Čtenářský test: Toyota Avensis 2.0

Toyota jako sázka na jistotu kvality a dlouhodobé spolehlivosti. A pod kapotou benzínový dvoulitr s atmosférickým sáním.

Tento vůz jsme si pořídil na konci roku 2006 jako předváděcí, při prodeji měl najeto 6 tisíc km, aktuální stav kilometrů je 188 tisíc, jedná se o vůz s téměř plnou výbavou, chyběla jen kůže a tu já nemusím. K Toyotě jsem přestoupil po několikaleté spíše nedobré zkušenosti se spolehlivostí u vozů francouzské výroby a to hlavně z důvodu právě všude proklamované spolehlivosti Toyoty, když jsem tento záměr oznamoval kolegům v práci i jinde, tak mě většinou odrazovali, že s tou spolehlivostí to určitě budou jen reklamní řeči a že vůbec ty statistiky spolehlivosti nejsou plně vypovídající.

Cena vozu samozřejmě odpovídala spíše tomu, že auto bude muset být spolehlivé. Co se týče vzhledu vozu, tak design v době prodeje byl vcelku zajímavý a neokoukaný a těch Avensisů jezdilo v té době u nás opravdu pramálo. Jednalo se již o vůz , který právě prodělal facelift. Změny zasáhly hlavně přední masku a trochu interiér. Kvůli praktičnosti jsem vybral verzi kombi s objemem cca 520 l ,ale s dvojitou podlahou, dáli se to tak nazvat, zde se totiž pod tvrdým platem schovává opět slušná dávka prostoru v plastových vaničkách, takže zavazadelník je objemově totožný se zavazadelníkem Octavie. Výhodou pak je, že zde není žádný schod a to ani při sklopení zadních sedadel, takže praktičnost je zde na vysoké úrovni.

Co se týče prostoru pro cestující jeho všude bych řekl až nadbytek. Vzadu se usadím úplně bez problémů i se svými 192cm a dokázal bych tam skousnout i  dovolenkovou několika tisícikilometrovou jízdu. Polstrování sedadel je spíše tvrdší , ale to je zase výhoda na ty delší cesty.Jinak celý interiér je zpracovaný opravdu velmi kvalitně a materiály odolávají opotřebení prakticky na výbornou.. Ještě bych popsal výbavu vozu, vůz je velmi bezpečný, obsahuje 10 airbagů a to včetně kolenního, však i v nárazových testech si tento model odnesl nejvyšší počet hvězdiček, k další bezpečnostní výbavě patří ESP,ASR,ABS, velmi zajímavým prvkem výbavy jsou sklopná zpětná zrcátka ale i dešťový senzor či interiérové samostmívací zpětné zrcátko, kvalitní audiosystém má 8 reproduktorů a integrovaný měnič na 6 CD s ovládáním na volantu, automatická digitální klimatizace je dvouzónová.

V „mé“ výbavě ještě byla výklopná navigace s možností hlasového ovládání jejíž výhodou je to, že Vám jí nikdo neukradne, protože prakticky není vidět. Všechny palubní kontrolky mají optitronové podsvícení, takže čitelnost je stále skvělá. Příplatkové xenonové světlomety poskytují velmi dobrou viditelnost za nočních jízd, kdesi jsem četl, že u tohoto modelu mají tendenci slábnout kvůli špatné konstrukci odrazových vrstev parabol, ale v mém případě tomu tak není.



Teď má Avensis najeto téměř sto devadesát tisíc kilometrů. Nehádali byte to …

Tak teď něco k motoru, ten byl pro mě asi největším překvapením, jedná se o benzínový motor obsahu 2.0 s přímým vstřikováním benzínu, palivem je klasický Natural95, není zde nutno tankovat drahý 98 oktanový benzín jako u konkurence, rozvody jsou řešeny jak jinak než klasickým a léta u Toyoty prověřeným bezúdržbovým řetězem, takže odpadá starost o výměnu rozvodů.

