Dodge Viper: Co se bude dít dál?

Letos skončí výroba auta, které ukázalo americkým sportovním vozům cestu do 21. století. Nemusel by to však být jeho definitivní konec.

Vedení Chrysleru pro letošní rok posvětilo výrobu pěti set kusů kupé a kabrioletů Dodge Viper. Budou to vůbec poslední vyrobené vipery přihlášené k provozu, než v roce 2012 dorazí nástupce. Ten už by jméno Viper nést neměl. To nutně nemusí znamenat konec auta, které vzniklo jako moderní interpretace AC Cobry Carrolla Shelbyho. Šéf Dodge, Ralph Gillies, poodhalil plány značky.

Dodge údajně v koncernu lobbuje za oficiální podporu značkového poháru Viper Cup, který odstartuje 9. července. Značka Dodge jej – bez podpory mateřského Chrysleru – slíbila vypsat pro vozy z omezené série ACR-X, kterou letos zákazníci překvapivě rychle skoupili.Podle Gilliese vlastní seriál dovolí autu skutečně zazářit, nesvazuje jej totiž hromadami předpisů. Doposud platilo, že když Viper závodil, musel mít přiškrcený výkon. Jeho šestisetkoňový desetiválec byl na konkurenci příliš silný. Gillies překvapivě prohlásil, že Dodge má prostředky na výrobu dalších ACR-X, stejně jako zájemce o ně. Omezená výroba speciálů bez značek je prozatím nejrealističtější vizí budoucnosti Viperu tak, jak ho známe. Chrysler se zatím k věci nevyjádřil, ale probíhají intenzivní jednání.

Mezitím Dodge představil tři speciální varianty Viperu. Každou z nich bude prodávat jeden ze tří nejlepších dealerů viperů v USA a dohromady vznikne jen padesát vozů. Žlutý roadster je verze SRT10 ACR, černé auto se zeleným pruhem rovněž patří k rodině ACR a černé kupé s fialovými pruhy je obyčejné SRT10. Vozy mají výkon šest stovek koní, jako všechny vipery (krom silnějšího ACR-X) už od roku 2008. Jde už o druhou omezenou sérii pro letošní rok, jako první se představila verze Final Edition. Ta vznikne rovněž v padesáti kusech na samotném konci výroby.Viper se zrodil v roce 1991, když inženýři Dodge zamontovali do speciálního trubkového rámu obrovský vidlicový desetiválec Magnum. O osmilitru se říká, že pochází z nákladního auta, ale není to docela pravda. Architektura LA se zrodila v roce 1964 a objevila se s šesti, osmi i deseti válci v celé řadě modelů. Motory Magnum V10 poháněly především největší pick-upy Ram. Těžká jednotka se pro použití ve sportovním autě nehodila, a tak ji z ameriky poslali do Itálie k Lamborghini, které tehdy Chrysleru patřilo. Zde prostě vyrobili podle litinového bloku a hlav formu a odlili obrovské součásti z hliníku.

Další úpravy se napoprvé omezily na minimum, protože automobilka si nebyla jistá zájmem o nový model a chtěla udržet investici na minimu. Motoru zůstal šoupátkový rozvod OHV a jeho hmotnost vyšplhala až na 323 kilogramů. Dosahoval čtyř set koní ve 4600 otáčkách za minutu. Celé auto, prodávané výhradně bez střechy, pak vážilo 1490 kg, ale stovku zvládlo pod pět vteřin a 160 km/h umělo jet už po 9,2 sekundách.

V průběhu let přibyla karoserie kupé a výkon obrovské jednotky rostl, poslední motory mají šest stovek koní v šesti tisících otáčkách. Váží přitom už jen 230 kilogramů díky zásahům nejen Chrysleru, na postupném vývoji se podílely společnosti jako McLaren a Ricardo. Dnešní Viper dokáže zrychlit na 160 km/h za 7,6 s a stovku zdolá pod čtyři sekundy. Nejrychlejší verze ACR navíc drží několik traťových rekordů, například na okruhu Laguna Seca.

autoweb.cz

11.6.2010 6:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist