Fiat 124 Spider (2016): italská Mazda MX-5 oficiálně, vypadá trochu jako zmenšený Viper

Téměř padesát let po premiéře původního originálu se na silnice vrací Fiat 124 Spider, italským vozem je však pouze zčásti. S jeho vývojem pomohla Italům Mazda.

Pro někoho bude nový Fiat 124 Spider jen ošklivější sestrou japonského roadsteru MX-5, jiní jej budou naopak považovat za stylisticky zdařilejší verzi Mazdy, každopádně italská novinka podobně jako „pětistovka“ sází na retro-design.

Její základní linie a detaily jsou bezesporu odkazem na původní 124 Spider vyráběný v letech 1966 až 1985, nicméně subjektivně nám nový Fiat z některých úhlů svou dlouhou kapotou, vyboulenými zadními blatníky a zčásti i proporcemi připomíná juniorský Dodge Viper Roadster.

Pochopitelně originál od Chrysleru je svými výkony někde jinde, pohon zadních kol nicméně dostanete i tady. Fiat 124 Spider, jak už bylo naznačeno, stojí na platformě Mazdy MX-5 s klasickou koncepcí, nicméně design není to jediné, kde mezi oběma vozy panuje neshoda.

Zatímco japonský vůz spoléhá na atmosférické agregáty 1.5 a 2.0, 124 Spider bude zřejmě k mání s výlučně přeplňovanými motory. Základem a prozatím jedinou dostupnou pohonnou jednotkou je benzínový čtyřválec 1.4 MultiAir II, který známe kupříkladu z Fiatu 500 Abarth.

Pod kapotou 124 nabídne 162 koňských sil při 5500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 250 newtonmetrů dostupný při 2500 ot./min. Nejvyšší otáčky motoru zastaví elektronický omezovač na hodnotě 6250. Dynamiku dvousedadlového vozu prozatím neznáme, měli bychom však říci, že nový Fiat bude poněkud těžší než jeho japonské dvojče.

Spider vybavený šestistupňovým manuálem váží 1105 kg, verze s příplatkovou šestistupňovou automatickou převodovkou Aisin pak má 1123 kilogramů. Pro srovnání – MX-5 s výkonově srovnatelným dvoulitrem a manuálem zastaví rafičku váhy na hodnotě 1015 kg a patnáctistovka váží i s řidičem a normovanou zátěží jen 975 kg.

Abychom měli špatné zprávy za sebou, musíme podotknout, že zmiňovaných 162 koní bude mít pouze americká verze. Provedení pro Evropu má z prozatím nevysvětlených příčin „jen“ 140 koňských sil a vrchol točivého momentu snížený na 240 newtonmetrů.

Tím primárním důvodem je asi fakt, že Fiat připravuje také dvě ostřejší verze Spideru. Ta první by si měla ponechat přeplňovanou čtrnáctistovku, která bude naladěná na cirka 170 koní, druhá s označením Abarth pak dostane čtyřválec z Alfy 4C o objemu 1,75 litru a odhadovaném výkonu 200 až 240 koní. Tento vůz pak kromě nově naladěného podvozku či brzdového systému par přinese i nové nárazníky, kola a obecně agresivnější design.

Přesný termín příchodu Abarthu v tuto chvíli neznáme, mluví se o přelomu 2016-2017, výchozí Fiat 124 Spider však dorazí na americký trh v polovině příštího roku, nejdříve ve zvláštní edici Prima Edizione Lusso v počtu (jak jinak) 124 kusů.

18.11.2015 2:01| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist