Elektrický kompresor již brzy

Vývoj elektricky poháněného kompresoru pokročil blíže k sériové produkci.

Britská firma Controlled Power Technologies (CPT) vyvinula elektřinou poháněný kompresor pro malé pohonné jednotky před rokem a od té doby neustále pracuje na jeho zdokonalování a přibližuje ho tak sériové produkci.

Systém je označován jako VTES (Variable Torque Enhancement System) a v principu funguje úplně stejně jako běžný kompresor, jen není poháněn řemenem od klikové hřídele, ale elektricky. Z toho plynou hned dvě významné výhody – kompresor nekrade motoru tolik výkonu a řídící jednotka si určuje potřebné otáčky kompresoru (nejsou závislé na otáčkách motoru). Proto může elektrický kompresor fungovat efektivně i na malém motoru.

Je vyzkoušeno, že systém VTES funguje spolehlivě jak na benzínovém motoru, tak na dieselu a rovněž i na turbodmychadlem přeplňovaných motorech. Je také velmi kompaktní a nezabere v motorovém prostoru tolik místa jako obyčejný kompresor.

Vývojáři dospěli ke zjištění, že například na dieselovém motoru přinese tento systém nejen zlepšení reakce na plyn, ale zejména ještě další snížení spotřeby a hlavně emisí CO2 a pevných částic. Přeplňování turbem má totiž prodlevu, během které „teče“ do motoru více paliva, než by bylo potřeba. Narozdíl od turbodmychadla, které se na maximální provozní otáčky roztáčí velmi pomalu, elektrický kompresor VTES se umí na maximum v 70 000 ot./min. roztočit už za 350 milisekund (0,35 sekundy). Jeho reakce je tak prakticky okamžitá.

Během testů se z benzínového čtyřválce 1,2 l podařilo generovat spolehlivý výkon odpovídající atmosférickému motoru 2,0 l. V porovnání s atmosférickým motorem 1,2 l se teoretické časy akcelerace zlepšily až o 40 %.

Koncem tohoto roku již bude elektrický kompresor připraven k sériové produkci. Bohužel, ještě žádný výrobce osobních automobilů neprojevil vážný zájem.

autoweb.cz

29.4.2009 10:13

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist