Dacia Logan (2004 - 2012)

Ojetá auta | vydáno 15. 2. 2016

Velikost textu: a a a

Model Logan patří k ojetinám s nejrychlejší ztrátou hodnoty. Díky tomu se dnes už řadí mezi opravdu laciné ojeté vozy.

RADOSTI
Nízké ceny ojetých vozidel, velký zavazadelník, dobrá nabídka místa pro posádku, kombi MCV se sedmi sedadly, pohodlné odpružení.
 
STAROSTI
Laciné zpracování, rychlý pokles hodnoty, slabé odhlučnění prostoru pro cestující, velký náklon karoserie v zatáčkách.

První generace Dacie Logan přišla na automobilový trh v roce 2004 a zaujala především velice dobrým poměrem cena-užitná hodnota. Nízké prodejní ceny nových vozidel, ne zrovna vzorně spolehlivá technika francouzské automobilky Renault a nevalná pověst rumunské značky, to vše v součtu znamená rychlý pokles hodnoty ojetých automobilů.

Logan tak ztrácí cenu rychleji a proto se nyní na trhu s ojetými vozy blíží už k těm nejlevnějším. To je špatná zpráva pro majitele Dacie Logan, avšak dobrá pro ty, co zvažují její pořízení. Ti ale musejí počítat s tím, že Logan byl od počátku laciným autem a to je znát.

Proto by vás třeba v interiéru neměla překvapit palubní deska z levného tvrdého plastu nebo pouze omezená komfortní výbava. Na druhou stranu se můžete těšit na dostatek místa na předních i zadních sedadlech, která ale nejsou sklopitelná. Levný vzhled prostoru pro cestující podtrhují nehezké plastové výplně dveří a nepomáhají ani jednoduše tvarovaná sedadla bez bočního vedení těla. Kdo chce auto za pár korun prostě musí někde oko přimhouřit.



Zavazadelník sedanu o objemu 510 litrů sice nelze rozšířit, avšak jeho velká základní kapacita vystačí většině motoristů. Delší předměty pak musíte převézt jedině na střešních nosičích. Druhou možností je sáhnout po větším provedení MCV, které stojí na pomezí kombi a vozu typu MPV. Za to si ale proti sedanu trochu připlatíte.

Zde je totiž zcela jiná situace. Kombi, které automobilka uvedla pod označením MCV, nabízí sedmimístný interiér, pro nějž si jej řada motoristů zamilovala. V pětimístném uspořádání disponuje zavazadelníkem o skvělém objemu 700 litrů, v sedmimístném zvládne přepravit 200 litrů zavazadel. Maximální kapacita nákladového prostoru činí 2350 litrů a přístup do něj je řešen velkými křídlovými dveřmi. Manipulace s nákladem je tak skutečně snadná.

Měkce naladěný podvozek dobře pohlcuje nerovnosti, ale jízdním vlastnostem moc nepřidá. Totéž platí pro dlouhý převod řízení a pochvalu si nezaslouží ani řazení s menší přesností. Celkově jsou jízdní vlastnosti podprůměrem.



Zpočátku výroby se do Loganu montovaly pouze dva zážehové čtyřválce: čtrnáctistovka (55 kW) a šestnáctistovka (62 kW). Oba osmiventilové. Motor 1.4 je pro klidnější řidiče dostačující, silnější 1.6 ale v tomto směru představuje lepší volbu.

V roce 2006 se navíc začala nabízet také šestnáctiventilová šestnáctistovka o výkonu 77 kW, která pracuje velmi dobře. Ve stejnou dobu se pod kapotu Dacie Logan dostal také turbodiesel. Stejně jako v případě zážehových motorů i zde jde o agregát automobilky Renault.

Turbodiesel 1.5 dCi se nabízel o výkonech 48, 50, 55, 63 a 65 kW. První dvě výkonnostní varianty sice snahou nijak zvlášť neoslní, ale stejně jako silnější naftové motorizace nadchnou velice nízkou spotřebou nafty. Z hlediska spolehlivosti se ale turbodiesely nemohou benzinovým pohonným jednotkám rovnat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie



Nezřídka je totiž trápí vadné vstřikovače, známé jsou i poruchy čerpadla, úniky motorového oleje i potíže s mazáním. Pokud má motor rozumně sloužit, je důležité měnit olej maximálně po 20 000 ujetých kilometrech, ideálně ale o 5000 km dříve. Jenže, ajk u ojetiny spolehlivě zjistit, kdy předchozí majitel olej měnil? To až na výjimky nelze.

Nižší spolehlivost vykazují také šestnáctistovky přestavěné na LPG. Zde je důležité, aby měl motor takzvaný přímaz ventilů. Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO, upozorňuje i na další známý problém: „Řada ojetých Dacií Logan má nadměrně opotřebovanou spojku, nezapomeňte vyzkoušet elektrickou výbavu. Někdy zlobí centrální zamykání a elektrické stahování oken.“

Výjimkou nejsou vůle na přední nápravě, zvýšenou pozornost si zaslouží tak stav třecích segmentů brzd. Prodávajícím se do vozidla jehož cena na trhu není vysoká většinou už nechce nic investovat, a tak se snadno stane, že potkáte automobil mající brzdové destičky, ale i brzdové kotouče zralé na výměnu.

„Při obhlídce automobilu a prověřování funkčnosti všech prvků určitě vzpomeňte také na stěrače. Patří totiž ke slabším článkům tohoto modelu,“ nabádá zástupce AAA AUTO. Kromě poruch stěračů si dejte pozor i na funkčnost světel nebo třeba vady laku.

Setkat se můžete i s povrchovou korozí podvozkových částí, daleko horší je ale pokud se rez pustí do podběhů. Nezřídka se tak děje v tichosti pod koberci zavazadelníku a výsledek bývá dost děsivý. Sežrané zadní podběhy u Loganu nejsou až takovou výjimkou! Automobilka v průběhu výroby učinila opatření, která vedla ke zlepšení, ale úplně se jí problém odstranit nepodařilo.

Ve zpětném zrcátku
2004 - uvedení sedanu Logan se zážehovými osmiventilovými motory Renault 1.4/55 kW a 1.6/62 kW.
2006 - nově šestnáctiventilový zážehový agregát 1.6 16V/77 kW a turbodiesel Renault 1.5 dCi/48 a 50 kW.
2007 - uveden sedmimístný Logan MCV stojící na pomezí kombi a MPV, nabídka naftových motorů rozšířena o další agregát Renault 1.5 dCi/63 kW.
2010 - nově další turbodiesely Renault: 1.5 dCi/55 kW a 1.5 dCi/65 kW.
2012 - ukončení výroby a nahrazení druhou generací.

Bezpečnost dle EuroNCAP
Bariérovou zkouškou EuroNCAP prošla první generace Dacie Logan v roce 2005. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal vůz tři hvězdičky z pěti maximálně udělovaných a za bezpečnost dětí v autosedačkách si připsal taktéž tři hvězdy z pěti. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si vysloužil jednu hvězdičku ze čtyř možných.

Komentáře ke článku

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?

Aktuálně sledovaná dopravní nehoda, při které zahynulo malé dítě. Právní expert JUDr. Beran rozebírá skutečnost, zda "zabíjel" řidič auta, které přijelo na místo jako poslední.

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?

Další článek o značce

JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, svoji neopatrností jsem se stal obětí podvodu při prodeji auta. Inzerov... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist