Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe: Chalupářský speciál

První jízda | vydáno 20. 3. 2017

Velikost textu: a a a

„Mámo, tady píšou, že ta naše nová Dacia má life a style. Nevíš co to je?“ „To bude asi to tlačítko dole. Já zas slyšela, že je to kros-úvr, táto!“

Radosti:

  • Nenáročné ovládání
  • Jízdní komfort
  • Poměr cena/výkon

Starosti:

  • Kvalita zpracování odpovídá ceně
  • Náklony v rychleji projetých zatáčkách
  • Na dálnici musíte být ve střehu

Tu úvodní krátkou hypotetickou konverzaci rozhodně neberte jako výsměch starším lidem nebo Dacii Sandero – ani omylem. Jen nám má připomenout, že mezi kupci aut existují tací, kteří nepotřebují digitální displeje, stahovatelné aplikace, adaptivní radarové tempomaty nebo tlačítka z kryptonitu na stropě. Když chce někdo jednoduché, dostupné, uživatelsky přívětivé a nekomplikované auto, Dacia je zřejmě první volbou. O druhé generaci se rozhodně nedá říci, že by byla nějakou amorfní šedivou myší, jako ta první. Velká čelní maska s chromovanými prvky a přísně vypadající světla jí dodávají hmotu, zadní světla se čtyřmi segmenty působí se štědřejší dávkou fantazie jako design, kterým se chlubí současná Porsche u svých čelních světlometů. Provedení Stepway přidává drsňácké oplastování blatníků a prahů, hagusy a stříbrné doplňky pod předním a zadním nárazníkem. A co je zřejmě nejdůležitější, světlou výšku 193 milimetrů oproti 148 milimetrům u standardního Sandera (bez zátěže).

Interiér

Tři budíky a základní digitální displej v přístrojové kapličce, tři otočné ovladače topení a klimatizace, sedmipalcová dotyková obrazovka systému Media Nav Evolution, kterou automaticky dostanete k výbavě Stepway. Vše přehledné a jasné jako facka – žádná zákeřnost. Na rozdíl od první generace jsou tlačítka stahování oken ve dveřích a ne před řadící pákou, jsou ovšem vystrčena dovnitř na celkem masivním sloupku, který lehce ubírá vnitřní prostor. Přední sedačky jsou široké a měkké, ale neposkytují moc velkou oporu – ujet v nich tisíc kilometrů na jeden zátah bych nedoporučoval. Dovnitř se snadno nastupuje a i pozice za volantem je příjemná, výškové seřizování pásů, kormidla i sedačky je ve verzi Stepway automaticky bez příplatku. Airbagy řidiče, spolujezdce i boční airbagy vpředu jsou standardní výbavou všech verzí, u spolujezdce se dají vypnout – ISOFIX je vzadu na bočních sedadlech. S místem nad hlavou je to v druhé řadě sedaček v pořádku, pro kolena je však k dispozici méně místa – opěráky jsou dělené v poměru 40:60 procentům. Kufr se základním objemem 320 litrů je dobře přístupný a navzdory nakládací hraně nad úrovní jeho podlahy sem zavazadla naložíte bez problémů – po sklopení sedaček ale nevzniká rovná plocha.

Kvalita interiéru odpovídá faktu, že základní cena Sandera je nastavena na 174 900 Kč. Měkčené plasty neexistují a slícování je průměrné, na druhou stranu materiály působí naprosto nezničitelně.

Pohon

Turbem přeplňovaný tříválec 0,9 TCe? Možná si řeknete, že věc s menším objemem, než má vaše rychlovarná konvice, nemůže pohánět auto. Ale ano, zátah sice musíte lovit spíše ve středních otáčkách a nejste nejrychlejší při rozjezdu na semaforu, ale na věci i osoby, které je možné do Sandera naskládat, s přehledem stačí. Reakce na plyn jsou rozvážné a nezáludné, motor svým zvukem připomíná šicí stroj nebo samopal Heckler&Koch MP5SD s tlumičem – ve vyšších otáčkách není hlučný, jeho vibrace jsou také dobře podchycené. Relativně dlouhá řadící páka nemá moc přesně dané dráhy, ale její obsluha nevyžaduje příliš velkou sílu.

Ovladatelnost

Sandero ve verzi Stepway má větší světlou výšku – u většiny výrobců to znamená, že podvozek této situaci přizpůsobí. Zde se však zdá, že k výraznějšímu ladění nedošlo. V zatáčkách se auto dost výrazně naklání a nedoporučoval bych jeho zkoušku losím testem. Na dálnici se tato houpavost také projeví, v rychlostech přes 110 km/h už musíte být ve střehu. Na druhou stranu, jízdní komfort je na vysoké úrovni, rány od podvozku se ozvou jen na velkých nerovnostech a světlá výška se hodí, pokud jedete třeba... Na chalupu lesní cestou s vyjetými kolejemi. Samozřejmě nejde o offroad, vždyť také nemá a nemůže mít pohon všech kol, ale na projetí lehčího terénu s přehledem stačí.

Verdikt

Fakt, že samotná Dacia označuje Sandero Stepway za crossover, můžeme se shovívavým úsměvem přejít. Je to lehce lifestylový hatchback na chůdách, jehož hlavní devizou je právě zvýšený podvozek. Z testu sice můžete nabýt dojmu, že je v řadě ohledů průměrný a působí trochu zastarale, ale do současné doby jednoznačně patří. Proč by se jinak v roce 2017 nabízely jednoduché mobily pro důchodce, nebo Nokia prodávala hromady kusů nové 3310? Snadno se ovládá, jeho řízení na vás neklade žádné nároky – i jednoduchost může být krásná. A fakt, že za 276 tisíc dostanete auto s plnou výbavou (snad až na parkovací kameru za pět tisíc), je také velmi zajímavý. Nenáročného řidiče Sandero Stepway nadchne.

Měření a technické údaje

MotorDacia Sandero Stepway 0.9 TCe
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)898
Převodovkapětistupňová, manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMcPherson s trojúhelníkovým ramenem
VzaduH torzní příčka
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadububnové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66/90 v 5000
Točivý moment (Nm)140 v 2250
0-100 km/h (s)11,1
Nejvyšší rychlost (km/h)168
Spotřeba paliva (l/100 km)5,1
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4081
Šířka (mm)1733
Výška (mm)1618
Rozvor náprav (mm)2590
Provozní hmotnost (kg)1115
Zavazadlový prostor (l)320
Ceny
Základní cena modelu174 900 Kč
Základní cena test. verze237 900 Kč
Cena testovaného vozu276 400 Kč

Komentáře ke článku

  • Sandero Stepway Zobrazit
    20. 3. 2017, Tomáš
    • Re: Sandero Stepway Zobrazit
      21. 3. 2017, Kilmore
      • Re: Re: Sandero Stepway Zobrazit
        23. 3. 2017, Znalec
  • MediaNav Zobrazit
    22. 3. 2017, Dan
  • Nevyužitý potenciál Zobrazit
    24. 3. 2017, Petr164
  • motorizace Zobrazit
    27. 3. 2017, Marex
  • Buy Viagra Usa Html Zobrazit
    1. 4. 2017, CesDIT
  • Crossover Zobrazit
    13. 6. 2017, Pavel
  • Sandero Zobrazit
    28. 9. 2017, MartasBander

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?

Aktuálně sledovaná dopravní nehoda, při které zahynulo malé dítě. Právní expert JUDr. Beran rozebírá skutečnost, zda "zabíjel" řidič auta, které přijelo na místo jako poslední.

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, zajímá mě následující věc: "pasivní", tj. "malované" dopravní značky... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist