Dlouhodobý test BMW 320d: spotřeba pod lupou

Naše ojeté testovací BMW urazilo už 5000 kilometrů, což je dost na první hodnocení. Začneme samotným srdcem vozu – dvoulitrovým dieselem a jeho spotřebou.

BMW řady 3 generace E90 si řada motoristů pořizuje s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou. Důvod? Tento čtyřválec disponuje v některých verzích zajímavým výkonem a přitom slibuje nízkou spotřebu.

Pod označením motorizace 320d se přitom může ukrývat agregát o výkonu 110, ale i 135 kW (ve všech případech se vstřikováním common-rail). Zatímco čtyřválcový turbodiesel o výkonu 110 kW pochází z předchozí generace E46, výkonnější motory se u předchůdce neobjevovaly. V době uvedení na trh šlo o zcela nové motory, nemající s jednotkou o výkonu 110 kW nic společného.

Světlo světa tak spatřily dvoulitrové čtyřválce o výkonech 120, 130 a 135 kW, respektive jeden turbodiesel pod kódovým označením N47 D20 C, jehož výkon byl postupem času navyšován. Námi testovaný automobil přitom pohání původní provedení o výkonu 120 kW (163 koní).Na čtyřválcový naftový agregát je to motor opravdu čilý, ochotně reagující na pohyb plynového pedálu. BMW ale více sluší šestiválce, které jsou skutečně ozdobou. Nejde přitom jen o pouhý počet válců, ale i o zvuk pohonné jednotky. I šestiválcový turbodiesel od BMW celkem dobře zní, to však o čtyřválci říci nelze. Řada motoristů zvuk motoru přehlédne, když čeká skutečně nízkou spotřebu a tedy příznivé náklady na provoz. Přesně s touto vidinou mnoho řidičů BMW 320d pořizuje. Zda se naplní jejich očekávání přitom záleží i na původu vozu.

DOPORUČUJEME: BMW 318d (2012) – redakční test

Námi testovaný automobil z nabídky autocentra Auto ESA byl prodán nový v Německu, kde bylo i provedení 320d/120 kW vybavováno filtrem pevných částic. Automobily o tomto výkonu prodávané na českém trhu jej ale standardně neměly (avšak silnější verze ano). Rozdíl je přitom podstatný a nejde jenom o případné servisní náklady.

Filtr pevných částic totiž zvyšuje spotřebu, a tak je BMW 320d pořízené jako nové v ČR úspornější, než stejný vůz vybavený filtrem pevných částic původem z německého trhu. Nemluvě o servisních výdajích v případě, kdy filtr dojde na konec životnosti.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Přitom dle vyjádření několika techniků filtr pevných částic nespálí všechny saze, jak s oblibou tvrdí obhájci této technologie. Umí zachytit a spálit pouze částice určité velikosti, ty skutečně malé a pro zdraví rizikové stálé létají z výfuku ven (to platí pro všechny značky). Pokud k tomu připočteme zvýšenou spotřebu nafty a s tím spojenou větší produkci emisí, nabízí se otázka, zda je filtr pevných částic skutečně přínosem.Ale zpět k testovanému vozu. Zkoušeli jsme jezdit opravdu úsporně i běžným tempem. Většinou jsme se pohybovali právě v běžném cestovním režimu, tedy svižně, avšak v rozumných mezích, aby spotřeba zbytečně nerostla. A výsledek? Pro nás byl překvapením.

Skutečně úsporná jízda po dálnici, kterou můžeme označit za prstoklad na pedálech, si vyžádala 4,8 litru nafty na 100 kilometrů. To je velmi dobrý výsledek, nakonec BMW řady 3 není malé auto. Takováto jízda ale znamenala rychlost okolo 110 km/h, což na dálnici není zrovna mnoho.

Čtěte také: Speciál o spotřebě paliva – vše, co musíte vědět

Když jsme zkoušeli jezdit stotřicítkou, spotřeba se pohybovala okolo hodnoty 5,4 litru na 100 kilometrů. I to je dobrý výsledek. Navíc jsme již drželi rozumné tempo po celou dobu jízdy po dálnici. Se spotřebou lehce přes 6 litrů lze jezdit po okreskách, jenom to chce trochu předvídavosti, včas řadit a nenechat se strhnout skvěle naladěným podvozkem k nějakým divočinám v zatáčkách.

Ve městě ale spotřeba roste. Právě jízda v městském provozu přitom u řady motoristů převažuje. V našem případě upravila průměr na rovných 7 l/100 km, což nám na dvoulitrový turbodiesel nepřijde zase tak málo, protože se shodnou průměrnou spotřebou zvládá jezdit i o poznání silnější šestiválec 330d.Zde se sluší zmínit, že vůz bez filtru pevných částic by měl umět jezdit úsporněji. Každopádně je otázkou, zda má smysl pořizovat vůz s dvoulitrovým turbodieselem, když se srovnatelnou spotřebou může jezdit i vyhlášený vznětový třílitr.

Bohužel problémem nejen českého trhu je nedostatek sedanů, a tak kdo chce „é-devadesátku“ se stupňovitou zádí, má situaci poněkud těžší. Kombíků je více, ale i zde má výraznou převahu dvoulitrový turbodiesel, zatímco třílitr potkáte jen zřídka. Kdo někdy sháněl BMW 330d E90 v provedení sedan, dobře ví, že to jsou silné argumenty pro nějaký ten ústupek. Tím může být i slabší motorizace.

21.3.2013 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist