Fiat Punto (výroba 1999 – 2010)

Ojetá auta | vydáno 24. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Italský Fiat Punto druhé generace sází na objemný zavazadelník a líbivý design. Výhodou je také velice příznivá cena.

RADOSTI
V dané třídě opravdu velký zavazadelník, líbivý design vozů vyrobených před i po faceliftu, velmi příznivé ceny ojetin, úsporné benzinové dvanáctistovky.

STAROSTI
Omezený výkon motorů 1.2i/44 kW a 1.9D/44 kW, kolísavá kvalita dílenského zpracování, Slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí, vyšší poruchovost vozů vyrobených před modernizací.

Dříve velice oblíbený malý automobil Fiat Punto je dnes levnou a servisně nenáročnou bazarovkou, tedy pokud zvolíte ideálně benzinovou verzi. Vypadá stále velice k světu a navíc nabídne v rámci třídy nečekaně velký zavazadelník.

Stává se vyhledávaným cílem především začínajících řidičů nebo naopak starších párů, kteří si vystačí s malým vozem. Musejí se však vyrovnat s nevalnou pověstí italských aut. Zde je na místě říci, že po faceliftu se spolehlivost Punta druhé generace zlepšila.

V každém případě, záleží především na údržbě a volbě vhodné motorizace. Jednoduchá technika je v tomto ohledu výhodou. U italských aut je však dobrá údržba snad ještě důležitější, než u jiných.



Že jde o původně cenově dostupnější malý automobil nezapře interiér. Palubní desku totiž tvoří tvrdý plast. Na druhou stranu zde můžeme najít třeba držáky nápojů, které postrádá řada mladších vozidel vyšší třídy.

Najdeme zde také tlačítko s ikonou volantu, tedy spouštěč režimu City (pokud má vůz posilovač řízení). Toto tlačítko po aktivaci zvyšuje účinnost posilovače řízení a je zajímavé hned z několika důvodů. Tím prvním je fakt, že u 99% ojetin nefunguje! Stává se tak v případech, kdy jej řidič nechává zapnuté. Bylo zde umístěno pro potřeby parkování, respektive otáčení volantem při velmi pomalé jízdě či na místě, ne pro neustálý provoz.

Tím druhým důvodem je jeho naprostá zbytečnost, protože řízení je už v základním režimu přeposilované natolik, že řidič postrádá zpětnou vazbu. Kdyby se v Itálii při vymýšlení tohoto prvku výbavy řídily známou větou „Co auto nemá, to se nemůže pokazit“, udělali by lépe.

Nabídka místa pro posádku není vzhledem k rozměrům karoserie vůbec zlá a stejně tak si zaslouží pochvalu přístup k zadním sedadlům u třídveřové verze. I tak ale menší praktičnost této karosářské varianty má za následek její nižší ceny ve srovnání s pětidveřovým provedením.



Obě verze potěší objemem zavazadelníku, jehož 295 litrů řadí Punto i dnes mezi ty lepší ve třídě a v době uvedení na trh to byla pro malý vůz hodnota obdivuhodná. Malé Punto tak přepraví o něco více, než stejně staří konkurenti - tedy do příchodu Citroënu C3, jehož zavazadelník je ještě o trochu větší.

Podvozek vozu solidně tlumí nerovnosti a nepropadá ani v zatáčkách, i když starší a jednoduchá konstrukce je zde znát. U automobilů bez posilovače řízení navíc počítejte s obtížnějším parkováním, vyžadujícím více síly – ne však tolik, jako u Škody Felicia.

Základní motorizací je osmiventilová dvanáctistovka o výkonu 44 kW. Nejde o špatný motor, pracuje úsporně, avšak pár koní navíc by mu prospělo. Bude tak vyhovovat spíše méně náročným motoristům. Šedesát koní prostě není mnoho.

Úplně jiná je situace u pohonné jednotky 1.2 16V. Ta totiž disponuje výkonem 59 kW (80 koní) a v Puntu působí dost svižně. Přitom spotřeba agregátu je nízká, okolo šesti litrů na sto kilometrů jízdy.

Další možností je od facelift v roce 2003 nabízená benzinová čtrnáctistovka s výkonem 70 kW. Nevyskytuje se ale tak často jako dvanáctistovky. Šestnáctiventilovaná osmnáctistovka ve verzi HGT disponuje výkonem 96 kW a s vozem doslova cvičí. Avšak ne zadarmo, když si umí říci o 8,5 litru benzinu na 100 kilometrů jízdy v kombinovaném provozu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie



Naftové motorizace začínají atmosférickou jednotkou 1.9 D, jejíž výkon činí 44 kW. Při absenci turba a hmotnosti objemného dieselu žádné atletické výkony opravdu nečekejte. Vyšší hmotnost motoru má navíc negativní vliv na životnost přední nápravy, nemluvě o nižší spolehlivosti tohoto nafťáku.

Lepší volbou jsou turbodiesely 1.9 JTD, disponující výkonem 59 či 63 kW. V nabídce je také malý a výrazně lehčí turbodiesel 1.3 JTD, pracující s výkonem 51 kW, což je pro nevelké Punto dostačující. Původně dobře se profilující pohonná jednotka se ale postupem času ukázala jako jeden velký problém.

Naftová třináctistovka totiž podléhá celkovému nadměrnému opotřebení (potíže s mazáním a turbem), jehož původ můžeme hledat v dlouhých intervalech výměny motorového oleje. Problémy se ale nevyhýbají ani vstřikovačům a nezřídka uniká olej.

Dieselové devatenáctistovky nezřídka trápí úniky motorového oleje, atmosférický motor se může potýkat s vadným těsněním pod hlavou, přeplňovaný zase občas pozlobí vadný vstřikovač. Benzinové pohonné jednotky jsou zkrátka u Punta výrazně lepší volbou.



Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO, upozorňuje i na další častěji se vyskytující poruchy: „Známé jsou vůle na přední nápravě nebo zvlněné brzdové kotouče. U předních světlometů někdy dochází k průniku vlhkosti, což vede k jejich mlžení a časem slepnou.“ Častěji dochází také k praskání žárovek v potkávacích světlech.

Zážehové dvanáctistovky může trápit nepravidelný volnoběh za studena, po chvilkovém zahřátí se otáčky srovnají. Občas odejde zapalovací cívka, známé jsou i závady elektrické výbavy. Setkat se lze i s vozem, jemuž hučí jedno či více ložisek kol – hlásí se tak o výměnu.

„Nezřídka se můžete setkat s opotřebenou synchronizací převodovky, nejčastěji na zpátečce a na dvojce,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO a pokračuje: „Problémy se nevyhýbají ani automatickým převodovkám, kterých je naštěstí na trhu jen minimum. Vozidlům s označením Speedgear vybaveným variátorem, je nejlepší se preventivně rovnou vyhnout. Robotizovaný manuál Dualogic trpí opotřebením spojky i synchronů a selhávají u něj ovládací mikrospínače, následkem čehož pak přestává řadit.“

Výjimkou není nefunkční tlačítko režimu City, ale horší je, že může odejít i posilovač řízení. „U elektromechanického posilovače řízení hrozí selhání elektromotoru. Oprava je nákladná a vzhledem k běžné pořizovací ceně ojetého Punta, se v některých případech už snad ani nevyplatí,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO.

Při výběru ojetiny proto funkci posilovače řízení v běžném režimu (bez aktivace volby City) dobře prověřte. Posilovač nesmí vynechávat, ani pokud jsou kola v krajních pozicích (zcela v rejdu) a nesmí vydávat podezřelé zvuky.

Ve zpětném zrcátku
1999 – uvedení druhé generace Fiatu Punto ve tří a pětidveřové verzi hatchback se zážehovými motory 1.2/44 kW, 1.2 16V/59 kW, 1.8 16V/96 kW (verze HGT) a diesely 1.9 D/44 kW a 1.9 JTD/59 kW.
2000 – v nabídce nově varianta Sporting s motorem 1.2 16V a šestistupňovou manuální převodovkou, později i ve verzi Speedgear (variátor).
2002 – výkon turbodieselu 1.9 JTD zvýšen na 63 kW.
2003 – facelift, nový zážehový motor 1.4 16V/70 kW a turbodiesel 1.3 JTD/51 kW, z nabídky vyřazen atmosférický diesel 1.9 D, nově možnost pořízení robotizované převodovky Dualogic.
2005 – představena třetí generace modelu pod názvem Grande Punto, druhá řada zůstává ve výrobě s přídomkem Classic a omezenou nabídkou pohonných jednotek na 1.2/44 kW a 1.3 JTD/51 kW, licenci na Punto II zakoupila srbská automobilka Zastava, která jej uvádí pod jménem Zastava 10.
2008 – automobilku Zastava kupuje Fiat.
2010 – ukončení výroby druhé generace Fiatu Punto v Itálii, v Srbsku se ale pro vybrané trhy vyrábí dál.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Fiat Punto II v roce 2000.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných. Bezpečnost dětí v autosedačkách tehdy ještě samostatně hodnocena nebyla.

Komentáře ke článku

Tagy: Fiat Punto, Fiat

Podívejte se, jak Porsche vyrábí karbonové ráfky

Jak se vyrábějí ultralehká kola, která stojí víc než běžné auto? Pojďme nahlédnout do kuchyně Porsche...

Podívejte se, jak Porsche vyrábí karbonové ráfky
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, zda mohu s nákladní skřínovou dodávkou Peugeot b... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist