Fiat Panda Cross

Proč si tahle Panda hraje na teréňák? Zbláznili se snad v Itálii úplně?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Módní trendy vládnou světem. Možná tomu tak bylo vždycky, jenže dnešní moderní svět s bleskurychlými informačními technologiemi těmhle módním vlnám přeje: dovoluje jim rozšířit se rychleji, dál a díky zpětným odrazům se i déle udržet. Můžete to vysledovat všude, v hudebním průmyslu, v oděvní módě, v elektronice a samozřejmě i v případě automobilů.

Fiat Panda fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Fiat Panda fotogalerie

O módě SUV jsem psal už několikrát, i o tom, jak jsem jí zpočátku vůbec nechápal a jak její trvání dokazuje, že na ní zřejmě bude i cosi podivně logického. Jenže stejně jako s jakýmikoli jinými módními trendy, i tady se v závěsu plazí jedna nepříjemná věc. Angličani pro to mají jedno hezké slovo: wannabe. Označení člověka, který touží někoho imitovat, případně se přímo touží svým idolem stát. Většinou se ovšem používá hanlivě, protože co si budeme povídat, tihle pozéři nezřídka působí spíš směšně, než cokoli jiného.

Spousta lidí by chtěla chodit v luxusním značkovém zboží, které je ale mimo jejich finanční možnosti, takže si koupí levné a nekvalitní kopie. Což znamená, že jim ve skutečnosti nejde o kvalitu, ale o značku. Chtějí být viděni s kabelkou od Louise Vuittona, nebo v horším případě v nějakých značkových teplákách. To by ve většině případů ještě šlo, horší je to ve chvíli, kdy se člověk snaží vypadat jako někdo, kým být v žádném případě a za žádných okolností nemůže. Třeba, když chce šestnáctiletý pohublý blonďák vypadat jako Michael Jordan. Nedaleko bývalého obchodního domu Máj je jeden krámek s pekelně drahým oblečením právě pro takové wannabies, kteří se tam občas scházejí. Někdy si tam zaskočte, je to vážně legrace.

Čtyřkoloví pozéři

No a přesně takovéhle legrace se občas objeví i mezi auty. Dodávka, která chce vypadat jako osobák (a ne, nemluvím o Roomsteru, protože to dodávka nikdy nebyla), ospoilerovaná verze beznadějně zastaralého korejského sedanu, který chce vypadat jako sporťák (a ano, sem spadají všichni „optičtí“ tuneři) a kdybych chtěl být hodně zlý a nepatriotický, zmínil bych se i o novém „klasickém“ roadsteru se starou třináctistovkou a pohonem předních kol.

A když se podíváte na fotky tady kolem, zdá se to jako další jasný případ. Panda se Fiatu povedla, to je bez debat, ale je to typické městské auto, tak proč si proboha hraje na teréňák? Jenže ona se občas objeví výjimka, která potvrzuje pravidlo, občas se objeví nějaká kombinace, která na to sice nevypadá, ale funguje skvěle. Jako první by měli zpozornět pamětníci, kteří zažili předchozí Pandu. Jistě, nebyl to žádný zázrak, zrezlá byla už na reklamní fotce, elektrický systém byl případem pro Einsteina, nebo spíš pro Gandalfa a jízdní vlastnosti na silnici se daly přirovnat k přiopilé ovci. Jenže Panda 4×4 byla téměř nesmrtelná a dokázala se poprat s italskými horskými stezkami, kde jí používal každý druhý vesničan. Že by Fiat dokázal tenhle trik zopakovat?

Fiat malá auta umí

Proč chodit kolem horké kaše – dokázal to. Bylo mi to jasné už před více než rokem, když jsem vyzkoušel první novou Pandu 4×4. Pohon všech kol je poměrně primitivní – zadní kola se připojí mezinápravovou viskózní spojkou až ve chvíli, kdy přední kola začnou ztrácet trakci. Jenže Panda je lehounká a drobná, takže jí tenhle systém naprosto vyhovuje. Fiat nás na mezinárodní prezentaci vyslal na speciální terénní trasu. Na rozdíl od uměle vybragrovaných „opičích drah“, které jsou obvyklé při představování různých SUV a jsou vypočítané na co největší efekt, ale pochopitelně tak, aby v nich auto nemohlo uvíznout, vedly vyjeté koleje do hustého lesa, přes potok, zabahněným korytem… a nejen že Panda všechno zvládla, navíc to byla taková zábava, že jsme si to s kolegou dali ještě jednou a rychleji.

No a to, co vidíte na fotkách, to je Panda Cross, speciální edice Pandy 4×4, obohacená o několik více či méně důležitých prvků. Mezi nejviditelnější patří pochopitelně mohutné oplastování a pestré barevné kombinace, které vám sice v terénu extra nepomůžou, ale dodávají autu docela svěží a funky vzhled a mladistvou image. Té pomáhá i podvozek, zvýšený o dalších 12 mm, oproti běžné Pandě městské tedy celkem o 62 mm. Pokud by šlo o automobilového pozéra, bylo by to hodně kontraproduktivní řešení – díky dalšímu zvýšení těžiště se Panda Cross v zatáčkách celkem výrazně naklání a uvnitř máte podobný pocit, jako když se v oblíbené hospodě v půl druhé ráno houpete na barové židli.

Pořádná porce dovedností

Jenže, jak už jste pravděpodobně uhodli, tohle žádný pozér není. Celý den se můžete prohánět po městě, kde vám ostatní rádi udělají místo v koloně, protože tahle Panda prostě vypadá jako z animovaného filmu a probouzí v lidech dobrou náladu, navíc snadno zaparkujete a v provozu budete nejmrštnější ze všech. Odpoledne ale můžete vyrazit do terénu a budete se bavit lépe, než v jakémkoli SUV. Možná dokonce i lépe, než v kdekterém pravověrném offroadu. Ultrakrátký rozvor vám umožní překonávat i hodně ostré terénní zlomy, muší váha (necelých 1200 kg) společně s pohonem všech kol sníží nebezpečí zapadnutí a pokud jde o stoupavost… myslím, že to nedokážu dost dobře popsat. Zkuste si představit hodně prudký svah. Ještě trochu prudší… taaaak. A teď ho nakloňte ještě o deset stupňů a Panda ho vyjede. Jediné, co vás může zradit, jsou – jako u všech takových aut – silniční gumy. Kromě mírně zvýšené světlosti má Cross ještě další výhodu, elektronickou uzávěrku středového diferenciálu. Ehm, vlastně středové viskózní spojky, ale to je jedno, protože to prostě funguje.

Každý klad je třeba vyvážit záporem…

V nabídce je pro Cross pouze jediný motor: diesel Multijet 1.3 o výkonu 69 koní. Její točivý moment 145 Nm se do terénu hodí přece jen víc, než tišší, ale zdaleka ne tak točivá benzínová dvanáctistovka, kterou najdete v běžné Pandě 4×4. Odhlučnění ale opravdu za moc nestojí, takže se zvlášť při delších cestách ustálenou rychlostí připravte na nepříjemný monotónní hukot.

Image tohohle auta je bezchybná. Pro mladé lidi, kteří se chtějí občas vyblbnout někde v terénu a zároveň chtějí vypadat cool, je perfektní. Až na jednu maličkost, bohužel. Tihle mladí lidé totiž většinou nemají pod polštářem zbytečný půlmilion. Panda Cross má sice v základní výbavě airbagy, mlhovky, klimatizaci, centrál a vlastně skoro všechno ostatní, ale za takového prcka je 460 tisíc (po momentální slevě) přece jen trochu příliš. Škoda, takhle zábavné a schopné auto bych na našich silnicích vídal opravdu rád.

Děkujeme Polygonu Most (www.polygon-most.cz) za pomoc a spolupráci.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFiat Panda Cross 1.3 JTD
0-100 km/h (s)18,0
Motor
KonstrukceŘadový čtyřválec, diesel
Zdvihový objem (cm3)1248
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)69 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)145 Nm při 1500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)150
Spotřeba paliva (l/100 km)7,0/4,4/5,3
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1165
Zavazadlový prostor (l)200/855
Ceny
Základní cena modelu474 900 Kč
23.8.2006 8:04

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist