Fiat Stilo (2001 – 2007)

Příznivé ceny lákají, pověst odrazuje. Ojetý Fiat Stilo to nemá lehké. Nepomáhají ani silné a úsporné diesely nebo bohatá výbava.

RADOSTI
Příjemné odpružení, bohatá výbava, prostorný interiér,
některé motorizace se šestistupňovou převodovkou.

STAROSTI

Do modernizace méně pohodlná sedadla, pomalu pracující převodovka Selespeed, vibrace a hluk dieselů na volnoběh, spotřeba motoru 1.8 16V.

Hatchback Fiat Stilo byl uveden v roce 2001 jako nástupce dvojice Bravo/Brava. Kromě tří a pětidveřového vozu se také od roku 2002 nabízelo kombi pod označením Multiwagon.
Modernizací prošel vůz o dva roky později. Změny se udály jak pod kapotou, tak na karoserii a v interiéru. Například sedadla byla nahrazena pohodlnějšími a automobil dostal nová koncová světla.
V roce 2005 přišel turbodiesel 1.9 JTD/110 kW, který se dostal i do verze Racing – Michael Schumacher. Navíc byla nabídka rozšířena o model Uproad se zvýšeným podvozkem a vzhledem odvolávajícím se na automobily typu SUV. Od počátku výroby bylo v nabídce i sportovně laděné Stilo pod označením Abarth. Silný hatchback pohání pětiválec 2.4 20V/125 kW.
V roce 2006 byla ukončena výroba hatchbacku, praktické kombi Multiwagon zůstalo v nabídce o rok déle. Automobil se v roce 2005 podrobil nárazovému testu Euro NCAP. Zkoušený pětidveřový hatchback dostal za ochranu posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných a stejně byla hodnocena i bezpečnost dětí v autosedačkách. Za ohleduplnost při střetu s chodcem technici Euro NCAP přidělili Stilu jen jednu hvězdu z maximálních čtyř.Pozice na trhu
Fiat Stilo by měl být pro prakticky smýšlející motoristy velkým lákadlem. Nabídne dostatek místa, pořídíte jej za dobrou cenu a často i se zajímavou výbavou. Prakticky smýšlející řidič si ale položí i otázku: „a co spolehlivost?“ A právě v této disciplíně Stilo nijak neexceluje. Na trhu zkrátka najdete celou řadu lepších vozů.
Také proto lze automobily vyrobené před modernizací pořídit i za částky okolo 65 000 Kč. Auta z počátku výroby se dají sehnat dokonce za méně než 60 000 korun. Někteří řidiči lákavé ceně podlehnou, mnozí ale raději hledají jinde.Zpracování
Italská automobilka měla se Stilem velké plány, které se jí však nepodařilo naplnit. Snaha je ale znát a tak vůz zaujme například kvalitním a velice dobře vypadajícím plastem použitým na palubní desce. Avšak druhou stranu mince netřeba dlouho hledat – sedadla mají do dokonalosti opravdu hodně daleko. Řidiči, ale i spolujezdci může vadit mezera mezi opěradlem a sedákem. V zimě, než se interiér vyhřeje, můžete vnímat, jak se vám chlad dostává na nechráněná záda. Drobná připomínka míří k volantu, respektive k jeho středu, který kryje i ramena až k samotnému věnci. Jeho stisknutím spustíte klakson, což se při rychlém přehmatávání nebo otáčení jednou rukou při parkování stane velice snadno.
Nabídka místa pro posádku je dobrá a problém nebude ani se zavazadly. Hatchback disponuje zavazadelníkem o objemu 335 litrů, kombi přepraví náklad o objemu 510 litrů v základním uspořádání. Po sklopení zadních sedadel se prostor pro zavazadla zvětší až na 1480 litrů. Velkou výhodou Stila Multiwagon je také nízká nákladová hrana.Jízda
Podvozek automobilu má měkčí naladění, což zajišťuje výborné tlumení nerovností. Řízení však neposkytuje dobrou zpětnou vazbu. Ve vyšších rychlostech působí přeposilovaně, zatímco při parkování je práce posilovače ideální. Přídavná funkce City, která ještě zvýší jeho účinek, nám přijde zcela zbytečná.Motorizace
Výčet nabízených pohonných jednotek začíná čilou dvanáctistovkou. Ta zaujme snahou v ulicích měst, ale na dálnici a ve stoupáních pocítíte nedostatek výkonu. Z hlediska výkonu a spotřeby se zdá být v rámci benzinových jednotek ideální čtrnáctistovka. Šestnáctistovka je ještě svižnější, ale také náročnější na spotřebu – v kombinovaném provozu 7,6 litru, po městě 10,5 litru na 100 km, což je už opravdu znát. Silnější motory si řeknou ještě více.
Přirozeně méně spotřebují turbodiesely. Ty mají pro vůz dostatek sil, ale ne vždy pracují spolehlivě. Nelze je považovat ani za kultivované.

Zážehové motory: 1.2 16V/63 kW, 1.4 16V/70 kW, 1.6 16V/76 kW, 1.8 16V/98 kW, 2.4 20V/125 kW.
Vznětové motory: 1.9 JTD/59 kW, 1.9 JTD/74 kW, 1.9 JTD/85 kW, 1.9 JTD Multijet/103 a 110 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.4 16V
Kultivovaný a pružný agregát s dostatkem výkonu a příznivou spotřebou zaujme prakticky smýšlející zájemce o Fiat Stilo. Na trhu s jetými vozy není tato motorizace vyloženě nedostatková, častěji ale narazíte na ještě pružnější, avšak i méně úspornou šestnáctistovku.

Nevhodný: 1.8 16V
Z hlediska spotřeby osmnáctistovka opravdu nepředstavuje dobrou volbu. Na trhu ani není tak početně zastoupena. Komu nestačí motor 1.4 16V, udělá lépe, když zvolí agregát 1.6 16V.

Nevhodný: 1.9 JTD
Úsporné turbodiesely nezřídka trápí různé problémy. Někdy zlobí váha vzduchu, jindy turbo nebo nastanou potíže se vstřikovači common railu. Navíc jde o hlučnější motory a jejich vibrace často můžete pocítit i v interiéru.

Časté závady
U mnohých vozidel si můžete všimnout mlžení světlometů vlivem pronikání vlhkosti, vyskytují se vůle v řízení nebo problémy s posilovačem. Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO upozorňuje i další možné komplikace: „Některé automobily zlobí klimatizace, proto ji nezapomeňte řádně vyzkoušet. Častěji se také objevují vůle na předním příčném stabilizátoru.
U vozidel z počátku výroby se můžete setkat s nepříjemným vrzáním v palubní desce, kombíky nezřídka trápí vadné zadní tlumiče a lze narazit i na opotřebená ložiska kol. „V rámci zkušební jízdy prověřte, zda se spíná vrtule chladiče motoru. Můžete se setkat s vozem, jehož chlazení nefunguje jak má,“ dodává Petr Vaněček z AAA AUTO.

Milan Jirouš

26.11.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist