Dlouhodobý test Kia Sorento: na startovní čáře

Sorento první generace se na trhu s ojetými vozidly těší poměrně velkému zájmu. Zda je oprávněný a proč tomu tak je, se pokusíme odhalit při dlouhodobém testu.

V závěru podzimu a v zimě pravidelně rok co rok rostou prodeje automobilů s pohonem všech kol. Řada motoristů se v očekávání příchodu sněhu a nepřízně počasí rozhodne na toto období řádně vyzbrojit a nezřídka jejich kroky vedou do některého z autobazarů. Nás zavedly kroky do AAA AUTO, kde jsme si vyhlédli Kiu Sorento první generace.


Tedy cenově dostupný vůz na pomezí SUV a off-roadu, disponující pohonem všech kol s možností redukce. Tento model jsme v roce 2012 představili v rubrice autobazar a nyní se na něj podíváme optikou dlouhodobého testu.

Jeho doba byla stanovena na šest měsíců. Po celou tuto dobu budeme sledovat provozní i servisní náklady, prověřovat jízdní vlastnosti a objevovat klady i zápory této velké a prostorné ojetiny. A jaký vůz to tedy testujeme?

Vybrali jsme Kiu Sorento z roku 2005, to znamená model první generace vyrobený před faceliftem a modernizací (proběhla v roce 2006). Pod kapotou automobilu najdeme čtyřválcový turbodiesel 2.5 CRDi o výkonu 103 kW, spolupracující s pětistupňovou manuální převodovkou.

Sorento bylo vybavováno dvěma systémy pohonu všech kol, oba disponují redukcí. Testovaný automobil je vybaven základním s třípolohovým přepínačem. Na nekluzkém povrchu tak nelze čtyřkolku používat a musíte se spokojit pouze s pohonem zadní nápravy.

Příplatkový systém 4×4 si samočinně přerozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 0:100 až 50:50 a polohu přepínače pro pohon pouze dvou kol u něj vůbec nenajdete. Na trhu je ale celá řada vozidel se standardním řešením a nás zajímalo, jak se jezdí s tímto systémem.

Jinak ve vozidle najdete veškerou výbavu, jíž v dnešní době řidič očekává. Nechybí klimatizace, elektrické ovládání všech oken a zpětných zrcátek, autorádio, přední mlhová světla, ABS nebo šestice airbagů. Výhodou je parkovací asistent v podobě couvacích čidel s akustickou výstrahou.

Interiér vozu i přes několikaletý provoz vypadá zánovně, zachovale

Vzhled vozu v černém laku dokreslují litá kola, chromová zpětná zrcátka a nárazníky spolu s bočními ochrannými plasty v šedé barvě. Tím, že se barevně liší od karoserie, vozidlo opticky rozšiřují a už tak velký automobil působí ještě mohutnějším dojmem.

Kladně hodnotíme i fakt, že jde o vůz s českým původem, tedy zakoupený na našem trhu jako nový. Nechybí u něj servisní knížka ani český návod k obsluze. Avšak kdyby zde nebyl, není problém stáhnout jej z internetových stránek Kia Motors Czech, kde jsou návody k obsluze k dispozici i pro starší vozidla.

Prodejce ojetých automobilů AAA AUTO si toto Sorento cení na 189 999 Kč, přesně takovou cenu jsme nalezli na kartě vozu. Podle palubních přístrojů má za sebou 163 839 ujetých kilometrů.

Stav vozu hodnotíme jako dobrý. Vytknout mu zatím můžeme pouze omezenou funkčnost teleskopické antény rádia, která celá nezajíždí, jak by při vypnutí autorádia měla. Jinak auto vypadá k světu a ani žádné nadměrné vůle u něj nelze pozorovat. Avšak zatím jsme pouze na startovní čáře celého šestiměsíčního testu, během kterého předpokládáme nájezd přes 10 000 kilometrů.

Naše testovací Sorento teď zamíří na servis, kde budou provedeny všechny nezbytné úkony, jež by měl každý nový majitel ojetého automobilu absolvovat. Vzhledem k tomu, že motor má rozvody poháněné odolným řetězem, jejich výměna do prvního servisu nepatří.

Výměně olejů a filtrů se však vyhýbat nelze. Kromě toho projdou kontrolou brzdy a také zavěšení náprav. Na první servis včetně nákladů se pak podrobněji podíváme v následujícím díle tohoto dlouhodobého testu.

12.2.2014 9:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist