Citroën C5 (od 2008)

Velice pohledná a moderními technologiemi nabitá „cé-pětka“ láká zájemce o ojetiny úspornými turbodiesely i cenou. Co od ní očekávat a na co si dát pozor?

RADOSTI
Elegantní design, většinou opravdu bohatá výbava, příznivé ceny ojetin, vysoký komfort odpružení, kvalitní materiály v interiéru, pohodlná sedadla.

STAROSTI
Omezená nabídka místa pro posádku, malý zavazadelník sedanu, opravdu malá nabídka vozů s benzinovým motorem.

Druhá generace Citroënu C5 vyjela k prvním majitelům začátkem roku 2008, a to rovnou ve dvou karosářských variantách sedan a kombi. Kombík tentokrát nedostal označení Break, jako tomu bylo u předchozí generace. Místo toho byl uveden pod názvem Tourer. Na trhu s ojetými vozy se „cé-pětka“ druhé řady těší solidní pozornosti. Proti předchůdci má však jeden handicap.

Kdo očekává královskou nabídku místa, jako tomu bylo u první generace, bude zklamaný. Vůz totiž neoslní nabídkou prostoru pro posádku ani zavazadla. Cestující vyšších postav se zde mohou cítit vysloveně stísněně, protože místa pro hlavu zde mnoho nenajdou. V tomto směru představují minus také masivní dveře, které svou tloušťkou ovlivňují využitelnou šířku interiéru. Na druhou stranu tvarování sedadel je vyloženě vydařené. A jak je na tom zavazadelník?


V sedanu nabídne objem pouhých 436 litrů, z toho si dnes opravdu nikdo na zadek nesedne. Kombi C5 Tourer je na tom lépe, když odveze náklad o objemu 505 litrů při pětimístném uspořádání. Ale vraťme se ještě na moment zpět do prostoru pro posádku. Musíme totiž ocenit dobrou volbu materiálů a jejich povrchovou úpravu, i zdařilý design palubní desky. Díky tomu interiér vozu působí příjemně a moderně zároveň. Když už na to přišla řeč, jedním z moderních prvků výbavy je také elektronická parkovací brzda, kterou řada motoristů zrovna nemusí. Není se čemu divit, její případná porucha by vůz vyřadila z provozu.

Model C5 může být vybaven také odpružením Hydractive III+. Hydropneumatické pérování zajistí opravdu vysoký cestovní komfort, pouhým stiskem tlačítka jej ale lze přenastavit na tužší charakteristiku. Ta by měla být vhodnější pro sportovnější jízdu. V praxi zjistíte, že velké náklony karoserie v zatáčkách nezmizí, jen podvozek se stane trochu citlivějším na nerovnosti. Takže v tomto režimu od velké „cé-pětky“ zázraky nečekejte. Model C5 zkrátka není stavěn pro sportovně založené řidiče. Svým naladěním osloví především motoristy hledající cestovní komfort. Těm bude jistě plně vyhovovat.

Citroën C5 2.0 HDi

Velký test | vydáno 25. 11. 2008

Pod kapotu Citroënu C5 se dostala řada motorů, na trhu s ojetými vozy mají však jasnou převahu turbodiesely 1.6 HDi a 2.0 HDi. Z benzinových verzí je nejvíce k vidění přeplňovaný 1.6 THP či atmosférická osmnáctistovka. V roce 2010 nově zařazený základní motor 1.6 VTi o výkonu 88 kW není tak dobrou volbou jako silnější agregáty. Ideál nepředstavuje ani nejslabší z turbodieselů 1.6 HDi. Zde je hlavním důvodem poruchovost. „U turbodieselu 1.6 HDi si dejte pozor na stav turba, vstřikovačů a úniky oleje,“ varuje Martin Seidl, manažer skladových zásob Auto ESA. Tento motor nezřídka trápí potíže s podtlakovým okruhem, který ovládá EGR ventil, škrticí klapku a turbo. Stejně jako jiné turbodiesely v modelu C5 je i tento spřažen s dvouhmotovým setrvačníkem. Ten přitom nevykazuje nejlepší životnost. Pozor si dejte i na filtr pevných částic FAP a závady se mohou objevit také na čidle výfukových plynů. „Přeplňovaný benzinový motor 1.6 THP se zase může potýkat s problematickými rozvody. Proto pozor na vozidla, která kouří, špatně drží volnoběh a špatně táhnou,“ pokračuje zástupce autobazaru.

Pohonná jednotka 1.6 THP se stejně jako 1.6 VTi může potýkat také s problematickými starty, na nichž nesou vinu svíčky. Přeplňovanou šestnáctistovku v zimě dokáže pozlobit i vadné teplotní čidlo. Závady se mohou objevit i na elektronice, s hydropneumatickým podvozkem ale potíže nebývají. „Před koupí vozu dobře vyzkoušejte veškerou elektrickou výbavu, jíž může postihnout porucha. Nezapomeňte ani na klimatizaci,“ uzavírá Martin Seidl z Auto ESA.

Hodnocení spolehlivosti dle TÜV
Mezi vozy do stáří tří let je Citroën C5 hodnocen jako podprůměrně spolehlivý, když obsadil 111. místo ze 129 sledovaných modelů. Lépe si vede mezi vozy ve věku 4 až 5 let. Zde vychází jako průměrný, když mu patří 49. příčka ze 122.

Hodnocení bezpečnosti dle Euro NCAP
Nárazový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvoval Citroën C5 druhé generace v roce 2008. Za ochranu posádky při nárazu získal 5 hvězd z 5 možných (35 bodů). Za ochranu dětí v autosedačkách získal 4 hvězdy z 5 možných (38 bodů). Za ohleduplnost při střetu s chodcem získal 2 hvězdy ze 4 možných (11 bodů). Později byl výsledek testu přepočítán na nové hodnocení, které pro „cé-pětku“ znamená celkový výsledek 5 hvězdiček z 5 možných. Bezpečnost posádky byla ohodnocena 81%. Bezpečnost dětí v autosedačkách 77%. Ohleduplnost při střetu s chodcem 32%. Přítomnost asistenčních systému vozu vynesla 83%.

Ve zpětném zrcátku
2008 – na začátku roku zahájen prodej druhé generace modelu C5 ve verzích sedan a kombi pod označením Tourer se zážehovými motory 1.8 16V/92 kW, 2.0 16V/103 kW, 3.0 V6/155 kW a turbodiesely 1.6 HDi/80 kW, 2.0 HDi/100 kW, 2.2 HDi/125 kW a 2.7 HDi/150 kW.

2009 – nový přeplňovaný zážehový motor 1.6 THP/115 kW, výkon turbodieselu 2.0 HDi nově 103 kW, nové turbodiesely 2.0 HDi/120 kW a 3.0 V6 HDi/177 kW.

2010 – nový základní motor 1.6 VTi/88 kW, turbodiesel 1.6 HDi nyní posílen na 82 kW a 2.2 HDi nově o výkonu 150 kW.

2012 – turbodiesel 1.6 HDi nově o výkonu 84 kW.

2014 – uveden model C5 CrossTourer se zvýšeným podvozkem o 15 mm a pohonem předních kol, vycházející z verze Tourer.

18.7.2014 9:12| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist