autoweb.cz > Fiat > fiat fullback > Fiat Fullback 2.4 MultiJet 180 k Double Cab: Japonský pracant v italském obleku
Fiat Fullback 2.4 MultiJet 180 k Double Cab: Japonský pracant v italském obleku
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.4
Radosti
- Robustní japonská technika
- Plnohodnotná terénní výbava
- Volant a řazení pádly z Mitsubishi
- Příznivá cena oproti konkurenci
Starosti
- Hlučný motor a letargický automat
- Ovladatelnost a komfort na silnici
- Zastaralý a laciný interiér
- Nepraktický poklop korby
Turínská automobilka patří k nejúspěšnějším prodejcům užitkových vozidel na českém trhu. Záplavy dodávek od malého Fiorina přes Dobló a Talento až po velké Ducato si nelze nevšimnout. Jenže Fiatu donedávna chyběl ještě jeden zásadní užitkový model – pracovní pick-up. Jak to tak ve světě užitkových vozidel bývá, než aby Fiat sám vyvíjel vlastní auto, spojil svoje síly se zkušenějšími a nabízí svůj pick-up ve spolupráci s jinou značkou.
Fiat Fullback je tak identickým dvojčetem Mitsubishi L200. Zvenku se obě auta liší jen minimálně. Všimnete si stejných předních světlometů, odlišná je maska chladiče a přední nárazník. Zezadu jsou pak obě auta zcela identická. Liší se jen drobnými detaily jako ochranným rámem nebo výklopným krytem korby. Mimochodem, pokud uvažujete nad pořízením krytu, vězte, že sice zaručuje větší ochranu nákladu před nenechavci, nicméně je poněkud nepraktický. Úhel otevření není zrovna největší, takže větší náklad prostě dovnitř nedostanete. A nekonečně vysoký nákladový prostor je tak nějak z principu základní výhoda pick-upů…
Interiér
Vnitřek je kompletně převzatý z dvoustovky. I volant je totožný s Mitsubishi, jenom nese znak Fiatu, a to je dobře. Není tak tlustý jako v ostatních italských vozech, takže se celkem dobře drží, a tlačítek je také méně, což usnadňuje orientaci. Dokonce i pádla řazení pod volantem pocházejí z Mitsubishi, pamětníci si je spojí s ostrým Lancerem Evolution. Budíky jsou jednoduché, zato však přehledné, infotainment ovšem působí zastarale a pohyb v něm je poněkud kostrbatý, ale navigace vás do místa určení navede. Zbytek ovládacích prvků je potom naprosto přehledný. Zkrátka nic nebudete zdlouhavě hledat, a tak by to mělo v pracovním autě být.
Vyloženě užitkově vypadají plasty a zpracování. Zkrátka celkově laciného dojmu z interiéru se nezbavíte, i když vás budou hýčkat kožené sedačky. Podívejte se do kabiny Rangeru, Navary nebo Hiluxu a bude se vám tam líbit víc. Všechno ovšem působí bytelně a nerozbitně – tady se japonský původ nezapře. Můžete si být jistí i dostatečným vnitřním prostorem. Vpředu není o čem diskutovat, vzadu se potom dospělí lidé naskládají s mírným pocitem stísněnosti, nicméně konkurenti na tom mnohdy nejsou lépe. Šikovná jsou sklopná zadní opěradla, za nimiž se schová třeba povinná výbava nebo nějaké nářadí.
Pohon a spotřeba
Jediný turbodiesel v nabídce samozřejmě pochází z Mitsubishi, ačkoliv Fiat používá vlastní obchodní název MultiJet. Z objemu 2,4 litru vymáčkne 181 koní při 3 500 ot./min. a 430 Nm ve 2 500 otáčkách. Síly má dost a pro většinu situací bohatě stačí, ovšem dává o sobě vědět vyšším hlukem, jenom co se dotknete plynového pedálu. Pětistupňová automatická převodovka řadí hodně rozvážně, ovšem jemně a celkem brzy, takže hodně využívá točivého momentu motoru. Nicméně téměř nikdy nezamyká a hydroměnič tak většinu času prokluzuje.
Časem začne být otravný nejen neustálé kolísání otáček, při kterém si připadáte, jako byste řídili auto s variátorem, ale také nízký počet rychlostí. Brzy zatoužíte když ne po moderní devítistupňové převodovce, tak alespoň po šesté rychlosti. Motor točí při dálniční rychlosti nějakých 2 500 otáček, takže zrovna úsporný není. Budete mít co dělat, abyste po dálnici jeli pod deset litrů, totéž po městě, spíš počítejte s jedenácti až dvanácti litry.
Ovladatelnost
Na silnici musíte opatrně. To je pravidlo, které platí pro většinu pick-upů, a Fullback není výjimkou. Rámová konstrukce s tuhou zadní nápravou a listovými pružinami není zrovna kombinace, která v člověku vyvolá pocit stability. Fullback ovšem nejezdí špatně, přestože řízení je nekonečně dlouhé, náklony srovnatelné s bárkou unášenou bouří a žvýkání podvozku velmi zřetelné. Ovšem tak dobře jako Ranger se neovládá, ani nejezdí pohodlně jako Navara. Ani nic mezi, spíš je v obou disciplínách horší.
Zato v terénu se umí blýsknout. Oproti konkurenci má totiž výhodu v bohatší terénní výbavě a širší volbě jízdních režimů. V základu je Fullback zadokolka, dále otočným ovladačem na středovém tunelu zvolíte čtyřkolku, pak čtyřkolku s uzávěrkou středového diferenciálu, dále totéž s redukcí a nakonec můžete ještě tlačítkem na palubní desce aktivovat uzávěrku zadního diferenciálu. Bahnité lesní cesty zvládnete levou zadní, nazujte ještě pořádné terénní pneumatiky a můžete směle vyrazit na expedici (mimochodem, můžete se brzy těšit na test expedičního Mitsubishi L200). Nájezdové úhly činí slušných 25° vpředu, 22° vzadu a brodivost 600 mm. Konkurence umí víc, ale v terénu se i tak rozhodně neztratíte.
Verdikt
Fiat Fullback plní svoji roli dobře. Nelze se ovšem zbavit dojmu, že je tohle auto přes všechnu novotu poněkud pozadu. Vedle Fordu Ranger nejezdí tak dobře, ve srovnání s Nissanem Navara není tak komfortní a sofistikovanosti Volkswagenu Amarok zdaleka nedosahuje. Co má ovšem udělat, to také udělá, a pokud se vydáte do terénu, budete mít nezdolnou jistotu, že se také vrátíte. Většinu svých nedostatků jako nepříliš krásný interiér, zastaralý pětistupňový automat nebo mírně podprůměrnou spotřebu tak vyváží příznivou cenou.
Motor a převodovka | Hmotnost užit. a přív. | Cena | |
Fiat Fullback 2.4 MultiJet | 181 k; 430 Nm; 5AT | 960 kg; 3 100 kg | 780 511,- |
Mitsubishi L200 2.4 DI-D | 181 k; 430 Nm; 5AT | 960 kg; 3 100 kg | 821 650,- +41 139,- |
Toyota Hilux 2.4 D-4D | 150 k; 400 Nm; 6AT | 1 040 kg; 3 500 kg | 959 530,- +179 019,- |
Isuzu D-Max 2.5 l | 163 k; 400 Nm; 5AT | 952 kg; 3 500 kg | 975 700,- +195 189,- |
Nissan Navara 2.3 dCi | 190 k; 450 Nm; 7AT | 954 kg; 3 500 kg | 988 600,- +208 089,- |
VW Amarok 3.0 TDI | 204 k; 500 Nm; 8AT | 3 300 kg; 935 kg | 1 022 415,- +241 904,- |
Ford Ranger 2.2 TDCi | 160 k; 385 Nm; 6AT | 1 010 kg; 3 500 kg | 1 060 686,- +280 175,- |
Ve srovnání s konkurenty je totiž pořízení Fullbacku opravdu lákavé. Srovnatelné pick-upy s karoserií Double Cab, podobným výkonem a automatickou převodovkou totiž vycházejí mnohdy o statisíce dráž. Dárcovské L200 vyjde o celých 40 tisíc nevýhodněji, D-Max, Hilux či Navara o zhruba 200 tisíc a srovnatelný Ranger dokonce o 280 tisíc korun! Čtvrtmilionový příplatek za Amaroka potom působí jako pakatel, když si uvědomíte, že dostanete šestiválec, 204 koní, 500 Nm a moderní osmistupňový automat. Hledáte-li nejlevnější cestu k solidnímu pick-upu, vidíte ji před sebou.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2 442 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | pětistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři; uzávěrka stř. a zad. diferenciálu; redukční převodovka |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 245/65 R17 Toyo A28 Open Country |
Pneumatiky vzadu | 245/65 R17 Toyo A28 Open Country |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 133 / 181 v 3 500 |
Točivý moment (Nm) | 430 v 2 500 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 93 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 177 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,1 / 6,6 / 7,5 |
Objem nádrže (l) | 75 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5 285 |
Šířka (mm) | 1 815 |
Výška (mm) | 1 775 |
Rozvor náprav (mm) | 3 000 |
Provozní hmotnost (kg) | 1 950 |
Celková hmotnost (kg) | 2 910 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 3 100 |
Zavazadlový prostor (l) | 1 520 x 1 470 x 850 mm |
Ceny | |
Základní cena modelu | 691 309,- (2.4 MultiJet 150 k SX) |
Základní cena test. verze | 745 300,- (2.4 MultiJet 180 k LX) |
Cena testovaného vozu | 780 511,- (2.4 MultiJet 180 k aut. LX) |