deti-na-kolech-a-kolobezkach-mohou-musi-ci-nesmi-jezdit-na-chodniku.jpg

Děti na kolech a koloběžkách, mohou, musí či nesmí jezdit na chodníku?

Autoporadna

Dospělého člověka jedoucího na kole po chodníku klidně ať smete hurikán. Nemá tam co dělat, ať už je to kurýr nebo "sportovec" nacpaný do přiléhavého trikotu, ale co děti? JUDr. Beran vysvětluje.

Diskuze

7 komentářů

    dalich

    Jednou věcí je zákon a jeho definice, druhou reálná proveditelnost. Pokud podle litery zákona na malé skládací koloběžce rychlostí okolo 11 km/hod. pojedu po silnici a ne po chodníku vedle ní, tak sice zákon neporušuji a přesně jej dodržuji, ale svým jednáním zvyšuji riziko dopravní nehody. Protože někdo to psychicky nevydrží a začne předjíždět kolonu, kterou zcela jistě budu vytvářet. Nebo si mne někdo nevšimne a srazí mě. Ano, on bude odsouzen (pokud jej chytí), já zraněn či mrtvý (ale neporušil jsem zákon, tudíž jsem oběť, možná mi dají na náhrobní kámen „ten, který ctil zákon“).

    Anebo pojedu po chodníku rychlostí o mírně vyšší, než je rychlá chůze (9 km/hod.), budu brát ohledy na chodce a riskovat, že mi strážník, nebo policista dá pokutu. Ale nejspíše cestu přežiji a stejně na tom budou i ostatní účastníci silničního provozu.

    Takže – mám dodržovat (starý) zákon, nebo mám přežít?

    Jistě, alternativou je nepoužívat koloběžku a chodit pěšky. Jsem zastáncem toho, že je potřeba být k ostatním ohleduplný. To pak znamená, že ne vždy zákon dodržím, ale bude to pro ostatní (i pro mne) bezpečnější.

    Kadel

    Pardon, a když se bojím jezdit se svým autem mezi ostatními auty (a jeho jízdou mezi ostatními auty rovněž prokazatelně, z principu zvyšuji pravděpodobnost nehody už jeho prostou přítomností), opravňuje mne to k tomu, abych tím autem jezdil po chodníku? Víte, fakt se bojím …

    Tohle já zkracuji do jedné věty, která je univerzálně aplikovatelná vždy a všude:

    Je lepší bejt v celku než v právu.

    Kadel

    Souhlas, a proto patří vozidla na silnici a chodci na chodník.

    Martin Pištora

    To „starý“ v „dodržovat (starý) zákon“ je podstatné. Zákon by se měl více a stále přibližovat potřebám reálného života. Nějakými obecnějšími ustanoveními typo „pokud neohrozí“ legalizovat běžnou praxi. Třeba když tu máme široký chodník několik set metrů dlouhý, mezi silnící a lesem. Je zcela přehledný většinou pustý – proč by po něm cyklista nemohl jet? Stačilo by jen upřesnit podmínky.

    Jenda

    Když ono je lepší vymýšlet novelu kvůli každému samohybu než vytvořit smysluplný zákon typu pokud rozměry/rychlost/hmotnost nesmí/musí/může pokud neomezí/neohrozí. Výsledkem je pak stav kdy se pomocí kýble s barvou „staví“ za miliony stezky které omezují všechny, včetně těch pro které jsou určené. K tomu se přidá legislativa ve které pomalu každý něco porušuje a máte ráj na zemi.

    Máša

    Já bych teda svého syna na kole na nějakou rušnou silnici asi jen tak nepustila. Naštěstí bydlíme v ulici, kde projede jen pár aut za den, takže tady ho po silnici normálně nechávám jezdit. Teď v poslední době ho ale kolo přestalo bavit, protože jsme mu k Vánocům pořídili takovouto elektrickou buginu https://hrackyzadobrekacky.cz/elektricka-vozitka/elektricke-ctyrkolky/detska-elektricka-bugina-4×4-2-4ghz-superstar-ydla2

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist