Dlouhodobý test BMW 320d: pravidelný servis

A je to tady. Přišel čas navštívit servis a dopřát vozu nový motorový olej, filtry a brzdovou kapalinu. Na kolik tento jednoduchý úkon přijde?

Již v prvním dílu našeho dlouhodobého testu jsme zmiňovali pomalu se blížící pravidelný servisní interval, na nějž palubní počítač upozorňoval. V rámci tohoto servisu se má měnit motorový olej, filtry a také brzdová kapalina. Ojeté BMW 320d řady E90 zapůjčilo k dlouhodobému testu autocentrum Auto ESA, a právě zde byl potřebný servis naplánován.

Trefili jsme se perfektně, protože v pražské pobočce Auto ESA zrovna zahájil provoz zmodernizovaný autoservis pro veřejnost, který je otevřen denně včetně víkendů až do 22 hodin. To je ideální pro všechny, co přes den pracují. Také nám se dlouhá otevírací doba hodila. Jelikož BMW používá motorový olej Castrol a filtry výrobce MANN, domluvili jsme zakoupení potřebných dílů právě těchto značek, aby se vozu dostalo skutečně srovnatelné péče se značkovým servisem.A co se tedy měnilo? Brzdová kapalina, motorový olej a filtry: olejový, vzduchový, kabinový a palivový. Výměna kabinového filtru je velice snadná a automechanikovi zabrala jen chvilku. Vymontovaný filtr ale nevypadal zrovna zdravě. Nakonec rozdíl mezi starým a novým je jasně vidět na fotografii.


Bez potíží proběhlo také vypuštění motorového oleje a výměna vložky olejového filtru. Najít palivový ale není tak snadné jako u starších BMW. Model E90 jej má pod krycím plastem schovaný na podvozku, přibližně v oblasti sedadla řidiče. Pro výměnu je tedy nutné mít vůz zvednutý, což prakticky znemožňuje výměnu bez nutnosti návštěvy servisu. Kromě toho umístění palivového filtru níž než je nádrž znamená, že v okamžik, kdy starý vymontujete, začne vytékat nafta z nádrže. Výměnu je tedy třeba udělat co nejrychleji.


Starší modely s palivovým filtrem v motorovém prostoru tento problémy neznaly. Vyteklo jen pár kapek z přívodu v bezprostřední blízkosti filtru. U testovaného vozu bylo třeba dvou párů rukou, aby se vytékání paliva co nejvíce omezilo. Ta největší show ale na automechaniky teprve čekala. Výměna vložky vzduchového filtru (filtru sání) totiž vyžaduje demontáž několika dílů. Jinak nelze všechny šrouby jeho krytu povolit. Vymontovat se musí krycí plast pod čelním sklem, vzpěra vedoucí od středu vozu z oblasti pod čelním sklem k pravému přednímu tlumiči a je třeba odpojit „váhu vzduchu“.


Teprve pak se dá plastový kryt tak vychýlit, že lze kónusovou vložku sání vyškubnout a nahradit novou. Vymontovaný filtr byl samozřejmě černý jako noc. Doslova to vypadalo, jako by s ním někdo vymetal komíny. Nakonec fotografie hovoří za vše.Řešení přístupu k filtru vzduchu je skutečně „inteligentní“. To muselo dát někomu hodně práce, aby přístup k dílu, který se bude poměrně často měnit, co nejvíce znesnadnil. Výměna tohoto filtru zabrala více času, než výměna oleje s filtrem, kabinového filtru a palivového filtru dohromady.


Nakonec ani výměna brzdové kapaliny s odvzdušněním brzd nespolkla zdaleka tolik času. Pak už stačilo na palubním počítači vynulovat servisní intervaly a mohlo se jet. Automobil byl na servisu necelé tři hodiny. Potřebné díly přišly na 5980 Kč, k tomu je třeba připočíst práci servisu, což by bylo 1780 Kč. Avšak při koupi vozu v Auto ESA je garanční servis zdarma a platí se pouze za díly. Tím se dostáváme zpět na částku 5980 korun.Zajímalo nás, kolik by tento servisní zákrok přišel ve značkovém servisu, a tak jsme zatelefonovali pražskému dealerovi, který automobil dříve servisoval. To, co jsme se dozvěděli, nás poslalo do kolen. Operátorka si našla náš vůz podle VIN čísla karoserie a řekla: „Neumím cenu rozdělit na materiál a práci, ale celkem to činí 14 800 korun.“


Návštěvou neznačkového servisu lze tedy okamžitě ušetřit 8820 Kč při použití shodných dílů. I kdyby se k ceně materiálu připočetla práce servisu, bude úspora stále velice citelná – určitě přes 7000 korun. A na závěr otázka, o co bude značkový servis lepší?

Milan Jirouš

9.5.2013 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist