Fiat 500: motorkářské počty

Zmenšování prolomilo na Starém kontinentu další psychologickou bariéru, z Itálie přichází první moderní evropský automobilový dvouválec.

Pokud jste odpůrci tříválců a čtyři písty jsou pro vás nezbytným minimem, Fiat přichází s děsivou zprávou. Italové představili pětistovku s motorem TwinAir, který má pouhé dva válce. Jednotku samotnou jsme viděli už na ženevském autosalonu, nyní, při příležitosti třetích narozenim modelu 500, míří do silničního provozu. První 500 a 500C TwinAir se u prodejců objeví v září.Dvouválci o devíti stech kubických centimetrech pomáhá k rozumným výkonům přeplňování a rozvod MultiAir s proměnným zdvihem i časováním ventilů. Velké péče se dostalo také proudění vzduchu a pasivním odporům celého ústrojí, motor je optimalizovaný na nejvyšší možnou míru. Fiat slibuje emise (a s nimi spotřebu) až o třicet procent nižší než mají stejně silné současné motory.

Slovo „až“ je zde klíčové, například moderní 1.2 TSI od Volkswagenu si jistě nepovede výrazně hůř než menší motor z Itálie. Srovnání se čtyřválcem VW je zcela na místě, prezentovaná jednotka Fiatu má 85 koňských sil a později bude k dostání více variant s výkony od 65 do 105 koní. Další technické údaje si automobilka stále nechává pro sebe, více se dozvíme na zářijovém autosalonu v Paříži.TwinAir není jediným moderním dvouválcem, motor stejné konfigurace pohání indické miniauto Tata Nano a některé z japonských Kei cars. Japonci vůbec používali malé motory často, dvouválec poháněl první Subaru, model 360, nebo první sportovní Toyotu. Kupé Sports 800 z roku 1965 mělo čtyřicet šest koní. Dvouválec také drží světový rychlostní rekord ve třídě do 750 kubických centimetrů, v roce 2008 jej stanovila Honda Z600 z roku 1971, když jela v Bonneville rychlostí 167 kilometrů za hodinu.

Fiat 500 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Fiat 500 fotogalerie

Evropští výrobci ubírají spalovací komory jen opatrně, ti nejodvážnější z nich dnes nabízejí tříválcové jednotky. Až do konce šedesátých let přitom byly dvouválce v Evropě běžným zjevem. Dvoutakt pod kapotou Trabantu 601, konstrukčně vycházející z předválečného motou DKW, dokonce přežil osmdesátá léta. Především však dvouválec poháněl původní Fiat 500.

autoweb.cz

13.7.2010 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist