Citroën Xsara Picasso (1998 – 2010)

MPV Xsara Picasso můžete pořídit už za méně než 50 000 korun. K dispozici jsou ale i mladší a mnohem dražší vozy. Co ohlídat a kontrolovat?

RADOSTI
Cestovní komfort, dostatek místa pro posádku i zavazadla, nabídka odkládacích míst, stále pohledný design.

STAROSTI
Chatrnost interiéru, nepřesné řazení, slabé dílenské zpracování, centrálně umístěná přístrojová kaplička.

Zájemci o ojetá MPV rozhodně mají z čeho vybírat. Na trhu najdou automobily jak v nízkých cenových relacích, tak dražší vozy. Citroën Xsara Picasso se řadí jak k těm levnějším, tak mezi vozidla řekněme střední cenové třídy.

Máme na mysli auta prodávaná za částky mezi 150 000 a 200 000 korunami. V tomto případě jde samozřejmě o vozy z konce produkce. Na opačné straně stojí auta z prvních let produkce, které koupíte už i za méně než 50 000 Kč.Xsara Picasso se vyráběla výhradně v pětimístném provedení, zájemci o sedmimístné MPV tedy musejí hledat jinde. Pětici cestujících ale tento citroën nabídne dostatek prostoru.

Interiér zaujme oblou palubní deskou s centrálně umístěnou přístrojovou kapličkou. Ta ukrývá výhradně digitální ukazatele. Její umístění určitě nebude vyhovovat všem, protože je mimo zorný úhel řidiče sledujícího dění před vozem.


Sedadla vypadají komfortně, avšak nemusejí se zamlouvat každému. Jsou totiž hodně měkká a navíc postrádají kvalitní boční vedení těla. Výhodou je možnost samostatně posouvat sedačky ve druhé řadě, případně sklápět nebo vyjímat.V interiéru nechybí ani množství odkládacích prostor včetně schránek v podlaze. Výhodou je také velký zavazadelník o objemu 550 litrů. Nepotěší ale rezervní kolo umístěné pod vozem. Jednak se špiní, což znepříjemňuje manipulaci a kromě toho jeho držák nezřídka zarezá.

Naladění podvozku odpovídá rodinnému zaměření automobilu. Odpružení dobře tlumí nerovnosti a k jízdnímu komfortu přispívá i solidní odhlučnění interiéru. Řidič se však musí smířit s řízením bez zpětné vazby a nepřesným řazením.

Pod krátkou kapotu vozu se dostalo několik pohonných jednotek. Vybrat ideální ale nemusí být tak snadné, jak by se mohlo na první pohled zdát. To platí jak pro zážehové, tak vznětové agregáty.


Benzinové šestnáctistovky se zrovna k trhačům asfaltu neřadí, osmnáctistovka je zase známa vyšší spotřebou paliva a navíc se někdy potýká i se zvýšenou spotřebou oleje. Silný dvoulitrový motor je zase u mnohých ojetin už vyběhaný.

„Dvoulitrový turbodiesel více zatěžuje přední nápravu, což se projevuje zkrácením životnosti zavěšení,“ varuje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Kromě toho se často potýká s vadnými vstřikovači, turbem nebo váhou vzduchu. To jsou problémy dobře známé i turbodieselu 1.6 HDi.

Ten se potýká i s problematickým podtlakovým okruhem (ovládá EGR ventil, škrticí klapku a turbo). U silnějšího provedení o výkonu 80 kW je navíc použit dvouhmotový setrvačník, jež má u ojetin nabízených k prodeji často své už za sebou.„Kromě toho se objevují závady elektroniky, poruchy klimatizace či snížený účinek brzd,“ pokračuje ve výčtu potíží zástupce Auto Diskont. Pozor si dejte i na problémy s poloosami. Určitě je vyzkoušejte, protože jsou mnohdy zralé na výměnu.


Uděláte to tak, že budete s vozidlem kroužit nejprve na jednu a pak na druhou stranu s koly vytočenými do plného rejdu. Pokud při přidání plynu uslyšíte typické cvakání od poloosy, je nejvyšší čas na její výměnu.

Výjimkou nejsou vozidla s nefunkční klimatizací či výstražnými světly. Nepříjemné je pokud má automobil utrženou hlavici řadicí páky, která se protáčí kolem své osy.


Ve zpětném zrcátku
1998 – představení MPV Xsara Picasso na podzimním pařížském autosalonu se zážehovými motory 1.6i/70 kW, 1.8 16V/85 kW a turbodieselem se vstřikováním common rail 2.0 HDi/66 kW.
2003 – nabídka rozšířena o zážehový agregát 2.0 16V/100 kW, který je k dispozici na přání se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, osmiventilová šestnáctistovka nahrazena modernějším motorem 1.6 16V/80 kW.
2004 – facelift, příchod nového turbodieselu 1.6 HDi/80 kW ze společného vývoje PSA Peugeot Citroën a automobilky Ford (ta jej značí 1.6 TDCi).
2005 – uveden nástupce C4 Picasso, avšak úspěšný a stále velice žádaný model Xsara Picasso zůstává ve výrobě.
2010 – ukončen prodej Xsary Picasso vyjma několika vybraných trhů.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Xsara Picasso v roce 2001.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (27 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdičky ze 4 možných (12 bodů)

Milan Jirouš

20.5.2012 5:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist