Dlouhodobý test Audi A4: spotřeba

Audi s dvoulitrovým turbodieselem zatím projíždí dlouhodobým testem bez problémů. Nyní přišel čas, říci si něco o spotřebě.

Testovaná „á-čtyřka“ z nabídky AAA AUTO má za sebou 8000 kilometrů. To znamená, že její počítadlo ujeté vzdálenosti ukazuje přes 193 000 ujetých km, což není málo. Na běhu pohonné jednotky to ale není znát a nepozorujeme ani zvýšenou spotřebu motorového oleje. Automobil stále působí velice zachovale a udávaný kilometrový proběh by mu opravdu těžko někdo hádal.

Velice pohledný sedan nevykazuje žádné známky nadměrného opotřebení, vše funguje bezvadně. Od počátku dlouhodobého testu u vozidla sledujeme spotřebu dle údajů na palubním počítači, což sice není zcela přesný údaj, ale obrázek o apetitu motoru si podle něj udělat lze a navíc jej jde porovnat s jinými vozy.

Zkoušené Audi A4 má pod kapotou čtyřválcový turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 105 kW se systémem vstřikování common rail a filtrem pevných částic. Dostatečně výkonný motor spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Co to znamená v praxi?


Dlouhodobá průměrná spotřeba je podle palubního počítače 6,6 litru na 100 kilometrů jízdy. Přitom jsme s vozidlem jezdili jak oprav du úsporně, tak dost svižně až sportovně. Používáno bylo na dálnici, okresních silnicích i v městském provozu, kde je spotřeba motoru přirozeně největší.

Při jedné městské jízdě jsme naměřili spotřebu 6,8 litru. Šlo o trasu dlouhou přibližně 50 kilometrů a částečně ji tvořil běžný městský provoz, částečně jízda po městském okruhu a přibližně z jedné třetiny popojíždění po ucpané pražské magistrále v době dopravní špičky.

Právě v koloně spotřeba automobilu citelně roste. Při jiné jízdě, kdy vůz prakticky 70% trasy jel kolonou, se spotřeba vyšplhala přes 7,5 l/100 km. V době dopravního klidu se ale i v zástavbě dá jezdit se spotřebou do šesti litrů.

To platí i pro jízdu po dálnici poklidný tempem, tedy přibližně do rychlosti 120 km/h. Při opravdu velké snaze ušetřit spotřeba na dálnici klesne na 5,5 l/100 km, ale pak se už vůz pohybuje do rychlosti 100 kilometrů za hodinu – tedy po většinu času v pravém jízdním pruhu.

Výlet na německé dálnice ukázal, že při vyšších rychlostech je automobil výrazně citlivější na práci s plynovým pedálem a spotřeba se bez problémů přehoupne přes osmilitrovou hranici. Stejně tak na klikatých okreskách se lze s takovýmto údajem setkat. Častěji se ale apetit vozidla pohybuje okolo 7,2 litru. Jakmile se silnici trochu narovná, klesá přibližně na 6,5 litru.

Turbodiesel 2.0 TDI si samozřejmě za každého jízdního režimu zachovává přirozenou výhodu naftového motoru proti benzinovému, a to že spotřeba roste při vyšších jízdních nárocích výrazně pomaleji. Ale Audi A4 2.0 TDI/105 kW je třeba porovnat i s konkurencí a zde si myslíme, že třeba takové BMW 320d je na tom se spotřebou v některých jízdních režimech o trochu lépe.

Přestože pohonná jednotka 2.0 TDI už nedosahuje tak úžasných hodnot jako tomu bylo u starších turbodieselů 1.9 TDI, rozhodně ji nehodnotíme špatně. Nájezd vozidla se již blíží hranici 200 000 kilometrů a i tak je celý automobil v dobré kondici, včetně motoru. Cíl testu a tedy i návrat vozu na prodejní plochu AAA AUTO se přitom už blíží.

14.4.2016 11:45| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist