Dlouhodobý test: S Mazdou 6 v Maďarsku

Mazda má na krku další stovky kilometrů, vyjeli jsme s ní až na maďarský okruh Hungaroring, kde jsme celý den jezdili po kluzných plochách.

Do Maďarska jsem cestoval na letním obutí, což by zas tak nevadilo, pokud by se osudnou noc nad Českem neprohnala studená fronta, která silnici pokryla dobrými deseti centimetry sněhu. Tak teď by se mi pneumatiky od Michelinu sakra hodily. Ty ale budu mít až cestou nazpět.

Naštěstí je pět hodin ráno a provoz minimální, takže na silnici nebudu pomalým hmyzem. Prakticky až do Brna se tachometr nepodíval přes 90 km/h, většinou jsem se plížil osmdesátkou. Jedno pozitivum to ale mělo – spotřebu.Z původní spotřeby přes šest litrů, se kterou jsem Mazdu převzal od Dalibora, začal palubní počítač ukrajovat desetinky takovým tempem, že jsem měl u Brna průměr 5,4 litrů na sto. Kdo ví, kam by to zašlo, kdyby s druhým největším městem Česka neskončila i sněhová pokrývka.


Dotankovat do plna a hurá za hranice. Spotřeba se pohybuje okolo 5,5 litrů na sto.

Ještě v rodné zemi doplňuji nádrž do plna, dávám si pár minut pauzu a těším se na průjezd Bratislavou, který už bude ve svižnějším tempu. Ani se nemusím moc protahovat, sedadla „šestky“ jsou příjemně pohodlná a záda mě nebolela ani po několika hodinách za volantem.

DOPORUČUJEME: Exkluzivní test – nová Mazda 6!

Na Slovensko už je to jen kousek a Maďarsko doslova na dostřel. První větší přestávka tak přichází až teď. S Mazdou začínám prožívat první partnerské problémy. Z monotónního hučení podvozku mi hučí i v hlavě a co je nejhorší, nedá se to přebít rádiem.Abychom si rozuměli, Mazda pochopitelně rádio má. Ale maďarský jazyk není mou doménou a cédéčko už jsem dobrých pár let neviděl. Doba už je jinde, proč se vůbec do aut montují CD mechaniky? Chybí mi USB nebo alespoň bluetooth, kterým bych do auta naládoval hudbu z telefonu. Tohle je jedno ze znamení, že Mazda už není úplně nejmladší.

Mazda 6 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 6 fotogalerie

Cestu jsme ale bez problémů zvládli a dorazili až na Hungaroring. Tady nás (tedy mě, Mazdu a pár dalších účastníků) čeká školení o pneumatikách, nějaké to ježdění na kluzných plochách a ve finále i nové zimní pneumatiky.

Jak už jsem prozradil přímo v článku o testování pneumatik, hned na začátku jsme si na polygonu vyzkoušeli zatáčení, brzdění a další činnosti, které s automobilem běžně děláme. Tedy, občas jde jen o marnou snahu se zatáčení nebo brzdění přiblížit, pokud zrovna jedeme po ledu na letních, což zrovna tato série testů simulovala. Asi nic, co by mohlo samotné auto ovlivnit, mnohem zajímavější už to ale bylo na nových zimních pneumatikách. Jízdní vlastnosti se několikanásobně zlepšily, ale těžký naftový motor vpředu zamaskovat nedokázaly. V zatáčkách byl zcela zřetelně cítit a i s jemným přidáním plynu mělo auto tendence vycestovat po tečně pryč.


Těžký předek ve spojení s lehkým zadkem ukázal své slabiny i na kyvné desce. Tou projíždíte rychlostí 40 km/h, přední nápravu nechá bez povšimnutí projet a tou zadní kývne do strany, simulujíc přetáčivý smyk. A zatímco ostatní, co měli pod kapotou benzínové motory, jen volantem lehce korigovali směr auta, já měl doslova plné ruce práce. I když jsem zareagoval bleskovým kontra, překývnutí zadku bylo tak rychlé a razantní, že se auto uklidnilo až na samém konci kluzné plochy.

DLOUHODOBÝ TEST: Jak teď působí Mazda 6 vedle nové?

Musím uznat, že jsme se náramně bavil, na druhou stranu stát se mi to na běžné silnici, moc by mi do smíchu nebylo. Z maléru by mi ale pomohlo ESP, které jsem měl na okruhu vypnuté, a navíc tak razantní smyk ve „skutečném světě“ nemáte šanci dostat. Kyvná plocha je extrém, ve skutečnosti přetáčivý smyk buď v počátku zažehná stabilizační systém, nebo sami cítíte, jak vás pomalu předbíhá zadek a máte dost času na to zareagovat.

Tím standardní kurz skončil, nezbývalo než se vydat zpět k domovu. Provoz byl minimální, počasí ideální, takže celá cesta zpět proběhla o několik hodin rychleji. Tentokrát už za našich docela standardních 6,4 litrů na sto. Ani po ujetí více než tisícovky kilometrů mě Mazda nepřestává bavit. Řazení je krátké a přesné jako v MX-5, podvozek geniálně naladěný a řízení má dobrou odezvu a přirozený odpor. Snad jen to odhlučnění by mohlo být lepší, ale mám takový pocit, že na tom už v automobilce zapracovali

13.11.2012 5:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist