Dlouhodobý test – brzdové destičky Ferodo: Zajíždíme

Pokračujeme v testování brzdových destiček značky Ferodo a dalším krokem, který nás čeká, je (správné) zajíždění.

Důležité jsou dvě věci. Pokud se rozhodnete pro výměnu brzdových destiček, tak po jejich instalaci nutně musí následovat zajetí. A zásadní je, aby bylo „správní,“ jak je naznačeno v podtitulku článku. Takže si řekneme, jak se správně brzdové destičky zajíždějí, což je přesně aktuální náplň naší práce.

„Všechny brzdové destičky Ferodo Eco Friction jsou při výrobě podrobeny tzv. chemickému zajetí ( krátkodobý ohřevem povrchové vrstvy třecího materiálu) které zajišťuje stabilizaci materiálů a pojiv v povrchové vrstvě třecího materiálu, vysvětluje František Kepka z Federal-Mogul Motorparts Česká republika. „To je velmi důležité zejména pro počátek používání brzdových segmentů.“ A dále se dozvídáme, že „definitivní vlastnosti segmentů jsou dosaženy až záběhem na vozidle, kde jsou vystaveny standardnímu tepelnému zatížení. Během této části zajetí se na povrchu vytvoří struktura materiálu, která zajišťuje optimální koeficient tření.“

My tedy už máme destičky nainstalovány, připomeňme si, že testujeme na Subaru STI a že servisní „povinnost“ spojenou s instalací zajistil nezávislý servis značky Porsche, Porsche Park z pražského Braníku. Jak tedy podle Františka Kepky zajíždět? Obecná zásada je zatěžovat nové destičky vždy postupně. Týká se to jak tlaku v brzdovém systému ( intenzita sešlápnutí pedálu), tak rychlosti, ze které brzdíme a tím i teploty v povrchové vrstvě třecího materiálu destičky a brzdového kotouče. V první (mechanické) fázi záběhu je potřeba zajistit správné dosednutí brzdových segmentů na kotouč, tj. aby minimálně 90% povrchu segmentu s ním bylo v kontaktu.

Dosáhneme toho tak, že prvních 150 – 200 km nebrzdíme ostře, ale tak, aby síla sešlápnutí brzdového pedálu nepřekročila cca 70% síly běžně používané a interval mezi jednotlivými brzděními byl dostatečný k ochlazení brzdových kotoučů. Pokud je to možné tak se vyhýbáme sjíždění dlouhých horských svahů.

V druhé fázi záběhu je potřebné třecí materiál tepelně stabilizovat, tj. krátkodobě ale opakovaně zvýšit teplotu v povrchové vrstvě segmentu na cca 500 °C. Tím dojde ke konečnému dotvrzení materiálu a získání těch nejlepších vlastností. V běžném provozu toho dosáhneme během ujetí 500 až 1000 km opakovaným intenzivním brzděním, ale pokud možno s ochlazením brzd mezi jednotlivými brzdovými cykly.

Což je tedy přesně ten postup, kterého se držíme a je znát, jak postupně destičky, které ve svém dokonalém tvaru logicky neodpovídaly dosedacími plochami ke starým kotoučům, začínají fungovat tak, jak je zapotřebí. Nebo jinak, aby nedošlo k mylné představě, že auto nebrzdí, samozřejmě že ano, ale díky tomu, že máme vůz v ruce je cítit, že na jednotlivých kolech dochází k brzdění s různou intenzitou. Ovšem s každým najetým kilometrem si desky „sedají“ ke kotoučům a brzdy se chovají více a více neutrálně a na všech kolech stejně.

A když se nás to zatím netýká, možná bychom si mohli, opět prostřednictvím pana Františka Kepky, z Federal-Mogul Motorparts Česká republika, objasnit kdy měnit brzdové destičky a jak na zajíždění destiček s novými brzdovými kotouči. „Pokud se mění s brzdovými destičkami i brzdové kotouče, zkracuje se sice doba, než si destičky tzv. „sednou, ale je potřebné první fázi záběhu zachovat.

Důvodem je to, že je potřebné, aby se i nový brzdový kotouč postupně tepelně zatěžoval a na povrch nového brzdového kotouče „naimpregnovala“ velmi tenká rovnoměrná vrstva třecího materiálu z brzdových destiček, která zlepšuje proces brzdění. Pokud jsou brzdové kotouče opatřeny antikorozní ochrannou vrstvou, je nutné počítat s tím, že se tato vrstvička tloušťky několika mikronů musí během několika brzdění obrousit. To může být provázeno větší hlučností.“

25.7.2016 5:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist