Dlouhodobý test Mazda 6: Na oblíbené okresce

Testovat auto je jedna věc a testovat ho na silnici, kterou máte stokrát projetou, za každého počasí, umíte ji jet téměř poslepu, je věc druhá.

Každý ji máme. A každý na ni rád jezdíme, protože víme o každém kameni, každém zlomu na asfaltu, přesně máme najetou stopu, nenecháme se zaskočit patníkem v trávě u krajnice nebo stromem v zatáčce.

Je to ideální místo, hned po závodním okruhu, kam vyrazit s autem projet se tak, že už po pár minutách je jasné, o co jde, s jakým strojem máme tu čest. Řeč ja o oblíbené okresce a pokud bych měl termín „oblíbená okreska“ definovat, nebylo by to moc odlišné od toho, co jsem právě napsal. Prostě kus asfaltu, který máme projetý, kde umíme jet tak, že dokážeme vnímat charakter a vlastnosti auta.

Mazda 6 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 6 fotogalerie

Já jich mám několik, ale ta, na kterou jsem vyrazil s naší dlouhodobě testovanou Mazdou 6, se táhne hned za Prahou od staré silnice z Modřan na most závodu míru k letišti Točná. Od silnice k vesnici Točná je to vzdušnou čarou něco přes kilometr, ale po silnici najedete kilometry dva. Jasně, ten kilometr navíc jsou zatáčky. Je jich tam třináct, některé jsou ostré, jiné delší táhlé, ideální místo pro zkušební projížďku.Začínám směrem nahoru k Točné, tedy do kopce. Mazda má, jak už víte, naftový čtyřválec 2,2 l s výkonem 163 koní, což není drtivý příval síly jako třeba, co já vím, v lehkém Caterhamu, ale v rámci kategorie je to v pořádku. A stačí to i tady na mé okresce. Točivý moment 360 Nm nastupuje v 1800 otáčkách a tady je znát, kdy se motor začne sbírat do tempa. Mám zde jedno místo, kde se řadí až na dvojku, a pokud klesnou otáčky pod 1800, chvilku trvá, než se turbo nadechne a vynese Mazdu opět k vyšší rychlosti.


Zajímavá silnice s širokým spektrem zatáček. A novým asfaltem! Zdroj: Mapy.cz

Dnes je „nasmrkáno“ na silnici, je po dešti a z kopců, které jsou kolem, teče na silnici voda. Hlavně v delší táhle zatáčce kolem svodidel je jí hodně a při první jízdě mám trochu strach z aquaplaningu. Zbytečně. Vody není tolik, pneumatiky mají dobrou přilnavost a na téhle „mé“ silnici je dobré to, že tady s autem tohoto typu prostě nemůžu jet tak rychle, abych se dostal do potíží. Když jsem tu byl s Renaultem Clio RS, byl to adrenalinovější zážitek.

DOPORUČUJEME: Exkluzivní test – nová Mazda 6!

Každopádně zpátky na silnici, dlouhá levá, ve které mají auta leckdy tendenci vykukovat přídí po tečně ven, Mazda ale ne. Nedotáčivost není patrná. Přilnavost na všech kolech je vynikající, když jedu dolů v další jízdě a v ostřejším tempu si před zatáčkou přibrzdím, zadek má podle očekávání snahy šoupnout se do strany.Volant jde příjemně do ruky, do žádné ze zatáček nemusím přehmatávat. Řadící páka je přesně pod pravou rukou, řazení je dobré. Jen dvojka, mám pocit, tam při ostřejší jízdě občas nechce a změna kvaltu vyžaduje velice přesnou práci a možná trochu drsnější zacházení.


Video pro představu. Dřív (možná i teď) tahle silnice „hostovala“ závody do vrchu.

Sedačky na tento typ silnice a jízdy nemají ideální držení – hodilo by se větší boční vedení, trochu v nich kloužu, ale to je jen teď a tady, nikdy jindy jsem s posezem neměl problém. Ne pokud jsem jezdil s Mazdou 6 korektně.

Předpokládám, že už ho nikdy mít nebudu, ne na dálnici. A propos, dálnice, spotřeba… Na okresce neměřím spotřebu, považuji to za nemístné, neboť tak jako tady nejezdím a hovořit o nějakém vysokém čísle by bylo irelevanntí. Mám tady ale údaj z dlouhodobého ježdění. Hodně po dálnici v dynamickém tempu, něco po okreskách, něco ve městě. Dlouhodobě se s Mazdou 6 držím na 6,9 litrech nafty a to mi přijde opravdu velmi dobé. Jak říkám, v dynamickém tempu.


Na brzdách je znát hmotnost Mazdy 6. S přenosem sil lze v zatáčce pracovat.

Na okresce na Točnou je jedno místo, které se láme kolem skály do ostrého úhlu, Tam je třeba zpomalit, protože není vidět za roh a potkat tam auto není nic příjemného. Zpomalení je takové, že musím podřadit až na dvojku – na jedničku už by bylo moc, nicméně přesně tohle je ten moment, kdy jsem s otáčkami někde mezi tisícem a patnácti sty a než dojede ručička otáčkoměru k osmnácti stovkám, je cítit prodlení.

Dal jsem si pár jízd a snažil se vnímat brzdy. Nevadly, určitě i díky chlazení, které jim dopřávala okolní teplota a šplouchance z kaluží a proudy vody na silnici, nicméně je znát, že tohle auto není z papíru a nemá brzdy připravené k drancování. Například když jsem padal při jízdě z kopce do pravoúhlé levé a potřeboval jsem dobrzdit až na poslední chvíli před apexem, tak jsem brzdy musel ostrým tlakem přemlouvat. Nicméně fungovaly.

ČTĚTE TAKÉ: Dlouhodobý test Mazda 6 – Na Nordschleife

Někde tady v textu je video, onboard, který jsem při jedné z jízd natočil a nejde o žádné drama. Mám ho tady jako ilustraci, jak je silnice točená, jaké jsou na ní zatáčky a vlastně i coby ukázku toho, že jsem na veřejné silnici, kde platí pravidla silničního proovzu, jezdí auta v protisměru, parkují (tam kde nemají) a vyskytují se cyklisté, kteří si jen tak zastaví za zatáčkou u krajnice.


Ten „koženej ksicht“ neřešte, i když Mazda dominuje jinde, nenudil jsem se.

Každopádně abych se přiblížil k nějakému závěru. S Mazdou 6 už sem nikdy nepojedu, objetivně, nemá to smysl, není to stroj na okreskové vyžití. Musím ale kvitovat její chování na dálnici, kde jí nechybí výkon, síla pro pružné zrychlení, dobrá přilnavost, pevnost, kultivovanost. A vlastně i na běžných okreskách funguje dobře, tahle „má“ totiž patří mezi ty opravdu kroucené a technické. Líbí se mi spotřeba, velký kufr, do kterého naložím velký náklad. Pokud se mnou někdo jede, nestěžuje si na málo místa na zadních sedačkách. Takže z mé strany spokojenost. Jen bych ještě potřeboval najít tlačítko pro odemykání dveří od řidiče.

PODÍVEJTE SE: Amatérské závody – tohle zvládne i vaše auto!

10.10.2012 4:50| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist