Dacia Logan (výroba 2004 – 2012)

Levný „stěhovák“ Dacia Logan láká nenáročné motoristy, kteří ocení výborný poměr cena-užitná hodnota. Nízká cena vozu má ale své důvody.

RADOSTI
Dostatek ojetin na trhu, kombi MCV schopné přepravit až sedm cestujících, velký zavazadelník, nízké pořizovací ceny ojetin, dostatek místa pro posádku, pohodlné odpružení, velice dobrý přístup do zavazadelníku kombi zásluhou křídlových dveří.

STAROSTI
Rychlý pokles hodnoty vozu, citelně podprůměrné jízdní vlastnosti, slabé odhlučnění prostoru pro posádku, nesklopitelná zadní sedadla v sedanu, opravdu laciné zpracování, levné plasty v interiéru, značné náklony karoserie v zatáčkách (pro kombi MCV to platí dvojnásob).

Rumunský Logan staví na technice francouzského Renaultu, který je vlastníkem automobilky Dacia. Model Logan vyjel v roce 2004 v provedení sedan a o tři roky později spatřilo světlo světa také velice praktické kombi, které dostalo označení MCV. Technika modelu ale nebyla ani v době uvedení na trh nijak moderní. Renault ji totiž už dříve používal u modelů Clio nebo Thalia.

Aby Logan v provedení sedan až tolik nekonkuroval souběžně vyráběnému Renaultu Thalia, nemá na rozdíl od tohoto renaultu sklopitelná opěradla zadních sedadel. Jeho zavazadelník tak nelze rozšířit na úkor počtu míst pro cestující. Dacia Logan v porovnání s Renaultem Thalia ale ztrácí i v jiných ohledech. Dílenské zpracování je totiž opravdu podprůměrné (i když oproti předchůdci Dacii Solenza doznalo velkého pokroku).

Na trhu s ojetými vozy model Logan ztrácí hodnotu rychle nejen z důvodu nízké kvality dílenského zpracování. Svou úlohu zde hraje už samotný fakt, že jde o rumunský automobil, značky jejíž pověst je dost mizerná, navíc stavící na technice Renaultu, který se také z důvodu vysoké poruchovosti svých aut zrovna dobrému jménu netěší.


Paradoxně jednoduchá technika Clia je výhodou – alespoň tedy pokud se budeme bavit o benzinových motorizacích, které platí za spolehlivé. Výjimku představují přestavby na LPG, s nímž si šestnáctistovky od Renaultu moc netykají (cukání při změně paliva, obtížná seřiditelnost LPG pro tento motor). Nemluvě o tom, že tyto pohonné jednotky po přestavbě na LPG časem odcházejí na ventilech.

Dacia nabízela i nové vozy s motorem o objemu 1,6 litru v přestavbě na LPG – běžně ale bez přímazu ventilů. O ceně této úpravy se už vůbec nemá cenu bavit. Příplatek byl totiž ve srovnání s dodatečnou montáží vyšší.

Kdo chce Dacii Logan, měl by spíše vsadit na klasické benzinové motorizace. Případně LPG systém doplnit o podtlakový přímaz ventilů, což není nijak závratná položka. Zejména při výběru vozu na LPG je však ostražitost na místě.

Základní motorizací Dacie Logan je osmiventilová čtrnáctistovka o výkonu pouhých 55 kW. Stejně jako osmiventilová šestnáctistovka o výkonu 62 kW se především ve vyšších otáčkách snahou nepřetrhne. Nenáročným klidným motoristům využívajícím především nízké otáčky ale mohou tyto motorizace dostačovat. Přesto, od roku 2006 nabízený agregát 1.6 16V pracující s výkonem 77 kW rozhodně představuje lepší volbu.

Pod kapotu automobilu se dostal také turbodiesel 1.5 dCi, a to hned v několika výkonových variantách: 48, 50, 55, 63 a 65 kW. Získá si vás nízkou spotřebou nafty, pověstný je však spíše častým výskytem vážných problémů. Opravy pak mohou přijít dost draho, což je vzhledem k nízké pořizovací ceně Loganu skutečně nemilé.

S cenou koresponduje zpracování interiéru, kde je znát, že se skutečně šetřilo. Použité levné tvrdé plasty mnoho parády nedělají, design palubní desky nikoho neohromí a tvarově jednoduchá sedadla absolutně bez jakéhokoli náznaku bočního vedení těla jasně dokazují, že důraz byl kladem především na levnou výrobu.

Přesto nejsou sedačky nepohodlné, cestující mají místa dostatek a problém nebude ani se zavazadly. Ohromující je především nákladový prostor kombíku, který nabízí v základním pětimístném uspořádání objem 700 litrů! Při sedmimístné konfiguraci dokáže přepravit ještě 200 litrů nákladu. Maximální kapacita zavazadlového prostoru kombi MCV činí 2350 litrů. Tento prostor lze navíc dobře využít, díky křídlovým dveřím, které zajišťují perfektní přístup do nákladového prostoru.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ale ani zavazadelník sedanu si nestojí špatně. Jeho objem 510 litrů je výborný, i když nemožnost sklopit opěradla zadních sedadel a zavazadlový prostor tak rozšířit může být v některých situacích dost k vzteku. Delší předměty tak lze převážet jedině na střešních nosičích.

Vyšší stavba karoserie se tak ale opticky ještě zvýší a spolu s tím se trochu výš posune i těžiště vozu, které už tak není zrovna nízko. To spolu s měkkým odpružením jízdním vlastnostem nijak nepřispívá. Ostatně ty jsou citelně podprůměrné a pod průměrem byly už při uvedení vozu na trh. Nepotěší větší citlivost na boční vítr, méně přesné řazení či absence šestého rychlostního stupně, což vede k vysoké hlučnosti pohonné jednotky ve vyšších otáčkách – třeba při jízdě po dálnici, ale stačí i devadesátka na okresní silnice.

Pokud jsou u ojetého vozu navíc vůle na podvozku, působí opravdu nestabilně. „Přestože podvozek Loganu nemůžeme označit za málo odolný, vůle se na přední nápravě objevují stejně jako u vozů jiných značek. Důvodem jsou nekvalitní české komunikace,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Dacia Duster (od 2010)

Ojetá auta | vydáno 18. 11. 2012

Setkat se můžete i s hučícími ložisky kol. Ta se takto hlásí o výměnu. Řada ojetin má také brzdy zralé na opravu. Nadměrně opotřebené bývají brzdové destičky, protože před prodejem se už ani do nich nechce majitelům investovat.

V důsledku dojíždění destiček až do úplné smrti jsou pak nezřídka i zničené brzdové kotouče, které se navíc mohou kroutit. Potíže jsou mnohdy s parkovací brzdou. Ta buď vůbec nefunguje, nebo má nesouměrný či jen slabý účinek.

„Velkým nepřítelem vozu je koroze. Ta napadá zejména lemy blatníků, ale i méně viditelná místa, jako jsou výfuk nebo podběhy kol,“ varuje zástupce AAA AUTO. Ti, co si koupili Dacii Logan v základní výbavě, mnohdy po čase nevěřili vlastním očím, když najednou ze zavazadelníku viděli kolo svého vozu – to když podběh zcela proreznul.

Většinou se ale prodával druhý stupeň výbavy, jehož součástí bylo vylepení zavazadelníku kobercem, který tuto katastrofu umí dobře zamaskovat. Prozradí ji ale mokrý flek v zavazadelníku v místě podběhu, po jízdě v dešti. Výrobce po čase zlepšil antikorozní ochranu, avšak zcela problém stejně neodstranil.

„Důkladnou prověrkou by měla projít i veškerá výbava vozu. Někdy totiž nejde elektrické stahování oken nebo centrální zamykání. Slabinou vozu jsou stěrače, proto je určitě před koupí vyzkoušejte,“ nabádá Jindřich Topol z AAA AUTO. Pozor dejte také na funkčnost světel, objevují se vady laku.

U benzinových pohonných jednotek se občas stane, že odejde zapalovací cívka. Horší je to s turbodiesely, u nichž jsou známé potíže se vstřikovači, mazáním, úniky oleje, turbem ale i s čerpadlem. Za některými problémy přitom stojí prodloužené intervaly výměny motorového oleje, které lze označit za naprostý nesmysl a bláznovství.

U 1.5 dCi je třeba olej měnit ne po 30 000 km, ale maximálně každých 20 000 kilometrů. Ideálně ale už po 15 000 km, protože u turbodieselů degraduje rychleji než u atmosférického benzinového motoru. U benzinových agregátů přestavěných na LPG by pak měla výměna oleje proběhnout každých 10 000 kilometrů. Zde ztrácí na kvalitě taktéž rychleji.

Dacia Logan není zrovna bezproblémový sluha, jak by si zájemci o vůz jistě přáli. Na druhou stranu jde o laciný automobil, schopný zejména ve verzi MCV přepravit neen pětici cestujících, ale i neuvěřitelný náklad v zavazadlovém prostoru.

Ve zpětném zrcátku
2004 – uvedení sedanu Logan se zážehovými osmiventilovými motory Renault 1.4/55 kW a 1.6/62 kW.
2006 – nově šestnáctiventilový zážehový agregát 1.6 16V/77 kW a turbodiesel Renault 1.5 dCi/48 a 50 kW.
2007 – uveden až sedmimístný Logan MCV stojící na pomezí kombi a MPV, nabídka naftových motorů rozšířena o další agregát Renault 1.5 dCi/63 kW.
2010 – nově další turbodiesely Renault: 1.5 dCi/55 kW a 1.5 dCi/65 kW.
2012 – ukončení výroby a nahrazení druhou generací.

Bezpečnost dle EuroNCAP
Bariérovou zkouškou EuroNCAP prošla první generace Dacie Logan v roce 2005. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal vůz tři hvězdičky z pěti maximálně udělovaných a za bezpečnost dětí v autosedačkách si připsal taktéž tři hvězdy z pěti. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si vysloužil jednu hvězdičku ze čtyř možných.

3.9.2017 10:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist