autoweb.cz > crash testy aut > Euro NCAP chce povinný systém nouzového brzdění
Euro NCAP chce povinný systém nouzového brzdění
Od roku 2014 bude do hodnocení bezpečnosti podle Euro NCAP zahrnut i systém nouzového brzdění, který sleduje dění před vozem a může sám zpomalit nebo zastavit, pokud řidič na překážku nereaguje. Pokud auto od tohoto roku systém mít nebude, nemůže dostat pětihvězdičkové hodnocení za bezpečnost.
DOPORUČUJEME: Škoda Citigo a City Safe Drive – jak to funguje
Je to tedy další fíčura, která nemá sama o sobě vliv na pasivní bezpečnost vozu a ochranu před nárazem, přesto se bude projevovat do hodnocení bezpečnosti. Euro NCAP tvrdí, že systém nouzového brzdění dokáže snížit počet nehod o 27 %. Netvrdíme, že nepomůže, ale jsme skeptičtí nad správností funkce tohoto systému a jeho skutečným přínosem pro bezpečnost.Je to zase další systém, který přebírá řízení za řidiče a zbavuje ho svým způsobem odpovědnosti. To se dá říci i o povinném ESP, které také může v někteřích řidičích vyvolávat dojem, že mohou jet rychleji a nebezpečněji, že to za ně stabilizace kdyžtak pořeší. Takže abychom od roku 2014 nevídali řidiče, kteří si budou za volantem číst noviny a podobně, vždyť ono to kdyžtak samo zastaví…
Euro NCAP uvádí, že samostatně brzdit neumí 79 % aut na evropském trhu a 66 % automobilek ho dokonce nenabízí ani u jednoho ze svých aut. No, a přesto se svět točí dál. Také jsme zvědaví na to, jak si s nastavením systému poradí ty automobilky, které jsou proslulé lajdáctvím a vohnoutstvím při vývoji podobných systémů… Příklad? Tak třeba Volvo, které vám samo zabrzdí v momentě, kdy zahájíte předjíždění (ó, jak bezpečné!). Nebo Lancia, jejíž systém varující před blížící se kolizí pípá v každé zatáčce.