Motor má výkon 108 kW a  točivý moment 196 Nm, což je velmi slušná hodnota. Motor je vybaven systémem VVT-i , což proměnné časování ventilů, není zde tudíž problémový EGR ventil. Chod motoru je téměř sametový, v interiéru o něm prakticky nevíte, síly má motor na rozdávání, ožívá nejvíce po překročení 2000 otáček a zabírá lineárně až k cca 4500 otáček.Zrychlení z nuly na sto je za 9.6 s, taktéž slušná hodnota na kombi. Velkým překvapením byla spotřeba, ta by měla dle papírových hodnot být kolem 8 litrů, ale já jezdím dlouhodobě za 6,8-7,5 a to vůbec auto nešetřím, když to srovnám s naftovým motorem, který by jezdil v průměru za 6.5 litrů a ročně bych investoval minimálně 10000kč do klasických dieselových oprav (vstřikovače,setrvačníky,DPF,EGR,čerpadla,aditiva…..), tak se dle mého tento motor vyplatí, nemluvě o tom, že v zimě při  -20°C vždy nastartuje na první otočení a po dvou minutách mám zatopeno jako v sauně.

S motorem nebyl za celou dobu žádný problém, žádné chybové hlášení, nouzový režim a jiné vrtochy na které jsem byl zvyklý od předchozích vozů francouzské výroby. Motor dostává každých 15 tisíc km nový olej, po 60 tisících se mění bavlněný vzduchový filtr (někdy stačí jen vyluxovat), svíčky jsou iridiové a mění se po 100 tisících ( i  když já je měnil až při 120 tisících a pořád byly OK).

Jednou za dva roky měnín brzdovou kapalinu a při 150 tisících jsem měnil chladící kapalinu. Jen dodám že převodovka je 5ti stupňová a její řazení jde stále hladce, odstupňování převodů je velmi rozumné, při zařazeném pátém stupni při  dálniční rychlosti 130km/h motor točí cca 3100 otáček a  spotřeba na rovném úseku je cca 6.9 litrů.

Teď ještě něco k podvozku, jeho naladění je pro mě absolutně ideální, tak akorát tvrdý ale né zas moc měkké, v zatáčkách auto pěkně drží stopu, celá spodní část vozu je velmi precizně zakrytována kvůli co nejlepší aerodynamice (je to znát asi i na té spotřebě). Podvozek mě taktéž překvapil svou trvanlivostí, dodnes je na něm, vše původní a to včetně tyček stabilizátorů !!!, což je na tankodromech po kterých dennodenně jezdím téměř neuvěřitelné.



Design Avensisu nebyl nikdy výstřední. Dnešním pohledem je nadčasový.

Jediné co jsem měnil byly brzdové destičky, přední při 90 a 155(+kotouče) tisících a zadní při  120 tisících kilometrů.
Výfuk je zde pokovený antikorozivní vrstvou a jeho životnost je minimálně 9 let, já ho neměnil a dle jeho stavu ho měnit určitě ještě dlouho nebudu. Celé auto je taktéž velmi dobře antikorozivně ochráněno, takže koroze zde absolutně neexistuje, což platilo ale už u předchozí generace Avensisů.

DOPORUČUJEME: Čtenářský test Škoda Octavia 1.9 TDI

Takže když to shrnu tak jsem s autem maximálně spokojený, jenom bych ještě připomenul, že ceny servisních prací nejsou nijak velké a ceníky prohlídek jsou předem pevně dané všemi autorizovanými servisy Toyoty. S vozem jsem absolvoval několik velkých dovolenkových cest a nikdy jsem neměl strach , že mě vůz někde nechá ve štychu. Tento vůz bych doporučil všem lidem co chtějí mít vůz o který se nebudou téměř vůbec starat, kromě servisních prohlídek.

Co mě na voze asi vadí je, že Toyota u tohoto modelu používá k dálkovému zamykání vozu stále klasický klíček bez možnosti jeho sklápění a tudíž je klíček velmi nepraktický.

Jiří L.

29.12.2012 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist