Čtenářský test: Subaru BRZ

Malé japonské kupé s pohonem zadních kol a atmosférickým motorem... Pohledem majitele a také tradičního příznivce značky vyhlášené pohonem všech kol.

Se Subaru jsem začínal v roce 2000 s Imprezou WRX, se kterou jsem se učil jezdit a především ji používal na denní jezdění, takže se mi celkem podařilo najet necelých 200 tisíc kilometrů. Bez vážnějších potíží, ale přeci jen na normální jízdu byla dost tvrdá a pro spolujezdce celkem nepohodlná.


Takže jsem v roce 2005 šel do Forestera 2,5 T. Ten byl na každodenní jízdu přeci jen příznivější a vlastně jsem s ním také neměl žádné problémy, i když jsem najel skoro 300 tisíc. Popravdě jsem do cíle nedojel jen jednou, když mi v cca 290 tisících praskla gumová hadice a vytekla chladící voda. Oprava? Ehm, za 1000,- Kč svépomocí. Do normálního provozu bezvadné auto, vždy dost výkonu na předjetí, nějaké díry na silnici jsem také moc neřešil a ještě se dalo parádně svézt kdykoliv. V zimě žádný problém, stačí dobré pneumatiky – řetězy jsem nikdy neměl.

Byl jsem jednou s KSA v Lungau a při nějakém blbnutí skončil mimo trať. Instruktor na mne přes vysílačku křičel, abych nezastavil a zkusil to projet ven. Jenže abych ho lépe slyšel, tak jsem zastavil a se slovy mám přece Subaru, jsem v klidu zařadil, rozhoupal a ze závěje se bez pomoci vyhrabal. Jenomže přišla „ekonomická krize“ a nějak vadilo, že jsem jezdil v celkovém průměru za 11 l/100 km a přeci jen už trochu začínal vidět rez.

Subaru BRZ fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Subaru BRZ fotogalerie

Nový Forester byl pro mne změkčilý, ale vzhledem ke spolehlivosti Subaru jsem po dlouhém váhání skončil u Subaru XV 2.0 D, kde mám již najeto cca 25 tisíc kilometrů. Jezdím většinou sám, takže mi maximálně vyhovuje, protože jezdí v průměru za 6,5 lotrů a zatím také žádný problém. Vlastně chodím vždy do servisu na pravidelné prohlídky a výměny oleje a většinou na autech vyměním pouze vzduchový filtr za bavlněný a výfuk od katalyzátoru, abych trochu slyšel motor (mimo XV). Takže na Subaru a jeho čtyřkolky nedám dopustit pro jejich robustnost, spolehlivost, vždy pouze s nejnutnější elektronikou, prostě žádný Haldex.

Kabina Subaru BRZ je poměrně strohá, přesto ale auto svého majitelé baví

No a když byli první zmínky o GT 86 a BRZ, hned jsem sháněl všechny možné informace, protože to bylo přesně auto dle mého gusta. Jezdím také s Kaipanem, i na okruzích, který jsme si výrazně upravili (jiná přední i zadní náprava, stabilizátory, trochu vyšší výkon a menší váha), takže trochu zkušeností se zadokolkou mám. A BRZ je pro mne klasika s motorem vpředu, náhonem na zadek, rozumnou hmotností a především cenou – koupil jsem předváděcí se slevou. První dojmy? Bezvadný posez, hned jsem byl doma, interiér bez zbytečností, ale se vším, co je třeba a kde je třeba, rádio neřeším, stejně ho poslouchám jen někdy. A vzhled se mi prostě líbí, jsou určitě hezčí auta, ale rozhodně ne do milionu korun.

Subaru BRZ má i kufr, kam se po sklopení sedaček vejdou kola na okruh, má bezrámová okna, která sjedou při otevření! A moc pěknou modrou barvu, kterou FT 86 nemá a BRZu výrazně sluší. Vlastně mi pohledově vadí pouze malá kola, ale mají svůj důvod. Jízdní vlastnosti se moc nedají popsat, ale je třeba je zažít. Je to nádherně vyvážené auto, které je prostě nejlepší na okresky, a vždy se těším na nějakou příležitost ke svezení, protože garantuji, že za chvíli má každý za pár minut na obličeji rohlík a zapomene na všechny trápení života. A zase se učím, to auto umí sakra víc než já, ale je nezáludné a umí být pěkně svižné.

Především atmosférický motor je v pohodě pro každodenní jízdu, kdy se převaluje do necelých 3 000 otáček a hravě stíhá vzhledem k hmotnosti auta běžný provoz. Teprve přes 4000 otáček je díky hlasovému rezonátoru pěkně slyšet a teprve se něco výraznějšího děje a těch 7 000 otáček je tam hned. Řazení je za odměnu, přesné, rychlé. Při odřazení i bez meziplynu si motor tak nějak odfrkne, takže se člověk těší na další řazení. Vyvážení je famózní, je prostě potřeba si hrát s váhou a neztratit otáčky a i na těch galuskách je parádní grip.

Subaru XV 1.6i XS CVT

První jízda | vydáno 31. 7. 2012

Někdo říká, že 200 koní u BRZ je málo, že chybí výkon… No, my jsme prostě zhýčkaní turbomotory a jejich točivým momentem ve středních otáčkách, u BRZ je prostě kolem 4000 otáček díra a ne nejvyšší krouťák, jenže zde je atmosféra, kde není žádná prodleva a BRZ se přeci řídí plynem. Prostě na okresky to dle mne stačí a čím se více musím autu vyhovět, tím více mne baví. Musím si pocit z dobře projetých zatáček zasloužit. A to všechno za 9,2 l/100 km v průměru. Sice 98 oktanů, ale 95 v nutnosti také schroupne. I když mít tak 250 koní a točivý moment alespoň 230 Nm, určitě by svezení bylo ještě lepší, jenomže je to něco za něco, a možnosti tuningu jsou… Viděl jsem i 520 koní a 400 Nm s turbem?!

My jsme s redakcí vyrazili v BRZ na Nordschleife. A to na Ringu nezklamalo!

Jestli se dá s BRZ jezdit každý den anebo je to „jen“ víkendová hračka? Takhle, je to auto na každodenní ježdění s velmi návykovým svezením kdekoliv a dálnici dá také, i když to není německé GT. Slíbil jsem manželce, které jsem BRZ vlastně věnoval, že ji ho nerozbiji a tak jsem na závodním okruhu byl jen v Písku a jsem zvědavý, jak se bude chovat na nějakém větším (Sosnová, Brno), kam bychom chtěli koncem října jet. Závěrem, když bych měl vyzdvihnout jednu, tu nejsilnější pozitivní stránku Subaru BRZ, řeknu … Emoce!

Luděk B.

17.10.2013 6:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist