Elektrický kompresor = budoucnost?

Aby bylo jasno: mluvíme o přeplňování motorů, ne o foukání pneumatik.

Britská společnost Controlled Power Technologies vyvinula systém přeplňování, který funguje jako kompresor – s tím rozdílem, že je roztáčen elektricky. Tradiční kompresory jsou přitom poháněny řemenicí od klikové hřídele.

Zařízení se složitým názvem Variable Torque Enhancement System (systém proměnného zvyšování točivého momentu) je údajně připraveno do výroby a na sériových autech by mohlo být k vidění během dvou let.

Jeho výhodou je, že se dokáže roztočit na pracovní otáčky prakticky okamžitě. Proto může být aktivováno jen při požadavku na zvýšení plnicího tlaku (předjíždění, razantní akcelerace apod.) a po zbytek času odpočívat. Díky tomu má mnohem nižší nároky na energii než konvenční mechanický kompresor.

(Podobný nápad se ujal v případě posilovačů řízení. Klasické hydraulické, jež jsou poháněny řemenicí, v poslední době vytlačují posilovače elektrické.)

Firma Controlled Power Technologies tvrdí, že VTES dokáže zlepšit pružné zrychlení 70-105 km/h o čtyřicet procent oproti atmosférickému plnění. Zajímavější by asi bylo srovnání spotřeby oproti klasickému kompresoru a výfukovému turbodmychadlu, ale na to si ještě počkáme.

autoweb.cz

3.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist