Fiat Grande Punto/Punto EVO/Punto (od 2005)

Třetí generace modelu Punto mění jména jako ponožky. Jedno ale zůstává stejné – výborná prostornost. Proto si vůz na trhu ojetin hledá kupce poměrně snadno.

RADOSTI
Nabídka místa pro posádku, příznivé ceny ojetin, dobré jízdní vlastnosti, živé motory, mnoho dílů z druhovýroby.

STAROSTI
Nedobrá pověst značky, rychlejší pokles hodnoty automobilu, nepovedené tvarování věnce volantu, přeposilované řízení.

Třetí generace Fiatu Punto se nejprve nabízela pod názvem Grande Punto, pak jako Punto EVO a po dalším drobném faceliftu pouze jako Punto. Přitom jde stále o jeden automobil. Marketingové tahy turínské automobilky zkrátka dělají pěkné zmatky.

Každopádně při příchodu na trh vůz zaujal skutečně štědrou nabídkou místa pro posádku a na tom se nic po celou dobu výroby nezměnilo. Nejen to je ale důvodem, proč si třetí řada Punta hledá na trhu ojetin kupce celkem snadno.

Své dělá i lákavá cena, která je odrazem nevalné pověsti značky, jejíž vozy si řada motoristů zaškatulkovala jako nadprůměrně poruchové. Jako takový tento model hodnotí i statistiky TÜV.Kdo se nenechá odradit, může se těšit na vzdušný interiér s dostatkem prostoru i na zadních sedadlech. Na druhou stranu s velkým zavazadelníkem nepočítejte. Nabízený objem 275 litrů řadí vůz k průměru třídy. Jeho předchůdce měl přitom větší zavazadelník a patřil k nejlepším ve třídě.

Pochvalu si zaslouží povedená sedadla i pohledná a přehledná palubní deska. Naopak ne každému bude vyhovovat volant s velmi výrazně tvarovaným věncem.


Ten svým tvarem nabádá k držení v poloze „za deset dvě,“ avšak již řadu let se učí držet volant v pozici „třičtvrtě na tři,“ která dává větší manévrovací schopnosti bez nutnosti přehmatávat. Pokud tak budete chtít řídit, držení tohoto volantu nebude nijak příjemné.Do ideálu má daleko také samotné řízení. To je přeposilované už v základním nastavení, a to si můžete účinek posilovače ještě zvýšit pomocí tlačítka „City“. Jenže to je zcela zbytečné i při parkování, kdy ve standardním nastavení hravě otočí volantem i drobná žena.

Naopak brzdy pracují dobře a opravdu povedené je naladění podvozku. Ten snaživě tlumí nerovnosti a velice zdatně drží jízdní stopu v zatáčkách nebo při vyhýbacím manévru.


Nabídku motorizací hodnotíme jako vyhovující. Na trhu mají drtivou převahu maloobjemové zážehové agregáty, které také platí za ideální. Už základní motor 1.2i je totiž nečekaně čilý a současně úsporný. Většině řidičů tak bude vyhovovat.Kdo chce jezdit svižně, nejspíš sáhne po atmosférické čtrnáctistovce, turbodiesely se objevují také, ale ne tak často. Zážehové jednotky jsou rozhodně spolehlivější.

Jak některé benzinové, tak většina vznětových motorizací používá dvouhmotový setrvačník. Na ten pozor. Pokud bude na konci životnosti, jeho výměna nepřijde nijak lacino. Jeho špatný stav prozradí typické klepání od spodu pohonné jednotky při běhu na neutrál, které po sešlápnutí pedálu spojky utichne nebo změní zvuk.


„Časté je praskání žárovek ve světlometech, objevují se vůle na přední nápravě a u vozidel s vysokým počtem ujetých kilometrů mohou být i na silentblocích nápravy zadní,“ varuje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Výjimkou nejsou opotřebená ložiska kol, hlásící se o výměnu typickým hučením.Vyskytují se poruchy elektroniky, turbodiesely 1.9 JTD se při vyšším kilometrovém proběhu někdy potýkají s vadným turbem. „U vznětových pohonných jednotek může odejít váha vzduchu. Řada ojetin má výfuk napadený korozí,“ pokračuje zástupce Auto Diskont. Koroze navíc může napadat i některé podvozkové části.

Ve zpětném zrcátku
2005 – příchod třetí generace Punta pod označením Grande Punto ve tří a pětidveřové verzi hatchback, se zážehovými motory 1.2i/48 kW, 1.4i/57 kW, 1.4 16V/70 kW a turbodiesely 1.3 JTD/55 a 66 kW a 1.9 JTD/88 a 96 kW.
2006 – přeplňovaný vznětový motor 1.9 JTD nyní také o výkonu 85 kW.
2007 – nový přeplňovaný zážehový agregát 1.4 T-Jet/88 kW, nová sportovně pojatá verze Grande Punto Abarth s přeplňovaným motorem 1.4 T-Jet/114 kW a ostřejší provedení Abarth SS se stejným motorem naladěným na výkon 132 kW.
2008 – facelift a přejmenování na Punto EVO, nově motor upravený pro jízdu na zemní plyn CNG pod označením 1.4 Natural Power/57 kW, dodávají se i tovární přestavby zážehových motorizací na LPG, zcela nový turbodiesel 1.6 JTDm/88 kW.
2012 – modernizace a facelift modelu, další přejmenování na Fiat Punto, nově motorizace 1.2i/51kW, 1.4i/57 kW, 1.4 Mair/99 kW (přeplňovaný motor), 1.4 CNG/51 kW a turbodiesely 1.3 JTD/55 a 70 kW, na podzim nový přeplňovaný dvouválcový agregát 0.9 TwinAir/62 kW.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Fiat Grande Punto v roce 2005.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 5 hvězdiček z 5 možných (33 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 3 hvězdičky z 5 možných (35 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 3 hvězdy ze 4 možných (19 bodů)

Milan Jirouš

28.10.2012 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist