleduplnost při střetu s chodcem technici Euro NCAP přidělili Stilu jednu hvězdu z maximálně čtyř udělovaných.

Komentáře ke článku

Související články

Rozhovor: Jezdecky to byla tvrdá sezona...

Staronový motokrosový mistr republiky v kategorii MX1, Martin Michek, se vrací k uplynulé sezóně a bilancuje.

Rozhovor: Jezdecky to byla tvrdá sezona...

Další článek o značce

JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Zdravím, před třemi roky 21.10.2014 měl manžel dopravní nehodu při níž došlo k po... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist