Důchodci za volantem? Taky budete...

Důchodci za volantem? Taky budete...

Blogy | vydáno 28. 1. 2008

Velikost textu: a a a

Auta můžete milovat, obdivovat a řídit. Ale co když přijde váš čas? Co potom?

Včera jsem navštívil své prarodiče. Jednak kvůli obědu, tradičnímu kázání že se mám přestěhovat zpátky domů, nechat se ostříhat, začít konečně opět studovat ale hlavně kvůli pneumatikám na dědově vozítku. Tím je Daewoo Matiz první generace s tříválcem o objemu 769 cm krychlových a výkonu 37 kW (51 koní).

V garáži jsme se snažili nafouknout pneumatiky nožní pumpičkou, kterou dědovi dal dohromady jeho přítel zvaný Bandaska. A světe div se, nefungovala. Naštěstí fungoval ukazatel tlaku v pneumatikách, který ukazoval hodnoty okolo 1,1 baru. Což je dost málo i na zahradní traktor. Nebylo zbytí, museli jsme vyhledat odbornou pomoc na benzínové pumpě. Nutno dodat, že můj děd při vyjíždění z garáže velmi elegantně nacouval do zdi.

S dědou jsem jezdil často a rád, vždy řídil v bekovce a kožených rukavicích. Navíc u toho velmi často a sprostě nadává. Ale toho dne jsem se poprvé bál. O chlup jsme minuli několik chodců, obrubníků, tramvajových ostrůvků a naštěstí ve zdraví dorazili na pumpu s kompresorem. Tam jsem nehodlal riskovat a zacouval ke stojanu s natlakovaným vzduchem (mimochodem, poprvé v autě bez posilovače… děda má můj obdiv, k točení volantem potřebujete sílu zápasníka).

Původní odhady nelhaly, tlak byl ve všech gumách žalostně nízký. Navíc jsem si všiml, jak jsou pneumatiky rozpraskané, zpuchřelé a vůbec v katastrofálním stavu. Děda má sice najeto jen 35 000 km (jezdí jen po Praze a maximálně do Všenor na chatu), ale pneumatiky má už dobrých devět let. Jsou staré, čas a špatná údržba se na nich pořádně podepsaly a neváhal bych je označit za nebezpečné. Cesta zpátky do garáže probíhala dobře, až na to, že si děda zapomněl zapnout pásy.

A co jsem tím chtěl říci? Mému dědovi bylo 80 let, vždycky to byl správný „Petrolhead,“ o auta se zajímal celý život a pokaždé, když jsem ho svezl nějakým testovaným vozem říkal, že si ho koupí, až vyhraje ve sportce. Dodnes nadšeně vypráví, jak řídil Ford Mustang v roce 1966 na Islandu, když se jeho obchodní partner opil. Dodnes rád řídí, ale člověk vidí, že reaguje hodně pomalu a sem tam do něčeho vrazí. Díky bohu, že se zatím nic nestalo. Nejsmutnější pro nás musí být, když si přiznáme, že už za volantem nemáme co dělat. Svého dědu mám rád, obdivuji ho a kolikrát mi dokázal svými zkušenostmi a radami přinést klid a mír, ale když je za volantem, je jen otázkou času, než se něco stane. Něco vážného. A navíc, za volantem Matizu. A vidím, že mě to jednou také čeká. Jednoho dne budu sedět za volantem, budou na mne troubit, nadávat a já nebudu vědět proč. A pak budu muset volant nadobro pustit z rukou.

Počkat, já si vlastně naplánoval, že v padesáti uhořím při testování nejnovějšího Lamborghini… Uff…

Richard Herbich

Komentáře ke článku

  • je to tak.... Zobrazit
    29. 1. 2008, kubajz
    • Re: je to tak.... Zobrazit
      3. 2. 2008, Kuba
  • O síle a o stáří Zobrazit
    30. 1. 2008, Beaumont..
    • Re: O síle a o stáří Zobrazit
      30. 1. 2008, Richard Herbich, autoweb.cz

Související články

BMW M potvrdilo vývoj hybridů

Elektrifikace se nevyhne ani sportovním modelům bavorské automobilky. Máme se bát?

BMW M potvrdilo vývoj hybridů

Další článek o značce

JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, ráda bych se zeptala, co mám dělat se sousedem, který mi pravidelně ob... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist